DET STÅR INGENSTANS PÅ HELA NÄTET!
Hej.
Ingen vågar svara på denna fråga.
Det är tabu, verkar det som.
Hur går man ner i vikt om man är normalviktig, dvs 170 cm lång, 66 kg, lätt att få muskler, inte världens tunnaste benstomme.
HUR går man NER i vikt? Det finns ingen som vågar tala om det för att man är normalviktig. Jag vill vara slank och smal.
Jag vill väga 58 kg.
HUr snabb tid kan det ta? vad ska jag äta. Har redan ätit nyttig i 3 veckor och kanske gått ner 1 kg, men jag BEHÖVER veta att det inte tar 1 år!!!!!
Bara ärliga svar tack!?
Hur svårt är det att gå ner i vikt om man är fet, det kanske är svårt att sluta äta allt gott, men när man väl börjar rasar man ju. Det behöver man ju inte vara dietist eller läkare för att veta.
Välkommen. För det första: vad väger du, hur lång är du o hur gammal är du? 
Det är inte så svårt. Svält funkar till slut.
Men jag tror att du har hamnat ordentligt fel. Vi sysslar inte med sådan viktnedgång här. LCHF är inte en bantningskur, utan en livsstil där en av hälsoeffekterna är viktnormalisering.
Är det bara om LCHF på hela sajten?
Jag valde lågkolhydrater.:)
Alltså: lchf är en form av lågkolhydratskost.
Men sajten behandlar alla möjliga former av lågkolhydratsätande.
AHA tack:)
Om du är normalviktig, varför ska du gå ner i vikt?
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
För att jag vill inte vara normal, jag vill vara smal.
Vad menar du med smal? Att vara normalviktig betyder att du är smal…

På LCHF blir man normalsmal och frisk. Vill du bli något annat föreslår jag att du istället funderar över vad du har för förhållande till din kropp.
Visst finns det sidor som tipsar om hur man bäst blir ordenligt underviktig, pro-anorexiasidor är de som går längst. Vill man bli mager och må dåligt går det att uppnå, då är det olika varianter av svält som gäller. Att bli underviktig och fortfarande må bra är däremot i princip omöjligt.
Nej normalviktig är normal, jag vill vara smal helt enkelt..,
Du menar att smal är lika med pro-anna? Vilket jämförelse, det nästan som att jämföra en ko och en uggla.

Nej, det är bara att gå olika långt i samma riktning. Varför är det viktigare för dig att vara smalare än normalt, än att må bra och ha en stark och välfungerande kropp?
Men du har ju en vikt som innebär att du redan nu ligger på den undre delen av bmiskalan…
#4 Nej? Det som varierar är vilka grader av LCHF vi kör, men LCHF är temat här.
Att vara normalviktig innebär att kroppen har sin egen idealvikt. Helt krasst kan det vara svårt att få en lägre vikt, bara för att man vill vara smalare. Ungefär som det är svårt att bli kortare, bara för att man inte gillar att vara lång.
Det är nog bara svält som gäller - och det är givetvis inte att rekommendera.
Men hur definerar du normalviktig. Du menar om jag skulle ha ett BMI på 24 som fortfarande är normalviktig skulle jag vara normal? Då skulle jag ju väga 74 kg till mina 170 cm, det är inte normalt tycker jag.
Man kan har en stark kropp om man är smal. 58 kg är ju inte världens undervikt. Eller har jag helt fel?
Jag anser inte att man kan äta massa fett varje dag och vara frisk. Däremot mer fett än vad man trott tidigare om man inte äter kolhydrater.
Ge mig tips på hur ni äter en vanlig dag för att gå ner?
Tack.
Men varför måste man äta grädde och så, måste man överdriva fettet så mkt eller är det så man ska göra?

