Cvitamin
Vad mer än c vitamin är det som man kan få brist eller låga nivåer av om man är strikt lchfare?
Nån som vet?
I början kan man få lite låga nivåer av kalium och magnesium. För att ersätta kalium kan man använda mineralsalt och magnesium finns tabletter på hälsokosten.
Både kalium och magnesium följer med vattnet ut i början och vissa har svårt att få upp nivåerna igen under omställningsperioden. Vissa behöver fortsätta även efter omställningen men de flesta kan sluta med tillskotten.

C-vitaminbrist tror jag inte är nån fara. Äter man lchf så äter man inget som oxiderar i kroppen och behöver följaktligen inte lika mycket antioxidanter som vid "vanlig" mat.
Är det någon som vet hur mycket C-vitamin man behöver få i sig? Behöver man C-vitamin alls?
Jag har hittat allt från 10 mg upp till 10 g… ?
Jag äter inte lever och bara enstaka grönsaker ibland (typ 3 st rädisor om dagen)
Tja, hur mycket c-vitamin är det i 5g paprika? Det är väl minsta mängden jag sett hänvisas till här (alltså 5g paprika om dagen).

Enligt Hälsovakten räcker ungefär 35 gram gul paprika för hela dagsbehovet av vitamin C. För att vara som allra effektivast ska man äta nypon, då kan man få i sig dagsbehovet av vitamin C på väldigt få kolhydrater, jag är inte så strikt att jag behöver vara så effektiv, de omkring 3 gram kolhydrater 35 gram paprika innehåller tål jag utan problem.
För mig är det viktigt att få tillräckligt med C-vitamin, jag har t ex direkt kopplat tandköttsproblem till C-vitaminbrist, mitt tandkött blödde rätt mycket när jag började med LCHF och inte hade jättekoll på vitaminer och mineraler, men problemen upphörde i princip direkt efter att jag lagt till 30-40 gram paprika dagligen. Alla råkar nog inte ut för det men jag vet att det är fler som haft problem med tandkött och dåligt läkande sår för att de haft C-vitaminbrist.

C Askorbinsyra
Vattenlösligt
Behövs för:
En mängd uppgifter i kroppen. C-vitamin deltar vid bildning av kollagen i bindväven som stärker blodkärl, hud, tänder och skelett. Hjälper kroppen att ta upp järn ur födan. Cellernas försvar mot fria radikaler. Skyddar fettlösliga vitaminer och andra fettämnen i kroppen mot att oxidera (härskna).
Brist:
Lidrig brist: Trötthet och retlighet, blödande tandkött och försämrad sårläkning.
Skörbjugg var förr en vanlig sjukdom bland t ex sjömän och andra som tvingades leva långa tider utan tillgång till färsk föda och därför hamnade under minimibehovet, som är 10 mg per dag.
Rekommenderat dagligt intag:
Vuxna: 60 mg
Gravida kvinnor: 80 mg
Ammande: 100 mg
Finns i:
Färska bär, färsk frukt och de flesta grönsaker. Potatis har ganska låg halt, men eftersom vi äter den ofta och mycket blir den ändå en viktig C-vitaminkälla. Halten sjunker dock fram på vårkanten, eftersom C-vitaminet inte är särskilt lagringsdugligt.
Exempel
Portions-
storlek
Mängd C-vitamin
per portion, mg
Svarta vinbär
100 g
210
Grönkål
100 g
120
Blomkål
100 g
70
Vitkål
100 g
60
Apelsin
110 g
60
Röd eller grön paprika
30 g
30
Potatis
200 g
22
Och här kan man kolla hur man får i sig C-vitamin utan allt för mycket kolhydrater!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Inuiter bl.a. har bevisligen klarat sig genom generationer utan c-vitamin.
C-vitamin orsakar skörbjugg men är inte det enda som motverkar det.
Drabbade skömän levde på torr kolhydratföda, skorpor, spannmål osv.

