Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: hälsa
Läst 1006 ggr
maxiq
0

Tänk på barnen i Afrika

Jag hörde på radion att det är sex gånger dyrare för amerikanerna att skicka majs som bistånd till de svältande i Afrika istället för att skicka utsäde och lära dem att odla själva.

Då började jag funderade på vad de svältande egentligen ska äta. Tror inte att LCHF är det bästa för dem men jag har verkligen ingen aning men är uppriktigt intresserad av hur vi kan lösa världssvälten. Vad säger ni alla kloka människor? Med tanke på på det bästa näringsmässigt och som kan odlas på plats.

Obestämd

magma
0

#0:Jag tror att de enda verksamma lösningarna är långsiktiga.

En del av problemet är ju jordflykten, att skogen har huggits ned och bränts ned för att skapa odlingsbar mark, med resultat att det faller allt mindre regn, finns allt mindre djurliv samt att öknen breder ut sig. Ett sätt vore antagligen att plantera träd och buskar som binder jorden, och då är det förmodligen också nödvändigt att ordna någon form av konstbevattning, gräva brunnar och bygga samhällen med tillgång till färskvatten och utbildning, lära folket hur de brukar jorden med ett kretslopp och en hållbar utveckling som mål. Det finns sätt att utvinna sötvatten av saltvatten, men jag är inte insatt i hur stor utsträckning det är möjligt att genomföra.

magma
0

ps: En annan del är förstås också det mycket komplicerade läget i många delar i Afrika, vad gäller den politiska biten med inbördeskrig, mutor och korruption.

maxiq
0

Jo det måste defintivt till en helhetslösning. Kan man då tänka sig att träden och buskarna ska vara rika på frukt och bär så de kan äta utav det och är det i så fall en bra kost för undernärda människor?

Kommer ihåg att jag såg en dokumentär om hur de lärde fattiga människor att bygga gödselbrunnar för att dels bli av med deras egen och djurens avföring men samtidigt producera naturgas som kunde användas till både belysning och matlagning. På så sätt så behövde de inte samla pinnar hela dagarna för att elda med och förorena luften i hyddorna.

Tuffsig
0

En viktigt del (en av de viktigaste) har att de i de svält drabbade områderna får kunskap om hur de ska kunna få fram sin mat själva. 

Det är ju inte långsiktigt att de rika länderna ska komma ner med mat i all fram tid. I stället så tror jag att man ska ge dem förutsättningarna för att lyckas. Kortsiktigt så måste de parallellt (enligt mig) både får mat/vatten så de klarar sig & att de får förutsättningarna och kunskaperna/nya tekniker/maskiner OSV.

maxiq
0

Det kan ju också vara ett sätt för de rika länderna att dumpa sitt jordbruksöverskott och samtigt framstå som goda samariter. Jag tänkte närmast på EU:s fantastiska jordbrukspolitik… :-s

magma
0

Mmmm… Men samtidigt så skulle "vi" inte få ett överskott på spannmål, om marken istället för spannmålsodling användes till att låta djuren beta- samt att skövlingen av skog/regnskog för odling av soja skulle minska om vi slutade importera den för att ge våra djur.

Att dumpa vårt överskott på de fattiga länderna är att leta efter kortsiktiga lösningar. Den typen av bistånd bör ske parallellt med ett mer långsiktigt arbete, vars mål är att fattiga länder ska bli självförsörjande. Helt klart är den typen av hjälp helt nödvändig många gånger, men den bör inte vara den enda typen av hjälp.

Ett stort problem är att det finns handelshinder mellan fattiga länder och den rika västvärlden- handelshinder som har sitt upphov i att många länder styrs av diktatorer och härjas av inbördeskrig och även krig mellan länder.

LatMask
0

Lite "off" - men jag hörde på radion häromveckan, kan det ha varit ett "Sommar" program? - om ett flygplan som under Biafrakriget skulle flyga in mat från Norge till de svältande Biafrabarnen, nämligen torkad fisk…Låter inte som den skonsammaste maten för hopskrumpna små magar…Men norrmännen kunde känna sig stolta över sitt ädla bistånd.

JAUS
0

Som jag nämnt i tidigare trådar, så tror jag att insekter kommer att bli framtidens mat för fattiga länder. De är näringsrika och det finns gott om dem. Mycket bättre alternativ än ris, majs och säd.

maxiq
0

Aaah! Det är smart, äta upp insekterna som annars orsakar skada på grödorna. Göra två flugor på smällen! :-)

JAUS
0

Mmmm.. flugor… Flört