Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 3829 ggr
pleaze
0

Bira bira bira

Om vi nu tänker oss.. att en anonym LCHF'are (haha) planerar att dricka ett par öl under kvällen, hur ska då denne kompensera detta kolhydratsintag?

Vad bör man tänka på samma dag som intaget kommer ske? Är det bäst att bara köra på som vanligt dagen efter, dvs undvika alla carbs? Eller har ni några andra tips?

Tack och hej

vinteralvan
1

Jag skulle bara köra vanlig LCHF och inte försöka kompensera på nåt vis. Kroppen klarar av att fixa det själv att ställa tillbaka sig till sin vanliga fettdrift. Var försiktig bara så du inte åker dit på nåt fyllekäk sen under natten. Jag brukar ha extra vatten i kroppen ett par dagar efteråt men det försvinner sen.

spkn1
0

Kompensera tycker jag inte du ska göra. Känner du att du vill göra ett avsteg så gör det, bara du sköter dig i övrigt. Och se upp för fyllepizzorna ;)

pleaze
0

Tack för svaren. Personen i fråga kommer med all sannolikhet INTE att käka någon nattamat Flört däremot kanske det slinker ner några nötter.

Kan man kompensera med träning då? Eller har kolhydratsintaget ingenting med träning att göra? Okej, det är väl allmänt känt att man inte ska träna dagen efter.. men efter det?

Taktur
0

Vilken sorts öl tänker du dricka och i vilket syfte?

Bara för att det är gott inte för att bli på f…an?

Köp i så fall Spendrups Bright. finns på Ica. bara 1 kh / 100g ( 1 dl ) och 24 calorier

nyborjare08
0

Förstår att du tänker som du gör eftersom det hör ihop med kaloritänket och viktväktarna där man sparar och kompenserar. Men jag har förstått att det inte funkar så med LCHF. Det som händer är väl att fettförbränningen går ner lite medan du dricker ölen och att du eventuellt lägger på dig lite vatten, som har skrivits här ovan. Det bästa du kan göra är väl att snabbt återgå till vanlig LCHF och se det som ett tillfälligt undantag. Det eventuella vattnet rinner då rätt snabbt av (ur) dig igen Glad

asaml
0

Drick, njut o ha kul, o kör på som vanligt dagen efter Glad

Mojjan73
0

Du behöver inte träna dagen efter men kanske en promenad bara för att det brukar vara skönt med frisk luft dagen efter? Flört

pleaze
0

Sådär ja. Då var jag back on track efter en slirig gårdag och ikväll blir det en utomhusspelning med Frida Hyvönen 100% alkoholfritt trots att resten av gänget kommer dricka rosé ;) Äh, jag menar inte att det är någon prestation men -ja. Skönt!

Ps. #4 Det blev naturligtvis Bright. Har druckit dem innan och tycker de smakar helt okej. Och #5 jag tror nog ändå lite på kompensationsidén, åtminstone känns det bättre.. :)

[Pennylane1]
0

om du dricker två bright så kommer du bara upp i 10 gram kolisar… beroende på hur många kolisar du ätit för övrigt under dagen så behlver det inte ens vara ett avsteg… har just druckit en och jag ser det inte som avsteg öht…

Wtn3
0

Jag tillåter mig att ta både en och tio öl med polarna någon gång då och då, kompenserar inte för det efteråt utan ser bara till att återgå till det normala dagen efter, det viktiga är att inte åka dit och tänka att "äh, nu har jag ju sabbat allt för ett tag framåt så en bakispizza, en cola och en påse chips gör inget".

Jea59
0

Kör LCHF hela tiden, även om du tar öl och dagen efter se det bara som ett litet fusk som dom flesta gör som kör nån form av kost.

Det är värre o tänka att nu är det kört, nu kan jag äta både det ena o andra, utan se det som en avstickare bara och det finns öl med lägre kolhydrater.

Trrkek
0

Träna INTE dagen efter, annat än en lång skön promenad eller så.. Låt istället kroppen återhämta sig (och kanske ska man fiska upp det där gamla bakisknepet om att svepa en tetra visp, hehe). Levern vill gärna jobba ostört med alkoholen och inte utsättas för hårdare träning!

