Te, ger det insulinpåslag el. tvärtom?
Hej,
Läste nyligen att kaffe ökar insulinpåslaget (vilket jag tolkat som att fettinlagringen startar…).
Gäller samma sak för te, alltså vanligt svart te?
Har också läst att om man morgontränar och dricker en kopp kaffe innan så förbränns mer fett, stämmer det och gäller i så fall samma sak för te? (Fast det verkar ju vara en tvärtomeffekt jämfört med det jag läst ovan…?!?)
Och, hur gör man för att söka bara här i Kolhydratforumet inte på hela ifokus-sajten?
Ha det bra!
Just ja, finns det tabeller över hur olika livsmedel påverkar insulinet?
# 0 Om du söker här uppe till vänster "sök på sajten " så är det bara kif-resultat som kommer upp. Inte resten av iFokus!
Fast det funkar inte så bra ibalnd, bättre då som #1 skriver att söka på google men ofta funkar det bra härinne med!

Vad gäller kaffe, te och träning på morgonen.. så tror jag mest att det är sådant som bäst utvärderas i laboratoriemiljö.. dvs i vanliga livet så är det andra faktorer man skall koncentrera sig på!
Drick kaffe, te för att du tycker det är gott, blir piggare eller för att du tror att något i det är nyttigt.. träna på morgonen om du tycker det är skönt.. det viktiga är nog att du tränar när du själv vill.. så att det blir något utav det.. tror du att det är viktigt att träna just på morgonen.. så skaffa hund.. då lär du få promenera varje morgon!!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Både kaffe och te är insulindrivande men, precis som för mjölkprodukter, tycks olika personer vara olika känsliga.
Som för de flesta saker inom LCHF måste man testa själv på sin egen kropp hur man fungerar.

Örtteer innehåller inte tein (koffein) och triggar såvitt jag vet ingen insulinutsöndring. Rooibos dricker jag själv mycket av, supergott!

För mej som typ-ett-diabetiker höjer inte te blossockret men kaffe brukar höja om man dricker mer än en kopp i taget, annars är det cool-lugnt :)