fett och godis
Är det farligt att äta mycket fett tillsammans med massa godis och förbjudna saker en dag?

Ät godis i form av fett istället. Ostskivor med mjukt smör eller stek upp litebacon. Eller varför inte ägg med majonäs?
Godis sabbar bara din hälsa och ditt sötsug kommer bara bli värre av att äta socker!!
Jo, men är det väldigt illa att göra det en kväll? Det är redan försent med godiset.
Jag har upplevt själv att skadorna blir mindre om man återgår snabbt till LCHF med fett. Man blir ju mindre sugen med fett…
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Du vill ha ett facit som bara du själv kan ge dig.
Nej, faktiskt inte. Jag var mer nyfiken på vad som händer i kroppen om man käkar onyttigt och sedan vräker i sig massa fet mat. Det har ingenting med inviduellt att göra utan var mer en undran om det faktiskt kan vara farligt att proppa i sig fett och godis samtidigt.

Jag antar du menar att godiset är socker tillsammans med lämpliga smakämnen o några E-nummer!!
Du bryter ketosen om du nu var inne i den ett tag tills kolhydraterna är förbrukade och kroppen blir tvungen att gå tillbaka i ketos igen!
Duvet det finns massor med mänskor som äter godis utan att dö på kuppen.. sen kan man diskutera hur nyttigt det är i längden!!
Tror vi alla faller av banan med jämna mellanrum.. det är en del av processen.. förhoppningsvis lär vi oss något på kuppen.. en del upptäcker att det är förödande med minsta lilla avsteg andra märker att det inte betyder så mycket!!
Jag märker framförallt att min hunger ökar den dan!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Det är nog väldigt olika vad som händer, men att en enstaka gång käka godis kan ju inte leda till någon jättestor ökning av fettdepåerna. Men visst kan det bli en inlagring av fett, eftersom det är vad insulinet gör.
Jag har själv aldrig upplevt mig som sockerberoende, men jag har utan vidare kunnat sätta i mig en hel påse med godis förr. Det gör jag inte längre, jag känner inget sug efter det, jag brukar tacka nej till godis. Å andra sidan har jag inte heller upplevt det som att jag skulle ha haft problem med vikten. Jag började gå ner efter att min läkare hade rekommenderat mig att minska i vikt. Tyvärr hade han ingen idé om hur det skulle gå till, så jag gick de första sju månaderna på halvsvält och hamnade till sist på sjukhus med angina och fick ett par kransartärer vidgade med ballong. Det var då jag gick över till LCHF.
Men som sagt, en dag. Det blir nog inte särskilt mycket påverkan på kroppen om man käkar godis en kväll. Att äta nyttigare är ett långsiktigt projekt, och man ska nog se det på månader och år snarare än dagar och veckor. Nu när det är jordgubbstider njuter jag med färska jordgubbar, men jag har inte längre något socker på dem som förr, jag äter dem med creme fraiche i stället för att som förr ha dem i naturell yoghurt med massor av socker. Visst finns det lite kolhydrater av värsta sort i jordgubbarna, men det gör ju inget för mig om jag lagrar in lite fett som jag senare blir av med under vintern. Det är nog en del av min naturliga årscykel. Jag ligger tre kilo över min bottennotering på vågen, men fortfarande väl inom normalvikt för min längd. Midjan har inte ökat, men jag märker att jag har lite mer mjukt och ytligt hull, det kan jag känna genom att ta tag i det.
Men sanningen att säga så har jag inte känt något godissug nu på närmare ett och ett halvt år som jag har ätit LCHF. Jag skulle inte sätta i mig någon större mängd "godis" - prova, ja, men sedan avstå, för jag tycker inte att det är gott. Problem uppstår väl om man käkar chips och hallonbåtar och sedan hamnar i en ond cirkel där man sedan tillför det var och varannan dag under längre tid.