Personligen tycker jag för övrigt att Pripps Pure smakar betydligt bättre än Spendrups Bright ;)

pleaze
0

Håller verkligen med om att inte tänka "nä, nu har jag ju ändå sabbat allt.. jag tar en pizza"

Det här har ni säkert benkoll på, men jag är ju nybörjare.. är det bättre att dricka ren sprit (smaksatt med typ citron) än att dricka öl?

tamari
0

Koskenkorva med vichy = kossuvissy på "finska" ger inte många kolhydrater, men ack, alkoholen är inte att leka med Flört och att dricka vichy utan kossu är inge vidare heller!

Jag tycker allt för mycket om öl, tar jag en så blir det lätt fler så jag avstår helt.  Det finns light cider som har bara obetydligt med kh och under 100 kcal/100 g.

[Pennylane1]
0

fast då är det sötnngsmedel i eller? Kalorierna är väl inget problem.

MonicaHansen
0

Det är en konstig föreställning vi har fått från andra konstiga bantarprogram.. att 'kompensera'.. som att man kan äta mer kalorier ena dagen och mindre nästa eller nåt sånt..

Att kompensera fungerar ju inte. Du äter och dricker det du äter och dricker, eller hur?

Om du väljer att dricka öl nån gång, så ta det för vad det är…

SOCKER Förvånad

pleaze
0

#14 Hm jag tycker cider smakar så himla sött. Klarar knappt av att dricka det. Det blir liksom en articifiell sötma

estetia
0

Kalorierna spelar väl ingen större roll?

Öl dricker jag då och då och ser inte det som något problem men det beror väl på hur lite kolhydrater man har bestämt sej för att inta?

Och det är ju individuellt hur mycket kolhydrater man klarar eller mår bra av.

Jag för min del tycker öl är alldeles för gott för att avstå. Men jag dricker ju bara en eller ett par öl ibland för att det är gott. Och då dricker jag ju öl som jag tycker är god som Jever, Staropramen och Spendrups Old Gold med flera. Pripps tycker jag inte smakar något vidare så det dricker jag inte förutom lättölen om det inte finns något annat.

Om jag skulle villja bli berusad så kan jag dricka rödvin. Men tycker man bättre om sprit så kan man dricka det men låta bli att blanda med något sött eller sötat.

Det viktigaste måste väl ändå vara att man undviker allt sött och sötat?

Och  även spannmålsprodukter  och då framför allt vete, tror jag i alla fall.

Det bästa med LCHF - tycker jag - är ju att man kan äta sej mätt och må bra utan att behöva räkna kalorier och kompensera. Och så är blir man ju mätt på ett helt annat sätt med LCHF-kost.

[Pennylane1]
0

#16 lowcarböl finns med bara 0,5 gram kh per 100 gram , det blir inte mycket socker i det!

estetia
0

#Socker… är väl inte mer socker i öl än vad det är i mjölk? Eller är det?

Ni som vet, hur mycket socker är det i mjölk 3.5% jämfört med öl 3.5%?

nyborjare08
0

#14 och #17 om ni vill ha cider rekommenderar jag engelsk eller fransk. Den är inte alls söt och "ganska" ok ur kolhydratssynpunkt. Jag som inte gillar öl kan ta nån sån ibland. Jättegott! Glad

[Pennylane1]
0

vad nu fett% resp alko% har med vartannat att göra… mjölk har väl ca 5% socker (kolhydrater) öl varierar, det finns ju med 0,5% och uppåt…

parsley
0

Tänk på procenten, Helge. Kommer ni ihåg den, eller…?

Drick med förstånd. Välj om möjligt alkohol med lågt kolhydratinnehåll. Undvik fylleätande. Kompensera så tillvida att du fortsätter att äta den LCHF-kost som fungerar för dig, börja inte med något jag kan lika gärna äta pizza, chips och dricka Fanta till när jag ändå håller på och allt ändå är förstört.

En del personer kan "fuska" utan att det märks, andra kan ha svårt att få igång fettförbränningen och därmed viktminskningen om de "fuskar" och t ex dricker alkohol då och då. Är man i den situationen så får man ta ställning till om det är värt att väga för mycket och fortsätta festa då och då eller om absolut vill gå ner i vikt och därmed avstå från alkohol.

Det man ev går upp i vikt efter en utekväll består av vatten som kroppen samlar på sig. Äter man LCHF som vanligt efter utekvällen så försvinner vattnet ur kroppen och kroppen påbörjar inte någon fettinlagring.

