Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 6097 ggr
Skowne
0

Grönsaksjuice fontana

Är det bra att dricka 2dl av denna vara till brunch?

Den är gjord utav koncentrat av juice står det. Kan det innehålla dolt socker och dåligheter?

matsmurfen
0

Den innehåller ju nästan inget fett och nästan inget protein, så energin kommer till 99% från socker… så att dricka den till "brunch" är väl inte att rekommendera om du äter LCHF-kost…

http://www.fontana.se/sortiment/sortiment.asp?hk=4&sk=10&sk2=14

NÄRINGSVÄRDE PER 100 G: Energi206 kJ/49 Kcal, fett 0,5 g, kolhydrater 12,3 g, protein 0,5 g, vitamin C 22 mg

[Pennylane1]
0

ja socker som socker… tyvärr!

Aniara4
0

2dl = 24,6g kolhydrater. Mer än vad de flesta här äter på en hel dag alltså.

Mycket socker och lite näring och mättnad, låter det som!

Medlem
0

Ta med ostrullar med smör eller äggmjölk till lunch istället.

Skowne
0

#1 Denna produkten är det. Inte fruktjuicen. Innehåller hälften så mycket kalorier men lika mycket kollisar :S

Blir väl tyvärr för mycket kollisar ialla fall. :(

Innehållsdeklaration:
INGREDIENSER: Grönsaksjuicekoncentrat från tomat, morötter, selleri, rödbetor, persilja, lök, paprika, sallad och spenat, salt, kryddor

NÄRINGSVÄRDE PER 100 G: Energi 99 kJ, kalorier 24 Kcal, fett 0,5 g, kolhydrater 12,8 g, protein 0,5 g

TILLVERKARE: Fontana, Cypern

matsmurfen
0

Ehrm, klart det är skillnad på grönsaker och frukt… Skäms Jag läste nog för snabbt, men som sagt, det lilla läsfelet gjorde ju ingen större skillnad…

spkn1
0

Skillnaden är väl i huvudsak att grönsakerna är utspädda med mer fibrer, cellulosa och vatten. Möjligen en högre andel protein också, vars värde kan diskuteras..

Den där juicen innehåller förresten mer kolhydrater än coca-cola ^^

Skowne
0

Innehållsdeklaration:
INGREDIENSER: Grönsaksjuicekoncentrat från tomat, morötter, selleri, rödbetor, persilja, lök, paprika, sallad och spenat, salt, kryddor

NÄRINGSVÄRDE PER 100 G: Energi 99 kJ, kalorier 240 Kcal, fett 0,5 g, kolhydrater 3,5 g, protein 0,5 g

TILLVERKARE: Fontana, Cypern

Så här står det dock på juicepaketet.

Skowne
0

20 Kcal ska det vara :D

cokolada
0

varför inte göra egen grönsaksjuice om du har mixer ? nyttigare än så kan det knappast bli och då vet du vad som finns i juicen Flört

Skowne
0

Kostar mycket mer :(

[Pennylane1]
0

gillar du det sjukt mycket, eller varför ska du ha det? Detr ju inte direkt LCHF, inget fett alls praktiskt taget,  7 ggr mer kolisar än fett…

Skowne
0

Dricker det till min frukost, vilket är omelett utav 3-4 ägg och 30-50g smör. Så fettmängden blir inte liten totalt sett.

Trots att ägg innehåller mycket vitamener så är jag ändå rädd att få brist, då det är en ganska enformig frukost. Tänkte att det kunde vara bra komplement med grönsaksjuice.

[Pennylane1]
0

ägg är det mest kompletta livsmedlet, man lär i princip kunna leva på det om man bara tar lite C-vitamin. Och lite extra fett!

cokolada
0

#11 välj grönsaker som är billiga för säsongen eller frysta.. plus så ska du veta att grönsaksjuicerna tillsätter de jäävligt mkt vatten så tro inte att den är fullproppad med nyttigheter när den oxå är från koncentrat. tillsätt du oxå vatten och en kokt tomat och ev lite smör (kokta tomater är nyttigare än råa), blanda i kokt broccoli, spenat och ja det du tycker om och voilá!

hur mkt kostar egentligen grönsaksjuicen? en RIKTIG grönsaksjuice som är färsk kostar runt 40 kr (t ex den från saltåkvarn), och om du köper den billigare varianten får du inte i så jättemkt nyttigheter förutom kolisarna då. gör din egen och satsa på billiga säsongvaror

cokolada
0

och juste, glöm inte att sila juicen oxå om du använder mixer… heheh

[Pennylane1]
0

# 15 var det där ett grönsaksjuicrecept? Obestämd kokta grönsaker? smör?

cokolada
0

hahaha jag lade bara ihop ngt Tungan ute kanske kan skippa smöret, jag nämnde det bara för att vissa klagade på att det var för lite fett i juicen, annars kan man ju kalla det för soppa med smöret! =)

jag menade kokt mosad broccoli, joo varför inte?

wow detta skulle ju bli en god lunch.. kanske makrillfiskfilé med vid sidan om? hihi