Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-vitaminer-mineraler-tillsatser-mm
Läst 4944 ggr
Margareta
0

Glutamat-jakt

För ett tag sen fick jag veta att gelatin kan innehålla glutamat. Själv  är jag väldigt känslig mot glutamat och blir därför ledsen när tex fiskoljekapslar (omega-3) innehåller gelatin.

Det gäller att vara vaksam.

Läs gärna den här länken.

Ni som inte vet om ni är känsliga eller inte och bara vill veta mer kan läsa den här länken, (så blir ni genast känsliga…Hemlis)

Möjliga samband mellan olika sjukdomar och glutamat

Numer pensionär i Nynäshamn

Skadlig
0

E-vitamin 621 och dylika gör mig deprimerad. Saknar kebab som tyvärr oftast (nästan alltid) innehåller det, otroligt nog så verkade som om faktisk Willys billighetsmärke har kebab som låg på under 2% kolisar och inga direkta andra hemskheter. Ska kanske göra en räd där när saknaden blir för stor.

Mest deprimernade är att utifrån vad jag har hört (ref Amiechan) så byggs nivåerna upp också så man kan inte vara dålig ibland ens :(

Förresten, någon som ätit hamburgare på macdonalds på sistone? Senaste gången vi åt där så tyckte vi att det var fruktansvärt salt. Men det har säkert inget med länkarna som Margareta skickade för macdonalds har ju så fin kvalitet på sin mat…

Anterrabae
0

Glutamat är hemskt.. blir lite dålig i magen men klarar det ganska bra… trodde jag..

Var på thairestaurang (ja, jag vet att jag inte ska det men…) och nu i två dagar har jag varit grymt lättirriterad och arg..

Förra gången jag var där så blev det samma, fick ett utbrott när vi var i affären utan anledning..

Antingen glutamat eller om jag fått i mig kolisar… vet inte säkert vilket det är..

men jag tänker såhär.. till vardags har jag inte orkat tänka på hur många gram kolisar jag får i mig, eftersom jag inte går ner i vikt iaf. Trots att det kan bli ganska många så blir jag inte så arg… Men båda de senaste gångerna har jag fått riktiga utbrott.. och mår skit i form av lättretlighet osv när jag ätit där. Det enda som jag kan urskilja är glutamaten…

No more thai för Ida…

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

hemul
0

Det där med gelatin… det framgår inte riktigt hur de menar. Om allt gelatin "kan" innehålla glutamat, t.ex. sånt man köper för att göra gelé, eller om det bara är när gelatin ingår som en ingrediens i en vara där man vill ha smaken av buljong men dölja källan. Kapslar och liknande vinner ju inte på att smaka buljong.

navarro
0

Synd bara att dom som bestammer inte alls bryr sig om detta elande!

Johanna-Soderlund
0

Ätbegär är vanligt av glutamat. För mig känns det som att jag aldrig blir mätt när jag äter t.ex grillad kyckling.

Lagrad ost är också ett gissel för mig, antar att det är glutamatet som ger besvär.

Olagrad ost går däremot bra, då behåller jag kontrollen över mig själv :-).

korseett
0

Jag är dåligt påläst om glutamat men finns den i lagrad ost? varför?

korseett
0

ohh nu har jag läst på- isch! det här var läskigt att läsa och sånt får vi i oss!

Ulf-S
0

Jag tror inte att naturligt glutamat som finns i tomat, ost, sojasås, osv. är särskilt skadligt. Framför allt blir det ju sällan några höga koncentrationer…

Amiechan
0

Jo, jag håller med Ulf_S till viss del :) Jag tror inte det naturligt förekommande glutamatet är farligt för oss (vi behöver ju t.o.m. liiite), men OM man äter mycket glutamat så läggs ju även det naturligt förekommande glutamatet till summan. Och blir man sjuk av för mycket glutamat kan man säkert känna av även naturligt förekommande glutamat!

Margareta
0

Vad är naturlig glutamat egentligen och varför behöver vi det? Var det en aminosyra eller hur var det? Vad finns den i för mat?

Jag har för mig att kroppen tillverkar det som behövs själv.

Suck, varför skall någonting vara enkelt?

Amiechan
0

Jag citerar Sveriges konsumenter i samverkan som du länkade till Margareta ;-)

"Glutamat är en av kroppens 20 aminosyror och ämnet behövs i låga halter för att muskler och nervsystem ska fungera samt i hjärnan där det fungerar som en signalsubstans. Om man äter en kost utan glutamat kan kroppen själv tillverka den mängd som behövs."

Så nej, du behöver inte äta glutamat. Det finns flera sorters glutamat och vissa av dem finns inte naturligt och ger kanske därför mer reaktioner.

Margareta
0

Jo, det var den texten jag tänkte på själv, men i vad som vi äter/inte äter finns dessa naturliga aminosyror?

Jag har aldrig tidigare hört talas om dem som naturliga, jag har bara hört om dem konstgjort som finns tillsatta i kryddor osv…

Amiechan
0

Men söta Margareta :) Du borde kanske gå och lägga dig :D Det står i de länkarna du själv skrev i trådstarten…

Bara scrolla nedåt i den här länken så finns en lista på mat som innehåller glutamat. 