Man måste inte äta grädde. Man äter så mycket fett att man blir mätt, vare sig mer eller mindre. Överdriva ska man inte göra.
Puman, du har en annan tråd på samma tema(din önskade viktminskning) igång nu. Jag stänger den andra och hänvisar de som vill skriva i den till den här tråden.
På så sätt får du all diskussion i samma tråd.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna

havregrynsgröt behöver du inte ens om du ska åka vasaloppet! kan du inte äta t.ex. turkisk youghurt med solrosfrön i istället? kanske ett finncrisp till det.
du har rätt i att forumet endast heter kolhydrater och det är inte specifikt för LCHF men har kommit att bli en samlingspunkt för oss som äter så. Och på grund av det kommer du att få svårt att få svar som rör low carb - low fat kost.
Tanken är att om du verkligen utesluter alla kolhydrater så att det blir mindre än 5 gram per dag, och ökar på intaget av framförallt mättat animaliskt fett så kommer din kropp att släppa sina fettdepåer och du går ner i vikt. jag vet faktiskt inte hur det fungerar att gå ner från smal till ännu smalare för där är jag inte än. :) Denna kost är ju till för hormonell viktbalansering. Men om du tänker dig att äta så här ett tag till (läste att du gör det nu, i viss utsträckning) så måste du öka upp ditt kaloriintag till mellan 1500 och 2000 och ta bort de kolhydrater du äter.
Annika Dahlqvist åt enligt 80/80/20 principen för att få bort sina sista kilon, och hon är SMAL nu. Sök på 80/80/20 här för att läsa om det.
Jag tror att du i längden kommer att må bättre om du äter på ett sätt där du inte svälter dig för att hålla vikten, det är bättre att ge det lite tid och hålla vikten eller hur?
Vilket är tyngst - 1 kg järnkulor eller 1 kg fjädrar??
Vilket är tyngst - 1 kg muskler eller 1 kg fett??
Det finns inget så oviktigt som vikten. Muskler och fett har olika densitet och ökar man sin muskelmassa och minskar i fett kan man alltså väga mer än innan.
Du kommer inte att hitta svaret på din fråga hur mycket du än letar. Det är ungefär lika relevant att fråga hur mycket en Volvo drar i bensin - det finns olika modeller och till och med samma modell kan dra olika beroende på hur den är inkörd.
Puman83, du skrev i din andra tråd att fett är farligt för hjärta och kärl. Jag förstår att du tror det eftersom det är det vi har fått lära oss. Men det ifrågasätts och det är långtifrån en absolut sanning. Jag rekommenderar boken "Fett och kolesterol är hälsosamt" av Uffe Ravnskov.
LCHF är en viktnormaliseringskost då du får den vikt som din kropp anser är normal, inte nödvändigtvis den vikt DU anser att du vill ha. Vill du gå ner mer så är det nog bara svält som funkar. Men hur hälsosamt är det på sikt?
Jag önskar dig lycka till i alla fall! 
Nej. 58 är inte undervikt. Och ja - bmi är inte ngt absolut mått på hälsa. Man kan ha en bmi långt över 25 o ändå inte vara tjock. Hur? Man styrketränar o äter ordentligt.
Men att svälta en redan hälsosam kropp är inte bra.
1000 kcal per dag är ren svältkost och inte bra för någon. Dessutom är det i längden antagligen kontraproduktivt om du verkligen vill förbli smal.
här är ett videotips "Why low calorie diets are stupid"
#22 Läs vad det står i de översta styckena på "OM SAJTEN". Forumet skapades specifikt för LCHF.

