Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 1247 ggr
LattjoSara
0

hjälp mig..nybörjare

hej har börjat äta denna kost för en vecka sen.. och vägde mig i morse hade gått ner 3.2 kilo..så det var ju inte så dumt viss mängd var säkert vätska men ändå..är supernöjd men undar ska man äta lika mycket gram protein som man väger? är lite orolig för att jag ska börja bränna muskler istället för fett. tacksam för svar

Wildrat
0

1-2g rent protein per kilo kroppsvikt är det som rekommenderas. Men det är rent protein inte kött. Kött innehåller ca 20% protein.

LattjoSara
0

ok tack för det..så jag ska alltså räkna proteinmängden så nu när jag väger 92.3 ska jag äta det per dag gnger 1-2 g protein?

andreas0
0

#2, Precis, väger du 92 så är ca 140 gram protein lagom. Notera att det bara är en ungefärlig siffra, blir det mer eller mindre ibland så är det det okej också. Det viktiga är att du äter dig mätt, då har du ätit lagom.

LattjoSara
0

så om jag går ner mer då till nästa vecka vi säger att jag väger 90 då då ska jag äte det gånger 1-2g protein?

spkn1
0

#4, Its not rocket science. Just eat!

Se bara till att inte äta för lite. Om du sedan ligger på 80 eller 140 gram protein lär kvitta. Många överskattar protein enormt, muskler innehåller cirka 20% protein, dvs du kan bygga ett halvkilo muskler på 100 gram. Muskelförluster är snarare en kroppslig reaktion på kaloriunderskott än någon typ av proteinbrist, kroppen är väldigt duktig på att hushålla med de proteiner som finns att tillgå.

Wildrat
0

#4 Ja men siffrorna är inte huggna i sten. Det vi vet är att ett proteinintag på mindre än 0,8g per kilo kroppsvikt per dag kan göra att kroppen tar av musklerna men har man problem med njurarna rekommenderas en kost på 0,5g protein per kilo kroppsvikt. Gränsen är alltså flytande.

Samma gäller övre gränsen. Ett högt intag av protein kan teoretiskt höja blodsokret men var den gränsen går är ingen som exakt vet, den kan vara individuell. Iaf är det onödigt att regelbundet äta mer än 2g protein per kilo kroppsvikt eftersom protein är förhållandevis dyrt. Det är billigare att få sin energi från fett.

Tänk så här; fett för att få energi, protein för att bygga och reparera muskler och kolhydrater för att det är gott så blir det bättre för ekonomi, miljö och kropp.

Andina
0

Jag tror det är lagom att du tänker ca 1g protein/kg kroppsvikt om du inte är muskelbyggar och tränar mycket (då behöver du kanske lite mer).

Titta in på den här sidan ur Vanliga Frågor & Svar - där hittar du mycket 'matnyttigt' som ger dig lite hållpunkter.

Om du vill hålla koll på hur mycket protein (o andra ämnen) så kan det vara ett tips att använda sig av minmat.net - åtminstone tills du får ett grepp om hur mycket du kan eller bör äta för att få i dig tillräckligt av vissa ämnen och inte överskrida "kolhydratgränsen" (som du sätter och anpassar efter din kropp).

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing