Blir verkligen inte mätt!
Jag har ätit lchf i ett par månader (med lite fusk då och då *skäms*) och jag trivs väldigt bra med det. Jag har i många år haft problem med magen (problemen kom efter att jag haft anorexi) genom att jag får ont, blir gasig och sväller upp i mage och runt på ryggen. Men lchf har verkligen blivit min räddning. Både magen och jag mår toppen =) Så mitt magmående är allra största anledningen till att jag äter så här.
Är 174 cm lång och väger 68-70 kg, vilket innebär att jag inte är överviktig, men jag skulle gärna tappa ett par kilon så jag kommer i mina jeans som ligger i garderoben ;)
Men nu till min fråga; varför blir jag inte mätt? Det verkar inte spela någon roll vad jag äter eller hur mycket fett jag äter, jag blir tydligen inte mätt. Har provat att äta mer fett, mer protein, mindre kolhydrater, men ändå denna hunger.
Jag har lusläst inlägg på nätet, läst bl. a Skaldemans böcker och vad jag förstår det som så ska man äta tills man blir mätt. Det gör jag, men efter max en halvtimme är jag hungrig igen.
För lite fett? För lite protein? För mkt kolhydrater?
Idag såg min mat ut så här:
FRUKOST: 1 stekt fläskkotlett, ½ tomat, persiljesmör (3 msk kanske), kaffe med grädde och en skvätt standardmjölk.
LUNCH: "förrätt": 3 små skivor salami, 2 skivor ost.
2 kycklingklubbor, coleslaw och persiljesmör (ca 3 msk igen), kaffe med vispgrädde och en skvätt standardmjölk.
(fusk)MIDDAG: 2 kokta ägg, majonnäs (lite mer än ½ dl), ca 50 g lc-korv.
KVÄLL: 2 ostskivor med bregott.
Krävs det ännu mer fett? Eller vad gör jag för fel? =( Jag orkar ju inte springa runt och småäta heller…men det är jobbigt att vara hungrig.
Hjälp? =(
Jag tycker det ser bra ut innehållsmässigt och fördelningsmässigt. Det du kan ta till är större portioner helt enkelt. 2 kycklingklubbor är inte så mycket mat egentligen. 50g korv låter också som en liten portion även om du la till 2 ägg.
Ät mer är nog mitt råd av det du redan äter. Innehåll och fördelning känns som sagt helt ok.
Numer pensionär i Nynäshamn

Jag hade samma problem i början, efter en liten stund kände jag mig hungrig igen. Rådet jag fick var att äta mer fett.Och det hjälpte. Det som jag hade problem med var att mina portioner var inte tillräckligt feta eller stora.
När jag ser din matsedel så känns det som om den inte innehåller tillräckligt med fett samt att det är rätt lite mat. Jag skulle definitivt bli hungrig på det där. Om du är hungrig så är det en signal från din kropp om att den vill ha mer. Har du provat att ha kokosfett i ditt kaffe? Kanske äta lite mer till varje mål.
Blir du inte mätt så ät mer! Maten du äter ser ut som bra mat, men ät mer, framför allt fett, din kropp vill tydligen ha det!
Blir man hungrig efter en halvtimme har man ätit för lite, så enkelt är det.
Skulle det där vara min meny skulle den sett ut så här:
Frukost; två fläskkotletter m persiljesmör, kaffe med grädde, stnadradmjölk och lite kokosfett
Lunch; 6-7 små skivor salami, 3 skivor ost.
3 kycklingklubbor, coleslaw och persiljesmör (ca 3 msk igen), kaffe med vispgrädde och en skvätt standardmjölk och lite kokosfett.
Middag; 2 kokta ägg, majonnäs (lite mer än ½ dl), ca 50 g lc-korv.
Kväll; 2 kokta ägg, majonnäs (lite mer än ½ dl), ca 50 g lc-korv.
Jag personligen tycker nog att du har utrymme för mer kött/fisk/fågel per dag än vad du äter i ditt exempel, speciellt om du känner dig hungrig redan efter 30 minuter. Eller blir du verkligen mätt på 2 kycklingklubbor till lunch eller på 2 ägg+50 gram korv till middag?
Var inte rädd att äta mer av det du äter. Det gjorde vi i början. Så småningom har kroppen fattat galoppen och blir mätt. Efter ca 1,5 år har våra kroppar blivit nöjda med mycket mindre mat än förr och matkontot krymper!! Men så fort man fuskar med bröd eller pasta dvs kolhydrater kommer den gamla hungerkänslan igen. Ingen skön känsla.
Känner åxå igen mig - vrålhungrig jämt i början. Det var bara att mata på. Efter en tid lugnade hungern sig.
Du kanske har lite "tillvänjning" att göra, t ex att magsäcken ska dra ihop sig nu när du äter mindre mängd (skräp).. Ät mer tills det lugnar sig. Kanske kan du dra ner lite sen, men det är inte säkert att det behövs heller.
Lycka till!
Drikk smør i varmt vann, før hvert måltid, så blir du mett.