Jag förstår dig precis. Jag är 165 o har stor benstomme. För 2-3 år sen bestämde jag mig för att bli smal. jag åt typ enligt atkins o tränade 3 ggr veckan (mest för mina axlar men körda alltid ming 45 min kondition).
jag blev smal, men vicket meck! Man fick ju vara asnoga JÄMT (eftersom kroppen inte ska vara så slank drar den ju till sig ALLT man dricker elelr äter) Men det som var jobbigast var att även om jag låg på ett normalt BMI så stack mina nyckelben ut så jag såg sjuk ut och höftbenen skavde när jag låg på mage och läste.
Nej, ibland ska man nog bara vara lycklig över att man kan vara normal o att det är så lätt att vara det för vissa av oss!
Om du lyckas svälta dig ner dessa kilon så kommer du förmodligen riskera din hälsa.
Det gäller att ge kroppen alla proteiner den behöver för att behålla musklerna samt en bra mängd fett för att kroppen ska äta av ditt fett och inte av dina muskler. Ät det som innehåller mest näring, typ ägg, makrill, lever, ost och kött. Snåla inte på fettet så kommer du att må hur bra som helst resten av livet.
Tänk på att aldrig höja blodsockret, för då öppnar du cellerna för fettlagring.
Om du satsar på styrketräning och bygger muskler så kan du bli smalare, dvs. se smalare ut, ha mindre klädstorlek osv. Däremot kommer siffran på vågen förmodligen att stanna kvar på samma eller tom. gå uppåt, men vad är viktigast? Man har ju faktiskt inte sin vikt tryckt framtill på t-shirten? Eller?
Det bästa är att det är mycket lättare att bygga muskler på LCHF

Om jag ska vara lite rak och rå: med den vikten till den längden är det osannolikt att du går ned ett gram med annat än svältkost. Vilket innebär att kroppen använder dina muskler för att plocka proteiner ur. Verkar hälsosamt, eller hur?
Lyssna på #30 - det är i så fall måtten som är intressanta, inte vad vågen visar.
Jag är knappt 160cm och väger ca 63kg till stl 36/S. Har vägt 58kg som vuxen, då haft centilong 156 och svimmat flera gånger per dag. Är jag tjock? Enl BMI, så kanske. I verkliga livet, knappast.
Så våga vägra vågen. Lås in den i förrådet eller ta den till återvinningen. Men sluta stirra på den och prioritera den hälsa din kropp vär värd.
Fabricati diem, pvnc!

Man kan inte äta för mycket fett, om man inte äter kolhydrater. Kroppen gör sig av med det som den inte kan förbränna.
Äter man LCHF så kommer kroppen att anta en idealvikt, en vikt som passar kroppen.

Eftersom alla andra lär ha svarat på allt det väsentliga redan så vill ja vara den första som tar upp det ovästenliga: Hur kan du söka så dåligt på internet? 

#31 Om jag ska vara lite rak och rå: med den vikten till den längden är det osannolikt att du går ned ett gram med annat än svältkost.
Det där stämmer inte. Man behöver inte alls svälta för att gå ner mer. Min egen story visar att så är inte fallet. Räknar jag om mina siffror till trådskaparens siffror så skulle hon kunna gå ner åtminstonde 5 kg till om hon t.ex åt fakir och strikt LCHF. Men det gäller att vara uthållig, ställa in kroppen till fettdrift och inte kräva resultat efter två veckor.
Det är så många här som gång på gång skriver att man inte skall/kan banta med den här kosten. Men för mig har det funkat utmärkt att banta mig "slank" med LCHF från ett normal BMI ner till ett BMI som ligger i de nedre normalregionerna (även om man nu kanske skall skippa BMI-måttet)!!! För mig innebär LCHF en suverän kombination av bantning och (förhoppningsvis) hälsosam kost
.
Jag är allt annat än asnoga (som #28 skriver att hon var tvungen att vara). Äter "tallriksmodell" några gånger i månaden - oftast handlar det om party/utgång/middagar med vänner. Oftast håller jag mig dock runt ca 30 g kolhydrater om dagen. Jag tror faktiskt att detta funkar för de flesta som inte har en historia av övervikt och jojobantning.
Jag vet att det finns många motståndare till att se LCHF som en bantningsmetod men det går faktiskt utmärkt att använda LCHF som ett sätt att hållla sig "slank" (dvs i de nedre regionerna av normal BMI'et). Vad är det för fel med att använda metoden på detta sätt??
Den där termen viktnormalisering fnular jag på just nu. Jag tror faktiskt inte det stämmer ….. men jag återkommer när jag fnulat färdigt 

