Bantarbiff mm
Har nu gjort "bantar-biff" - dels vanliga utan annan krydda än salt + peppar och dels med mögelost. Tycker att biffarna blev "svåra" att svälja + att jag inte tycker de mättar. Jag slutar att äta för att jag nåstan mår illa då de är så svåra att svälja. Har jag gjort något fel? Jag åt några med kryddsmör till.
Tycker jag blir mättare av en stekt/grillad kotlett med kryddsmör.
Har jag fattat det hela rätt med 50+ så måste jag inte äta biffar utan kan äta vilket protein jag vill så länge protein och fett blir rätt -> ja, och inga kolhydrater då. Stämmer det? Kommer nog att ha biffarna i frysen som "nöd-mat" då jag inte ids laga elelr då jag ska ha med mig något enkelt.
Vet inte om det ingår i bantarbiff.. men jag tar alltid och mal fläsksvålar (ja såna snacks som man kan köpa på t ex Willys, Coop mm) och blandar med 2 äggulor & en skvätt grädde. Vips så blir dom smakfulla, saftiga och inte så torra som dom kan bli annars. Ett tips bara.
Hur gör du dom då?, Jag gör dom där biffarna rätt ofta å tycker dom sväljs som vanliga biffar. Mättar gör dom oxå. Äter då minst 250g, ofta mkt mer. 

Försök med att tugga dem innan du försöker svälja! 
Nej, förlåt! Jag skojade bara.
Jag brukar också få lite "kväljningskänslor av viss mat ibland! Vet inte varför!
Hoppas du får några bättre svar! 

Jag blandade 2 delar fläskfärs med 1 del nötfärs, i med salt + svartpeppar och 1 ägg. Stekte dem i stekpanna med rapsolja och smör. Nu gjorde jag dem inte så stor - jag tog fler i stället
men 250g tror jag inte att jag tog. Hade ganska mycket kryddsmör till
Tror att det är som Mojjan73 skriver att de blir lite för torra som gör att jag reagerar. Kanske ska testa med flästsvålar i. Hur mycket brukar du ha i?

Enligt SSS har bantarbiffar grädde i så att du får fett i de du behöver. De biffar du lagar har för lite fett och därför känse du inte mett.
Vi har samma problem när vi gör en typ gulasch. När vi häller i grädde eller crème fraiche då ökar vi ration från tex 0.6 till 1.3.
Vänliga hälsningar Stephan

Enl receptet på sidan 91 i Gi-noll så skulle det inte ens vara ägg i. Fettet borde väl komma i rätt mängd av fläskfärsen - det skriver han i varjefall i boken, att det är därför han blandar själv sin färs för att "vanlig" blandfärs har fel fettmängd. Nu tog jag dessutom kryddsmör till - ganska mycket dessutom.

Håller med att de känns lite torra så jag började att göra stora satser kryddsmör i olika smakrikningar, och med kryddsmör blev det bättre. Jag ska också prova med fläsksvålar men kryddsmöret fortsätter jag med
Pussgurkan: Jag tar och mal så jag får ca 1 dl malda fläsksvålar, blandar med 2 äggulor och en stor kvätt grädde. Låter det stå och dra en stund innan jag blandar med färsen. Nu äter till och med barnen biffarna utan problem. Jag använder samma smet när jag gör köttbullar för att få dom saftiga.

#8 Ska testa det till nästa sats. Dessa blev lite för torra för min smak. Antar att fläsksvålar inte sabbar receptet och tanken med 50+ enl GI-NOLL… Det är ju inte kolhydrater i fläsksvålar… Grädde är jag lite si så där till. Vet att grädde är okej men vill ändå undvika mjölkprodukter. OM jag tar vatten iställer och kompenserar fett förlusten med kryddsmör … eller är jag ute och cyklar nu?
Jag gör biffar på enbart fläskfärs, ägg, lite lök och svart o vitpeppar.
Är mycket saftiga och goda. "Fungerar" bra.
Viktigt också att inte steka för länge, då blir det mesta torrt.
Pussgurkan: Du kan säkert ta vatten & kryddsmör till biffarna istället för grädden.

jag har lånat ut mina böcker och jag trode att han hade grädde i. Möjligtvig kan du blanda fläskfärs med lite smaksatt äggmölk?

JAg brukar ta i ägg + lite linfrön. Sen får det stå o svälla till sig. De gör dem mindre kompakta o torra tycker jag.
Går det inte att helt enkelt blanda i extra talg eller ister i smeten för att få fetare biffar?
fibrex som får svälla i vatten gör också smeten saftig, men då kanske det inte är bantarbiffar längre… fibrex har 5,5 gram kolisar per 100 men man tar iofs bara kanske 30 gram (drygt 1 dl) till en stor sats…
Jag brukar slänga i en hel del bacon i mina biffar också..och dom blir så smarriga så!! Muuuums!!! 

Jag har tänkt att hitta ett "grund recept" som jag sedan smaksätter på olika sätt. Bacon, ost, kryddor osv
Men linfrö?? Är det okej - jag kör VÄLDIGT strikt enl sss GI-NOLL 50+….
hela linfrön (åtminstone) har noll kolisar så det borde väl vara ok. De bara passerar….

Jag brukar göra biffar (eller köttbullar beroende på hur stora jag gör dem) med blandfärs (2 delar fläsk, en del nöt), lite lök (om jag inte är inne i en fakirperiod) och en äggula. Tycker de blir saftiga.

Som det ser ut, finns det olika recepter om bantarbiffar från SSS