Vet ni nåt om Multigenics
Har blivit tipsad av en kompis att äta Multigenics. Har ni några erfarenheter av dem?

Jag tror att det är till stora delar bortkastade pengar att köpa multivitaminer!
Är det någon brist man har är det bättre att köpa just det.. ännu bättre är att äta rätt mat.. vistas utomhus röra på sig osv!!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Beror på vad du äter. Äter man fakir/ufo och är sparsam med ägg och inälvor kan tillskott vara en god idé, men äter man allsidig LCHF inkl paprika eller broccoli får man i regel tillräckligt av allt, möjligen med undantag av kalium och magnesium. Det finns dock speciella tabletter för det, t ex B-Calm.
Hur vet man om man har brist på något då? Ber man läkaren ta prover på olika vitaminer o mineraler? Jag är såå sjukligt trött så nåt fel nånstans är det, men de vanligaste blodproven visar inget konstigt. Och jag äter ganska mycket och allsidigt. Ska jag äta mer då bara för att få i mig mer vitaminer o mineraler?

Äter man bara en varierad kost från färsk föda får man i sig alla vitaminer o mineraler man behöver.. de flesta viatminer får man från animaliska livsmedel föritom C-vitamin och möjligtvis Folsyra om man inte gillar lever!
Däremot kan man ha problem med upptaget i tarmarna och dår det vanligaste Celiaki dvs autoimun sjukdom på grund av att man inte tål Gluten!
Brist på B12 och folsyra har även kopplingar till Hypotyreos dvs sänkt ämnesomsättning!
Det finns även något som heter Kroniskt trötthetssyndrom!
Jag tror ju inte att vi får i oss all näring vi behöver och i tillräcklig mängd med tanke på hur vår livsstil ofta ser ut med stress och hur maten fraktas och behandlas.
En multivitamintablett är en bra gardering så att man inte får brister.

Alla har inte samma uppfattning om huruvida vi får i oss allt vi behöver via maten.
_"Given the increasing prevalence in our societies of conditions such as cardiovascular disease, cancer, obesity, diabetes, asthma, eczema, psoriasis, allergies, arthritis, high blood pressure, osteoporosis and Depression, we believe that by definition our current system of nutritional values is no longer applicable.
Moreover, the consistency of evidence in the scientific literature clearly demonstrates that individuals who consume nutritional supplements have a lower risk of contracting serious disease - a position that has now been taken by two of the world's leading medical journals."_
"Every point of view is a view from a point."

Näe.. följer man SLVs och WHOs kostrekomendeationer lär man behöva kosttillskott.. så långt är vi överens!
Annars så kan du ju kika på den tråden då vi gick igenom vitaminerna och vilka källorna till dessa är!!!

#7: Varför då?

Jaa.. du kan ju alltid kolla vilka kända vitaminer det finns och hur man får i sig dessa om man äter näringtät föda!
Sen kan du ju alltid komma med någon alternativ förklaring om hur dessa försvinner ut i luften.. antagligen omvandalade till Kharma.. vilket sen sugs upp av de som levt på bara rå frukt i 25 år.. alternativt de som lever bara av luft och får allt genom luftens kharma!!?

He he, nu har du visst fått frukt- och luftarianer på hjärnan. (Bra, då blir steget inte så långt den dagen du själv vill pröva… :)
Vi pratade ju om huruvida det räcker att äta mat för att få i sig alla vitaminer man behöver eller om man behöver kosttillskott. Då tänkte jag bara visa att vissa anser att det kan vara på sin plats med kosttillskott och att vi kanske behöver högre nivåer av näringsämnen än vad man tidigare trott, för att bibehålla en bra hälsa. (Kanske då med tanke på hur maten försämrats p.g.a. människans härjningar i naturen och på hur miljögifter mm utsätter kroppen för stora påfrestningar.)
Jag förstår mig fortfarande inte på vad du menar. Menar du att näringstabellerna visar att det finns tillräckligt med vitaminer och mineraler i maten och att det därför inte behövs mer? För det står i just den tråden inget om hur mycket vi behöver och vilka mängder det finns i de olika livsmedlen. Dessutom råder det ju delade meningar om hur mycket vi behöver + att olika tabeller visar olika värden.
Jag spar på mina alternativa förklaringar för denna gång.