En sak till: vad gäller det här med centimeter eller kilogram. För mig så går kilona hand i hand med centimetrarna (runt buken). Så för mig är det egalt om man talar om vikt eller centimetrar. Våg eller måttband spelar lixom ingen roll. De visar samma sak. Jag tror faktiskt att detta fenomen är vanligt om man är normalviktig och kanske bara vill gå ner sisådär 5-8 kilo för att få bort "fluffet". Jag har även kollat detta med en del kompisar och det verkar stämma rätt så bra. Någon som har input här?
Är man däremot överviktig och kanske har en historia av jojobantning så verkar det som att centimetrar och kilogram inte alls går hand i hand på samma sätt. Kan detta stämma??
Alltså jag förstår tjejen, man kan visst vara smal och glad! Pigg och allt vad du vill, jag är ett utmärkt exempel vill jag säga. Och Jag förstår vad hon menar när hon säger att hon inte är smal utan normal. Man blir det genom att minska matintaget heltenkelt, röra på sig och inte tänka på vad man äter så mycket!
#35 För mig så är det så att jag går ner i kg och cm lite olika, dvs först kan jag stå still i midjemått medan jag går ner i kg. Sen står vikten stilla och då kan jag gå ner i cm. I slutändan verkar dock resultatet bli ca 1 kg=1 cm i midjan. (Och minus 5 kg gör ungefär minus en storlek)
Tack för alla svar
När jag läser känns det inte som vissa vet riktigt vad de pratar om. Kolhydrater som i havregrynsgröt är nästan inga kolhydrater. Äter man 1 dl är man hungrig 1 timme senare. Om man pluggar som jag gör måste man ha kolhydrater för att hjärnan ska förlja med, men sen behöves det inte under dagen.
Provade att inte äta kolhdrater alls idag, och min mage svullnade upp. Är jag ensam om det eller?
Kan någon skriva en endags kost, hur det kan se ut?
Det är väl inget fel att vara slank. Till min längd är 58 kg inte undervikt om man äter rätt.
Vet ni varför jag har den här vikten, för att jag har alltid varit en sockeraddict, jag har ätit(nu skämtar jag inte) godis varje dag, 3-4 choklad eller annat skit. MIn kropp har inte mått bra av det. Har väl gått ner i vikt hit och dit men sötsuget försvinner aldrig för mig. Det är en myt, jag kan inte tänka mig att någon går förbi godishyllan och inte vill ha något…
Det har försvunnit lite nu, men aldrig helt.
Jag ska ta till mig era råd och minska på kolhydraterna helt, vad räknas som kolhydrater då? morötter och frukt. Det är ju bara sjukt att leva utan????!!!!!!!!
ALLT NATURLIGT, SOM INTE ÄR RAFFINERAT ELLER OMGJORT ÄR NYTTIGT OCH BRA FÖR KROPPEN!
Sen är fett inte bra i för höga halter. Jag gjorde ett expriment en gång. Jag åt olika kost under 1 vecka och kräktes upp olika kost(sjuk tjej tänker ni), vet ni hur det ser ut när man kräks upp något med hög fetthalt?
Det är hemskt att kroppen måste ta upp den tjocka massan som har lagt sig i magens botten, och är dessutom väldigt trögflytande jämfört med lätt mat som inte alls är tjock.
Är det sant att nyttigt fett jobbar mot det dåliga fettet i kroppen och sätter igång förbränningen? Anna Skipper sa det i TV.
Jag svälter inte med 1000 kcal. Bara det att kött innehåller inte så mkt kalorier så det blir bara 1000 kcal, men jag ska skärpa mig, jag lovar
# 34 det funkar för dig och det är bara att gratulera! Därmed inte sagt att alla andra funkar likadant (jojobantning eller inte). Även Sten Sture kan, vad jag har förstått, reglera sin vikt ganska precis med hjälp av att laborera med fett och kolhydrater. Jag, och många med mig, kan det inte i den omfattningen.
# 1 Tur att någon äntligen talade om för mig att det är lätt för mig som är överviktig att gå ner i vikt. Jag som har gått och trott att det var svårt i alla år… Att vara överviktig är i de allra flesta fall, om någonsin, inget man har valt. Vore det lätt att gå ner, som du säger, så skulle vi göra det!
Tyvärr lever bilden att överviktiga är korkade människor med dålig karaktär. Ni har väl sett telia-reklamen där en mullig kille har inflyttningsfest utan både stereo, dator och telefon (eller hur det nu var). Medan kompisarna klagar och vill ha musik står han med ett fånigt flin och äter gelehallon från gurkan som han fått i inflyttningspresent.
Svält = äta mindre än sin dagliga "basförbrukning". Den ligger på cirka 2000 kcal för kvinnor. Din 1000-kcal diet är lika med svält.
Hjärnan behöver inte kolhydrater. Jag har skrivit femmor på varenda tenta hittils i år (bl.a. flervariabelanalys), helt utan kolhydrater.
Det enda som är "sjukt" att leva utan är kött. Om du upplever det som sjukt att inte äta morötter beror det på psykiska värderingar. Du kommer inte drabbas av morots-brist. Och ja, morötter är kolhydrater.
Dock är det nog inga problem att äta en del morötter om du skulle vilja det, rötter borde vara en av de bästa typer av kolhydrater. Men jag skulle inte äta dom råa. Det kommer dock att verka negativt på viktnedgång med dom kolhydraterna. Men hälsomässigt är dom nog inget att oroa sig för.
"ALLT NATURLIGT, SOM INTE ÄR RAFFINERAT ELLER OMGJORT ÄR NYTTIGT OCH BRA FÖR KROPPEN!"
Det finns bl.a. uran, kvicksilver, bly och andra tungmetaller "naturligt". Detsamma gäller flugsvamp, kurare, och svarta-änkan gift. är dom också nyttiga och bra för kroppen? :). Det handlar inte om vad som är naturligt utan vad vi är utvecklade att kunna bryta ner och ta upp i kroppen.
Fett (läs animaliskt fett) är inte skadligt i för stor mängd. Men du kommer må dåligt, troligtvis även kräkas. Skadligt - nej. Antingen får du rännskita eller rännspya, dock.
Slutligen, om du vill bli smalare så låter din 1000-kcal svältdiet bra. Om man inte är naturligt smal är det ända sättet att svälta sig. Skippar man kolhydraterna blir man frisk och frisk innebär inte benrangel. Det effektivaste sättet att gå ner i vikt borde dock vara att både svälta sig och skippa kolhydrater.
Ang. svullnaden:
Du får nog testa lite längre än en dag att skippa kolhydraterna, en ovan kropp kommer reagera. Tänk dig själv en rökare, alkis eller narkoman som slutar tvärt. Dom kommer garanterat inte må bra med det samma. Det tar sin tid för kroppen att tillfriskna.
D
JAg tycker den reklamen är hemsk. Varför visar de den.
Jag vet att bilden är så av överviktiga människor. Men det är valt av de flesta, av min egen erfarenhet. HUr menar du att man inte valt det, menar du att man äter nyttigt och tränar regelbundet?
Större människor verkar alltid vara gladare och lyckligare har jag fått för mig, vet inte om det är så..
Jag kämpar varje dag med att stå emot allt gott. Vissa står emot andra inte. Det är inte lätt att hålla vikten för alla smala eller normalviktiga, det är ett heltidsjobb. En livsstil.
Loria hur gjorde du? för att bli smal?