Grädde mot baksmälla har jag inte hört talas om, däremot att det skulle vara bra att grunda med grädde innan man förtär alkohol. Någon som testat?

nenna31
0

Jag gillar oxå öl……när jag började med lchf-kosten drack jag ingen öl bara rött vin någon gång ibland…..men på senare tid har jag druckit några öl ibland istället för vin….och det verkar inte göra någon skillnad om jag dricker någon/några öl ibland…hellre öl än vin för mig nu i sommar….men jag gör inga andra avsteg i kosten…..äter som jag brukar enligt lchf….öl triggar inget sötsug hos mig….men som sagt vi är alla olika…..

Lycka till hur du än gör….!!!!Flört

estetia
0

nej de har väl inget med varandra att göra men tänkte bara om man jämför en vanlig mjölk med en vanlig öl man kan köpa i mataffären.

Är det mer socker i öl än mjölk, någon som vet?

Det finns ju de som dricker mjölk men menar att man inte kan dricka öl.

Själv dricker jag inte mjölk har adrig tyckt det smakar gott. Har ju inte tålt det tidigare heller på grund av obehandlad glutenintolerans.

Öl däremot går bra ihop med LCHF för mej i alla fall :)

raphanus
0

Drick varannan grädde.

[Pennylane1]
0

# 25 du såg inte resten av svaret? I viss öl är det mindre socker…  i viss mer, socker = kolhydrater

estetia
0

okej då kan det väl inte vara så farligt att dricka en öl ibland och speciellt när man inte dricker mjölk :)

Jag föredrar ju öl som inte är söt och numera smakar ju allting ännu sötare än innan LCH så blir färre och färre öl som är goda.

[Pennylane1]
0

Man får avgöra själv hur många kolisar man kan inta under en dag, med lowcarböl kan man klara sig på 2,5 gram för en öl (5 dl) med "normal" öl så kan man hamna på 25-30 för samma mängd, om man försöker äta 10-20 gram på en dag bör man väl välja lowcarbvarianten, annars kan man ju ta den andra!

Wtn3
0

Att räkna kolhydrater i öl är egentligen rätt meningslöst (såvida man inte verkligen bara vill ha en (1) och inte ämnar att dricka sig berusad), då själva alkoholen också har effekter som bromsar förbränningen, vodka innehåller t ex inte ens ett gram socker men drick en halvliter om dagen så ska du se att viktminskning ändå uteblir =) Dessutom är innehållsdeklarationerna på low carb-öl rätt märklig, visserligen står det svart på vitt att en deciliter (100 gram) bara innehåller 0.46 gram kolhydrater, men i reklamblad för samma märke står det att den innehåller 50% mindre kolhydrater än vanligt öl, vilket skulle innebära att en vanlig öl bara innehåller 0.92 gram kolhydrater/100 ml, men det vet vi ju att det inte stämmer, vanlig öl innehåller bra mycket mer snabba kolhydrater än så. Jag dricker vanlig öl för den är godare och ser varje fest där mycket alkohol konsumeras som ett planerat avsteg och dricker det jag vill (även groggar gjorda på sprit och läsk) och återgår till det normala dagen efter, för som sagt, några större mängder alkohol är i sig negativt för förbränningen oavsett om man väljer öl (som är det sämsta man kan förtära vad gäller blodsocker) eller whiskey.

estetia
0

ok, jag undviker ju allt som har mer än 5% kolhydrater och dricker ej mjölk och det verkar funka med någon öl då och då. Så jag hamnar nog mellan 20-100 gram kolhydrater per dag och det är ju ofantligt mycket mindre än förr då man åt bröd, socker och pasta med mera :)

jag ytcker som du att vanlig öl är godare än lowcarb, verkar som vanlig öl innehåller ungefär 4 gram kolhydrater per/100gram öl.

Men inte kan väl öl vara värre än sött dessertvin eller söt likör, eller sött vin eller sprit överhuvudtaget?

[Pennylane1]
0

fast om du äter så pass mycket som 100 regelbundet så handlar det kanske inte om lowcarb iofs.  Under 60 har jag för mig är lowcarbkost. De flesta håller sig till 20 och neråt tror jag. Men du kanske menade tillfälligt?

Wtn3
0

Lowcarb är mig veterligen inte en fråga om gram utan om energiprocent, man kan gå en bra bit över 60 gram utan att överskrida 10%, och 10% kolhydrater räknar jag helt klart som lowcarb, lowfat-dieter kan ju ändå innefatta närmare 20% fett, samma borde väl omvänt gälla för kolhydrater.

parsley
0

#26 Vad smart du är. Varannan grädde. Vill man ha riktigt roligt så kan man hälla över grädden i en ölburk och kanske bjuda någon? Vad tror ni om det?