Näe.. inuiterna fick sin C-vitamin från animaliska livsmedel som råa inälvor som lever, vissa c-vitminrika körtlar som de oxå åt råa och från narvalshud som åxå åts rå!!
Däremot så behövde de inte samma mängder!
Det lustiga är nog det faktum att de viste att de blev sjuka om de inte fick i sig detta.. fasten dom inte visste att det var C-vitamin!!
"Den som spårade inuithemligheten var polarforskaren Vilhjalmur Stefansson. I början av 1900-talet märkte han att han mådde utmärkt under sina färder i Arktis när han levde på samma mat som inuiterna, främst fisk, valspäck och rått kött från djur som säl och vildren.
När han i USA skrev om att skörbjugg kunde undvikas genom att äta som inuiterna, möttes han enbart av misstroende. I början av 1928 tröttnade han på spydigheterna, och beslöt att tillsammans med en annan polarforskare, Karsten Andersen, testa sina teser vid Bellevue Hospital i New York.
De levde först på en normal amerikansk diet i tre veckor, medan läkare kontrollerade deras hälsa och ämnesomsättning. Därefter övergick de till att äta enbart kött. I början fick männen magproblem, beroende på att de åt för magert kött. När dieten
ändrades till att innehålla mer animaliskt fett blev de snabbt krya och mådde sedan bra under det år försöket pågick.
När experimentet var över visade läkarundersökningar att de var fullt friska och hade gått ned två kilo. Försöket blev omskrivet när det presenterades i en medicinsk tidskrift 1929, men föll sedan i glömska."
#8: Det där är till stor del myter. Inuiter visste att isbjörnslever t.ex. är giftigt även i små mängder, och undvek därför detta organ.
Att dom skulle tugga rå hud för att slippa c-vitaminbrist tycker jag låter väldigt naivt.
Själv har jag levt i uppemot 6 månader utan vegetabilier eller lever helt utan symptom på skörbjugg.
Själv åt väl stefansson endast kokt fisk till en början, medan han enbart på slutet av sina expeditioner började äta mer som eskimåerna (rått/ruttet etc). Någon lever eller valhud ser jag inte omskriven någonstans i hans litterära verk.
Jag citerar Stefansson direkt från Adventures in diet:
"There is no doubt, as the quantitative studies have shown, that the percentage of Vitamin C, the scurvy preventing factor, is higher in certain vegetable elements than in any meats. But it is equally true that the human body needs only such a tiny bit of Vitamin C that if you have some fresh meat in your diet every day, and don't over cook it, there will be enough C from that source alone to prevent scurvy. If you live exclusively on meat you get from it enough vitamins not only to prevent scurvy but as said in a previous article, to prevent all other deficiency diseases."

Nåja, så länge mitt tandkött blöder utan c-vitamin men blir bättre så fort jag ätit lite paprika i ett par dagar tänker jag inte sluta med det.

Joo.. jag säger ju det.. dom behöver inte såå mycket C-vitamin.. det är oxå det som står i din sitterade artikel.. dom behöver mindre!!
Men icke desstomindre så har även läst ur Stefanssons berättelser att de mycket väl visste vad det handlade om.. fasten de inte vet vad C-vitamin är för något.. det gör de flesta naturfolk.. annars så dör dom.. vet vad man behöver äta alltså!
Men som sagt det fanns andra källor till c-vitamin.. oräknat de bär de kunde få tag i på hösten.. Matak är narvalshud och en tradionell inuitdiet, bland annat!
"Résumé / Abstract
Vitamin C values for 37 traditional foods (TFs) of the Inuit of the Canadian Arctic and women's intakes from TF and market food (MF) are reported. This is the first report on vitamin C values in several traditional food samples. There are a variety of rich sources of vitamin C from animal and plant food with the most notable among items with multiple samples being raw fish (Coregonus spp.) eggs (49.6 ± 12.3 mg/ 100 g, mean ± S.D.), raw whale (Delphinapterus leucas and Monodon monoceros) skin, locally termed mattak, (36.0 ± 8.7 and 31.5 ± 7.0 mg/10 g), caribou liver (Rangifer tarandus) (23.8 ± 4.9 mg/100 g), ringed seal liver (Phoca hispida) (23.8 ± 3.8 mg/100 g), and blueberries (Vaccinium uliginosum) (26.2 ± 4.9 mg/100 g). Dietary analysis of 20-40-year-old women's 24-h recalls for vitamin C as TF and MF revealed total mean intake of 60 ± 8 mg/day (mean ± S.E.). TF contributed only 20% of total intake, although there was significant seasonal variation (P<0.02). While rich sources of vitamin C are present as TF, the primary contemporary dietary sources of this nutrient are fortified MF."
http://cat.inist.fr/?aModele=afficheN&cpsidt=13924632
Matak!
"It has been found to be a good source of vitamin C containing up to 38 mg/100g."