#40 Det är precis det jag försöker säga - vi är alla olika och jag tycker det måste finnas plats för alla varianter
.
Jag reagerar mot det som t.ex Mimlan skriver ovan #2: "Men jag tror att du har hamnat ordentligt fel. Vi sysslar inte med sådan viktnedgång här. LCHF är inte en bantningskur, utan en livsstil där en av hälsoeffekterna är viktnormalisering."
Jag tillhör nog inte det "vi-gäng" som Mimlan skriver om i #2 och jag tror inte jag är ensam LCHF'are att känna så
.
Tror mig jag har testat förut, att vara utan kolhydrater.
Men tack för ditt svar. KOlhydrater kan ju kroppen bryta ner om man tränar, eller har jag fel? Kroppen kan bryta ner morötter och frukt.
Jag har inte testat denna metod, vill övertyga mig själv att det går.
Vad äter man på en hel dag då? spar inte kroppen på fettet om man äter enligt denna metod då?
Förut när jag slutade äta kolhydrater, var min mage svullen och jag blev laktosintolerant. Vill inte dit igen. Men är redo att prova allt för att gå ner lite grann.
´Jag är bara nyfiken på metoden.
En sak till, är alla besatta av grädde på den här sajten?
Måste man äta det till omeletten? det verkar äckligt?
Du skojar va?! Inte kan du vara allvarlig?
Först. "Jag vet att bilden är så av överviktiga människor. Men det är valt av de flesta, av min egen erfarenhet. HUr menar du att man inte valt det, menar du att man äter nyttigt och tränar regelbundet?"
Och sen: "Större människor verkar alltid vara gladare och lyckligare har jag fått för mig, vet inte om det är så.."
Har följt den här tråden nu och blir alldeles matt på vad du häver ur dig, puman83. Jag skulle vilja säga mer men känner att det spelar nog ingen som helst roll för dig. Det är alltid spännade med diskussioner men det blir ganska ospännande ganska snabbt när du förolämpar oss som är tjocka.
Du kraxar som ett gammalt troll..
aswedishsmorgasbord.com
Det var inte meningen med att förolämpa dig. Jag kan hålla med om att jag sa det på fel sätt. Förlåt.
Det jag försökte säga, var en kontrast till undernärda människor, utan energi som bara fokuserar på bantning. Så alla är ju stora jämfört med de.
Viktor 88.
Hjälp mig att hitta då