I början var jag ungefär lika dan, då blev det ofta mellanmål (1-2 skivor fet ost eller skinkskiva eller båda delarna med en hyvlad smörskiva) Behovet försvann ganska tidigt och blir jag sugen i dag tar jag en sked kokosfett. Ganska tidigt med lchf läste jag nåt som jag skrattade lite åt, ANVÄND KNIVEN TILL OSTEN OCH OSTHYVELN TILL SMÖRET och det är nog ett av de enklaste och bästa tips jag hittat
Det är bra tips som du får, men vi ska inte heller underskatta den mentala biten i att känna sug. Om du blir "hungrig" redan en halvtimme efter maten är det inte egentligen hunger du känner, utan det är snarast ditt blodsocker som svänger och ger upphov till sug.
En orsak till svängande blodsocker är förstås att man äter en kolhydratrik måltid, men det låter knappast som att det är fallet för dig
.
Jag tror kanske snarare att det kan vara din tidigare ätstörning som spökar. Din kropp är stressad av att inte ha fått mat tidigare, och den ger dig konstiga signaler helt enkelt. Och detta kan ta riktigt lång tid att bli av med. Man måste få kroppen att förstå att den kan vara trygg och att den kommer att få mera mat i sinom tid.
Jag tror att en väg ur dessa svängningar skulle kunna vara att under en tid dra ner radikalt på kolhydraterna ytterligare. På det viset ger du inget alls utrymme för fysiologiska orsaker till blodsockersvängningar och kan lättare ta tag i den mentala biten.
Du skriver att du tar grädde och en skvätt standardmjölk i kaffet sist i måltiden. Det betyder att du avslutar med det som kanske är allra mest kolhydratrikt i hela måltiden. För att stoppa till kan du istället lägga en msk smör i kaffet tillsammans med grädden. Ingen mjölk, alltså. Och gör som fransmännen. Ta det lugnt i slutet av måltiden och ta en bit ost.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
Tack så jättemycket för alla svar! :)
Jag ska lägga till mer fett och äta större portioner, hoppas det funkar.
Det här kokosfettet alla pratar om, det är inte det vanliga i mataffären har jag förstått. Men var kan jag få tag på det? Bor i en liten stad så utbudet är inte överdrivet generöst ;) Smakar fettet något? Måste ju erkänna att det låter lite "o-gott" med kokosfett i kaffet/teet. Men jag provade smör i kaffet i morse, och det funkade ju ;)
I Hälsokostaffären kan man köpa kokosfett som är ett bra fett.
Kokosfett är bra att "fetta" till det hela med. Men kom ihåg att om du är ovan vid det så kan du behöva börja lite försiktigt. Vissa kan få ont i magen eller bli illamående inna kroppen vant sig.
Så börja med lite och öka sedan sakta.

#11 Jag använder det vanliga i mataffären och det fungerar bra för mig.
jag använder också det vanliga, jag har inte råd med det lyxiga kokosfettet (som kanske inte alls är bättre, därom tvistar de lärde)
Jag har hållit på med LCHF i ca 2,5 vecka nu. Har alltid varit emot att äta fett, men nu är det inga problem alls längre. Skickade efter en burk Cocosfett på nätet (en utan kokossmak), jag tar en tsk i kaffet + en rejäl skvätt med riktigt grädde. Första koppen med dessa tillbehör klarade jag bara att dricka ca 1/3, jag har fått vänja mig successivt och nu tycker jag t o m att det är riktigt gott!
Jag använder smör. Valios smör, mums!
Mår illa av kokosfett och det fina är dyrt. Det billiga kommer från Unilever så jag VÄGRAR att köpa det. Sån är jag.. 
det finns billigt i silverpaket från annat märke också men minns inte vad det heter.
Aha! 
Annat silverpaket än Unilevers är Alba Dalby, men det finns inte i många affärer, varken i ICA eller Coop. Inte här i alla fall.
Vägrar egentligen också Unilever, men föll till föga och köpte ett silverpaket därifrån när jag inte fick tag i det andra.
Min dotter köpte Milda Eko (huu) från Unilever. Jag behöver det inte, tack och lov, äter inte smörgås. Men annars är det problem med mjölkfritt fett att bre.