Utdrag ur listan:

"Råvaror och livsmedel med naturlig glutamat, mg glutamat /100 gram

Medelhög naturlig fri glutamat

Marmite (engelskt smörgåspålägg) 1960
Parmigiano reggiano (ost) 1680
Vegemite (australiskt smörgåspålägg) 1431
roquefortost 1280
parmesanost 1200
sojasås 1090"

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
navarro
0

Margareta skrev om Omega3 och glutamat ovan. Har kollat pa mina kapslar. De innehaller bara naturliga amnen star det och bland annat E-vitamin i form av naturligt gelantin. Finns det Omega3 med E-vitamin utan gelantin i Sverige? Da vantar jag med att kopa burkar att ta med. Hur ar det med det flytande Omega3, jag sett reklam om?

Amiechan
0

eye q flytande innehåller vitamin E iaf, men varifrån det kommer vet jag inte…

korseett
0

vitamin E är en naturlig antioxidant som tillsätts så att inte oljan härsknar.

gelatinet är ju höljet runt kapseln så då är det väl flytande som gäller

Anterrabae
0

om gelatinet innehåller naturligt glutamat, gäller samma för andra grisprodukter då? Borde ju rimiligtvis vara på det sättet..

(kanske är därför man blir rekommenderad att undvika gris..)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Gunnilla
0

Usch, man skulle ju bara köpa rena råvaror - göra sin egen ost etc.

stallostby
0

Har alltid undrat vad glutamat var för något, tror jag har en hum nu men hur yttrar sig glutamatintolerans?

dcos
0

Svensk Wikipedia-artikel om (mono)natriumglutamat, som är den vanligaste smakförstärkaren. Det finns tydligen 16 smakförstärkare till varav fyra är andra glutamater.

Andina
0

Tycker denna tråd kan puffas upp lite för den som är känslig för eller intresserad av ämnet Glutamat…

Om jag förstått det rätt så har livsmedelstillverkarna börjat komma igång med att utesluta glutamat ur våra livsmedel… Jag hoppas det tar skruv och får fart på riktigt snart så, att vi slipper hålla utkik efter gluta(mat i)maten!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

[Pennylane1]
0

jag brukar stå vid tex köttdisken och läsa på förpackningarna och om nån tar en likadan förpackning som jag håller i så brukar jag säga högt (ja om maken är med förstås annars blir man väl klassad som sjukFlört) : usch här är sånt där gift i! Fy DEN vill jag verkligen inte ha!..Och slänga tillbaka, verkar tyvärr inte som det hjälper speciellt men NÅN kanske tänker till! Glad

Mervi
0

#25 det gjorde jag för längesedan och en äldre herre la tillbaka kasslern där det fanns glutamat och tog den andra som jag också valde.Skrattande Det sprids som ringar på vattnet.

julia61
0

Det är inte lätt att hitta något som är utan glutamat, är det samma som smakförstärkare? I tex Thai mat och Kina mat är det vanligt att de tillsätter smakförstärkare.

Jag kan heller inte äta omega 3 kapslar, blir direkt dålig, halsen sväller igen och får klåda.Prövade flytande men klara inte av smaken…Tungan ute

[ngupa]
0

japp det är smakförstärkare och de befinner sig i  E   620-650 allt enligt boken hemlige kocken

julia61
0

Hur ska man kunna komma undan, det är tur att äggen finns!!

[ngupa]
0

Förövrigt en bok jag varmt kan rekommendera

julia61
0

Har en bok av honom, kanske man ska plocka fram den. Man kan ju göra om en hel del recept till lchf!

[ngupa]
0

det är nog hans andra bok du menar, jag har bara läst den första den om alla tillsatser i vår mat… riktigt läskig att läsa… men knappast förvånande…

Aniara4
0

Ibland roar jag mig med att fråga charkpersonalen om de har något kallskuret kött som varken innehåller socker eller glutamat. Inte alltid för att jag verkligen måste ha det (köper ibland skinka och liknande med lite socker, så länge socker kommer efter salt i innehållsförteckningen), utan för att få dem att leta och inse vad deras varor innehåller.

På senare tid tycks det ha blivit vanligare att de faktiskt hittar nåt bra alternativ!

julia61
0

hur är det med grillat, är det bara illa!!??

[ngupa]
0

kan mycket väl innehålla glutamat i deras grillkrydda…. ganska säker på att det är så, men man kan ju fråga även om det Flört

Aniara4
0

#34 Fråga affären vad de använder för kryddblandning och specifikt om det är smakförstärkare i den. Ofta är det det, och då kan det ju vara bra för affären att bli medveten om att kunder efterfrågar mat utan glutamat.

[ngupa]
0

#36 exaktemente.

[Pennylane1]
0

verkar som COOP extra här har slutat med glutamaten i grillkryddan, stod iallafall inte med när vi kööpte kyckling sist. (inte som E-nummer heller)

Mervi
0

Jag vågar aldrig köpa något som är färdigkryddat och marinerat.

julia61
0

Har just igår gjort det…magen helfel!!

E621
0

Oj då, nu blir det ju än viktigare att minimera sitt glutamatintag så man kan fortsätta stoppa i sig de goda ostarna.

Margareta
0

Det blir fler och fler som skippar glutamat i grillkryddan - det lönar sig att klaga!

[ngupa]
0

Kollade i går med min ICA affär och all gluteamat i grillmaten de har är glutamat fritt Glad

pratade också med dem att undersöka att ta in från Mälarchark och eller Hanegal.

[Pennylane1]
0

all glutamat är glutamatfri! Flört Låter otroligt bra! Tungan ute