Puman…så här fungerar din kropp, kopierat från Annika Dahlqvist blogg…
En viktig faktor i överviktsutvecklingen är den hunger och det "sug" som blir av högt blodsocker och högt blodinsulin. Det är väl omvittnat av många överviktiga - att de är så förskräckligt hungriga och sugna hela tiden.
Mekanismen bakom suget har förmodligen indirekt med det höga blodinsulinet att göra. Jag tror att det är när blodsockret vänder neråt som suget sätter in. Det behöver inte vara så att blodsockret har blivit lågt, för t2-diabetiker är lika sugna trots att deras blodsocker inte blir lågt.
Intag av naturligt fett höjer inte blodsockret och blodinsulinet. Om man byter ut kolhydrater mot fett kan den överviktige förbränna sina fettdepåer. Fettförbränning underlättas alltså av LCHF-kost.
Du beskriver att du är sockerberoende, och även om du inte är överviktig så händer detta i din kropp när du äter kolhydrater. Och det är olika hur mkt vi påverkas av detta, men du som jag påverkas en hel del.
Du frågade om grädde, nä det behöver du inte äta om du inte tycker om det. Men det är viktigt att du får upp fetthalten i maten så att du håller suget borta.
Sen är frågan på vilken nivå som just du behöver ligga på, både med kcal och kh. Ett bra tips är att ta den mat som du i vanliga fall äter, plocka bort alla kolhydrater som spannmål,ris, potatis, pasta o.s.v. Lägg till lite mer proteiner, ovanjords grönsaker, och framför allt fett, ät tills du är lagom mätt
Tack sjysst

puman83
mitt förslag att du funderar på varför du har alla dessa fördomar och förutfattade meningar.
Gör upp med de, kanske gm att läsa mer från grunden hur kosten och kroppen fungerar ihop.
Det är aldrig fel att kunna ändra på sina åsikter när sanningen sparkar en i synen.