Är det Litsfeldt eller dr Dahlqvist som säger att många kvinnor klarar att äta 50-60 g kolhydrater per dag och män 100 g? Många på KiF äter betydligt mindre kolhydrater än det, men klarar man såpass stor mängd kolhydrater bör det ju finnas utrymme för en del alkohol. Någon som är sugen på att räkna ut lämplig alkoholkonsumtion utifrån de förutsättningarna?

[Pennylane1]
0

# 33 Nu tog jag inte  det med 60 gram kolhydrater ur luften utan det stod i någon sammanställning över vad somv ar lowcarb som någon, jag tror det kan ha varit Margareta skrev här för inte så värst länge sen, eller om det var tråden som var aktuell för inte så länge sen.

Wtn3
0

Jag tog inte förgivet att du tog siffran ur luften heller, men jag tycker spontant att det verkar konstigt att sätta en exakt siffra i gram på vad som är lowcarb, ska man nödvändigtvis kategorisera verkar energiprocent en rimligare indelning.

parsley
0

#36 Det är lättare att räkna i gram än energiprocent. Kollar man på näringsinnehållet / innehållsförteckningen till en matvara och den innehåller mindre än 5 % kolhydrater, så brukar en person som äter LCHF kunna äta den. Men människor är olika, en del tål mer kolhydrater i maten, andra mindre. Hur man väljer att äta är indivinduellt och det finns inget som är bättre eller sämre när det gäller LCHF. Huvudsaken är att man hittar ett sätt att äta som fungerar för en själv.

[Pennylane1]
0

Hittar inte den tråden jag avsåg men hittade en artikel av SSS, citerar:

Äter man 2000 kcal om dagen så är 10 E%=50 gram kolhydrater. Det är en bra övre gräns. Själv äter jag normalt ungefär 5 E% kolhydrater, dvs ca 25 gram. Men under min snabba viktnedgång åt jag mindre än så.

artikeln

estetia
0

kolla här 80-80-20

Är väl så att det inte finns några exakta gränser för LCHF som gäller alla utan det är indviduellt, eller? :)

[Pennylane1]
0

ja där står i princip att för Annika var det en bra väg, alla måste finna sin egen men närapå överallt anges ca 20 gram kolhydrater för den övre gränsen för viktnedgång. 80-80-20 har fått en del kritik eftersom man annars brukar rekommendera att fettet och kolhydraterna tillsammans bör överstiga proteinet. (SSS:s ratio har jag för mig det kallas?)

MonicaHansen
0

Mjölk är mjölk.  Öl är spannmål, spannmål är kolhydrater, kolhydrater blir socker…

estetia
0

Arlas standardmjölk citerat från Arlas hemsida:

Per 100 g

Energivärde 26OkJ/60 kcal
Protein 3,3 g
Kolhydrat 5 g
Fett 3 g
Riboflavin 0,14mg 9% av RDI
Vitamin B12 0,4 µg 40 % av RDI
Kalcium 120 mg 15% av RDI
Jod 14 µg 9% av RDI

Verkar väl innehålla mer kolhydrater än öl?

estetia
0

Kolhydrater i öl citerat från nyvfikenvital.org:
GI för öl

Öl innehåller ungefär 3 till 4 gram kolhydrater per 100 ml. Eftersom kolhydraterna är i en form som lätt tas upp och kolsyra finns i dricken går blodsocker snabbt upp. GI är därför mycket högt för öl.

Den totala mängden socker är emellertid liten och den glykemiska belastningen är därför låg. Dricker man en eller två glas öl i samband med en måltid bör påverkan på blodsocker via kolhydraterna vara försumbar. Om man dricker många öl särskilt på fastande mage kommer påverkan på blodsocker vara hög.

texarcana
0

Pennylane: minns jag rätt innehåller lowcarböl (Pure eller Bright är de jag hittat) 1 gram kh/100 gram öl, alltså inte 0,5 som du skrev. Fast det är ju ganska bra ändå…

[Pennylane1]
0

jo jag vet att just de två har ca 1 % men det finns öl med 0,45 har jag för mig, minns itne vad det heter bara…

texarcana
0

Helt suveränt om det stämmer, hoppas du kommer på namnet! Tungan ute