När jag åt "standardkost" så hade jag ofta blödande tandkött, trots större C-vitaminintag (mycket större), som jag normalt brukade bota genom tillskott då det hände (funkade)….nu händer det inte.
Ett tips på billig C-vitaminkälla, speciellt bra på vintern - tallbarr, helst färsktuggade, men funkar även som te (smakar inte alls illa). 50mg/hg på sommar och ca 400mg/hg vinter (mao räcker nåt enstaka gram).
#4 ASG!! 5g paprika borde jag väl kunna peta i mig 
#5 Jag tror inte att jag lider av Cvitaminbrist, ännu… Men det är ju dumt att driva det så långt, därav min fråga.
#6 Tack tack!
Som sagt, det får bli lite paprika dagligen 
Tack för övriga svar!!
#3 Röd paprika, broccoli, blomkål, vitkål… Det tror jag räcker. 
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
#15 Grejjen är ju den att pre-LCHF så käkade jag jättemycket grönsaker, så där är det inga problem, men nu tycker jag att det är så himla bekvämt att bara äta protein och fett.
Men å andra sidan så vill jag inte heller dra på mig några brister heller 
Fortsätter med mina älskade rädisor och kör lite paprika, det får räcka tsv
Broccoli har jag hort har mer c-vitamin an apelsin per 100g - sa det ater jag ofta (mest for att det ar gott!)
:)
ja fast hälften närapå försvinner när du kokar den! Ät gul paprika (rå) så får du tre gånger så mycket som i kokt broccoli!
#18 Det är väl ännu mer i röd än gul? 
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

om du är strikt lchf:are rekomenderar jag spenat! Vissa märken innehåller bara 0,5 %kolisar /100 g!. Och visst innehåller det c-vitamin! Hackas fryst spenat innheller så mkt som 24 mg c-vitamin per 100 g. Själv kan jag äta upp till ett halvt kg om dagen vilket motsvarar ca dubbla dagsbehovet, om jag inte är helt ute å cyklar

Här har ni listan på de 100 mest c-vitaminrika livsmedlen;
Och som sagt vad tidigare.. äter man färskt kött o andra färska livsmedel behövs så lite C-vitamin!
C-vitamin är ett ämne som tål lagring o upphetning väldigt dåligt!!
varför inte äta broccolin rå då? dte gjorde jag förut! eller ångkoka den
#19 inte enligt Fineli, där har röd 185 mg och gul 205 mg
Jag föredrar röd, den kanske har något mindre vitamin c, men mycket mer av andra antioxidanter, och så smakar den godare.
Tänk på att det är väldigt lite man behöver för att fylla c-vitamin behovet från paprika, 1/4 paprika räcker för att täcka behovet i ett par dagar, så det finns ingen anledning att överäta och få i sig en massa kolhydrater i onödan.
det där gör man ju som man vill… jag bara angav den för att den har högst halt C-vitamin… dessutom tycker jag om den…

Gul paprika är klart godare, och de andra antioxidanterna får jag tillräckligt av med övrig kost, så jag kör på gul, men det är ju, som ni säger, en smaksak.
det brukar dessutom alltid framföras av dem som kan allt att vi inte behöver antioxidanter eftersom vi inte äter så mycket som oxiderar…
Det är nog värre med folk som häver mängder med växtfetter, jo. Men jag tror ändå inte det är de antioxidativa egenskaperna som är de essentiella hos c-vitaminet.. det finns ju många olika typer av antioxidanter som inte är c-vitamin.
Faktum att skörbjugg är i stort sett odokumenterat i dagens läge trots att många har otroligt taskiga kostvanor utan nämnvärda c-vitaminkällor får mig att tro att det är väldigt svårt att drabbas om man inte lever på enbart skeppsskorpor eller dylikt under väldigt lång tid.
#23 Jaha, jag hade helt säkert för mig att röd var mest C-vitamin i, annars hade jag inte skrivit nåt. Och då ska jag kanske byta ut min röda mot den gula istället, båda är lika goda men jag vill ha mest C-vitamin för pengarna. 
#13 - Jag har inte testat tallbarr. Däremot är jag lite barnsligt förtjust i "nya granbarr" - d v s de nyutsprungna, lite ljusare gröna och sura tallbarren. Vad tror du om dem? Vitaminmässigt?
Som barn älskade jag att småknapra på de nyfärska granbarren… Och eftersom jag har tillgång till naturen direkt utanför dörren så händer det att jag smakar på de små "delikatesserna" även idag… ;)
(Låter jag vettig och normal…?)
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
#30 Helt och hållet vettig och normal låter du
…

Om gul eller röd innehåller mest C beror nog på de specifika paprikorna, sorten (finns säkert 1000-tals), jordmån, solljus, frakttid osv.
Kokning av broccoli (etc) förstör en del C-vitamin, men samtidigt så sabbar det cellulosaväggarna i grönsaken, så att vitaminet kan ut och tas upp…så om man får mest C i sig av rå eller kokt kan man nog lämna osagt tills att en studie i ämnet gjorts.
#30 Även granbarr innehåller mycket C (50mg sommar/150mg vinter enligt uppgift).
#29 Mest C för pengarna - Tallbarr!
#32 Hm, föredrar röd paprika då. 
granstruntar är godis och nyttiga!