Hej PUMA83
Basalmetabolismen (dvs den energi din kropp behöver för att driva alla viktiga funktioner som värmehållning, matspjälkning, hjärta, blodomlopp, menstruationscykeln mm, mm) ligger på ca 70-75%. Utöver det behöver din kropp energi för att kunna röra sig. Det är vad resterande 25-30% går till. Låt oss säga att din kropp behöver 2000 kCal/dag så innebär det att du MÅSTE äta minst 1400 kCal för att alla basfunktioner ska fungera i kroppen. Går du under detta skadar du dig själv och det är väl dumt? Till en början märks det väl främst genom att du fryser och att du blir slöare men så småningom slutar din menstruation att komma och i längden kan svält leda till infertilitet. Det är bara ett exempel. Du kan få mssor med andra problem som aldrig normaliseras. Du kan välja att kalla det vad du vill men dumt är det i vilket fall som helst.
Varför vill du vara dum mot din kropp och dig själv?
/Malin
Hej Puman83
Vad jag egentligen tror du är ute efter är, vad jag kan läsa mellan raderna, är hur och vad du ska äta för att följa LCHF för att gå ner till din målvikt (oavsett vad andra tycker vad som är normal, mager eller vad vikt, eller vad du tycker).
Du kanske tycker om att diskutera men hamnar lite snett när du med dina formuleringar om andra människor med en annan vikt, (fördomar) än vad du eftersträvar.
På startsidan finns en länk till "LCHF för nybörjare", läs den. För det verkar som du inte är riktigt säker på vad som är kolhydrater.
Börja där och kom sedan med relevanta frågor om hur du ska lägga upp din kost.
Lycka till
mvh
Lisslie
puman83, Hittade det här i en blogg: "En svältande kropp sparar så gott den kan på fettet och istället blir man av med musklerna och därför går man ofta ner i vikt snabbt av svält. Men det är ju fettet man vill ha bort, och det går ironiskt nog inte med svältkost. Tänk att kunna äta och samtidigt förbränna fett, och bygga muskler! Jag fick en helt annan syn på vikt och bantning när jag insåg att det var såhär det fungerade. Kände mig lurad och arg på framförallt mig själv. Allt kämpande och svältande förgäves. Ja, så kommer det bli för alla. Man kan inte leva ett normalt liv och svälta. Smaka på orden, det går inte att leva ett normalt liv och svälta."
Det är skrivet av en anorektiker som håller på att tillfriskna. Tänk att hon har fattat hur det ligger till! Tänk om din svullna mage när du testade lågkolhydratkort en dag (?!) kom av att du åt för lite? Och laktosintolerant blir man inte av att sluta med kolhydrater, snarare tvärt om. Flera laktosintoleranta människor här har kunnat börja med vanliga produkter igen när de dragit ner på kolhydraterna och framför allt slutat med sädesprodukter…
Jag lägger ner. Tack för era svar.
Jag bad inte om kritik eller så, ville bara veta hur jag ska göra..
Men ett tips för er som vill räkna innehållet i er kost m.m, finns det ett sjukt bra program, det bästa jag sett hittills.
Gå in på http://thepiratebay.org/ och ladda ner dietistprogram.
DET är GRYMT BRA!(Ni tror att det rä ett virus säkert, det är INTE JAG som har förutfattade meningar, jag vet att ni tänker att det är ett virus)
Hej Svejs!

#59 Pirat bay är inget jag stödjer och hoppas att fler här inte gör det heller.
Du har fått konstruktiv kritik och du har fått tips om var du kan läsa mer och få fler tips. Vad mer är det du behöver?
"(… jag vet att ni tänker att det är ett virus)"
Är inte det en förutfattad mening från dig då?
Ät minst 5 frukter om dagen och bara lättprodukter, 6-8 brödskivor om dagen OBS! INGET SMÖR PÅ ,då går du ner i vikt
#61 Då går hon snarare UPP i vikt och kommer dessutom vara konstant hungrig och snurrig av lågt blodsocker omväxlande med högt blodsocker…

