Dokumentären Food, Inc.
Har ni hört talas om/sett en USA-isk dokumentär som heter Food, Inc.?
Såg just en intervju med han som gjort den. Robert Kenner. Verkar högintressant - om nutida livsmedelsframställning. Förstås om USA men gäller för oss likaväl!!
www.youtube.com/watch?v=QqQVll-MP3I
Funkar detta inte så slå mig - men filmen verkar finnas i sin helhet för den intresserade på youtube. Sök bara på Food, Inc.
Nej, den där adressen jag skrev går bara till en trailer.. Kanske finns inte filmen på youtube än.. 
Är lite för trött för att leta vidare just nu, men undrar om det är nån som vet nåt mer. 
Envisas lite, ifall nån är intresserad..
www.foodincmovie.com/about-the-film.php
(ska gå en kurs i att länka, när jag hittar en bra lärare..hehe..
)
Om jag inte är helt ute och cyklar är detta en ny film, premiär i vår. Verkar seriös, bra.
Handlar om storbolag och elendig djurhållning och dålig mat.. Budskapet är delvis som Mats-Eric Nilssons, d v s fusket med maten, fejkmat, allt mer strunt och allt mindre näring. (nämnde siffror som att 80-90 % av allt de äter i USA är "corn".)
Men det handlar också om hälsa, om att snart kommer 1/3 av USAs befolkning att ha diabetes och att de befarar en kollaps i samhället, ekonomin.. sjukvårdssystemet kommer inte att klara det.. etc. Att den ökade livslängden i västvärlden kommer "ätas upp" av detta och ta oss tillbaka i tiden hälso och livskvalitetsmässigt..
T ex: (ur intervjun jag såg med Kenner) Att för ett antal år sen, så la vi 20 % av hushållsbudgeten på mat, men bara ca 5 på sjukvård. Nu är siffrorna i princip det omvända och det förvärras i rasande fart!