#61 Varför skriver du så fruktgumman?
Jag trodde du försökte äta enligt LCHF
Hejsan Puman här med annat namn!
Tack Sinain.
Många blev upprörda över min blogg.
Varför tycker ni att det är jag som har problem? Efter vad jag har läst så har MÅNGA HAFT ANOREXIA eller andra ätstörningar på sajten. Det är är helt okej. Tänk om jag hade mått dåligt eller haft farliga ätstörningar och få massa påhopp och fördomar om ''normalviktiga som vill gå ner i vikt''.Där kan vi snacka om fördomar.
Jag känner många överviktiga personer och ALLA de har sagt att de inte har ätit enligt kostcirkeln m.m. och har gått upp i vikt för att de misskött sig. Om det nu är så att de ätit normalkost eller enligt denna metod eller GI och ändå är ''stora i kroppen'', hur kommer det sig att de kan gå ner i vikt nu helt plötsligt?
Varför är det okej att skända mig som ville ha lite annorlunda tips från denna sajt?
Det värsta av allt är. När jag avslutar mitt medlemsskap, FÖRST då skapas en tråd om ''folk(mig) som är normalviktiga och vill svälta. Jag vände mig till er för att jag inte visst bättre n att äta 1000kcal om dagen, och vad får man tillbaka?
Så fort jag ifrågsatte metoden blev folk upprörda.
Jag vet inte, jag skulle inte blivit medlem igen om det inte var så för att denna tråd hade skapats efter mitt avslut!!!!
Jag uppfattade det som att du gick till full attack. Det är lätt att man misstolkar vad folk menar när man bara har text och missar kroppsspråket.
Sedan bör du inte tolka det vi säger som kritik mot dig som person, utan vad du säger. Det är en viktig skillnad.
Men om man nu vill kalorireducera för att tappa vikt under sin naturliga setpoint vore väl naturlig fettbaserad kost vara det bästa? Förstår inte alla attacker. Har gravt feta diabetiker ensamrätt på hälsosam kost?
Givetvis går det minst lika bra (med all säkerhet bättre) att äta enligt LCHF jämfört med kolhydratbaserad kost om man ska "deffa" sig riktigt smal.
edit: Oj, vad gammal tråd. Osäker på hur jag hamnade här.
spkn1, "The Fat Loss Handbook" av Lyle McDonald, t.ex. Fast då får du inte plats med särskilt mycket fett.
mikael, vad menar du? Förespråkar han kolhydratbaserad-kost? Isåfall är det nog inget för mig.
Jag brukar köra 2000 kcal-pass på spinningcykel när jag vill gå ner i vikt, utan att förändra kosten avsevärt. Känns som man svälter sig mindre på det sättet mot att bara äta mindre.
Det är en kraschdiet, för såna som vill ha resultat snabbt. Ingenting han egentligen förespråkar, eftersom viktnedgång skall vara långsiktig. Där är det pyttemängder fett, inga kolhydrater, resten protein.
Annars i hans bok Ultimate Diet 2.0 är det en CKD med 24-36h laddning på helgen. Så det är ganska lågkolhydratigt.
(det var mest en tangent till att du skrev "deffa sig riktigt smal")
Okej. Om du läst boken, var landar det rent fördelningsmässigt? "pyttemängder fett, inga kolhydrater, resten protein" tycker jag låter som ett bra sätt att bekanta sig med 'rabbit starvation'. Jag antar att det är något som är tänkt att köras under väldigt kort period?
Ja, 11-12 dagar om du är i "kategori 1" (<15% kroppsfett) följt av några dagar i kaloribalans. För gruppen >15% är det "free meals" var tredje vecka. Totalt skall det inte följas mer än några veckor.
För någon som styrketränar är det 1,5-2,0g protein per pound fettfri massa. Mycket mindre om du inte tränar alls, konditionsträning någonstans mittemellan.
Ponera 80 kg 15% = 68 kg = 149 pounds => 225-300g protein/dygn. Så lite kolhydrater och fett du möjligtvis kan komma undan, helst 0. Tillskott av omega-3. 800-1200 kcal/dygn.
Det där med lite fett låter direkt farligt, precis som kimkins.
Det är inte ens i närheten av samma grad farlighet…