Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettoff-topic-ot
Läst 5155 ggr
Medlem
0

Kejsarsnitt

Har lite funderingar för er som vet

• Hur många barn kan man föda med kejsarsnitt?

• Om läkaren som snittar anser att livmodern inte orkar mer med fler barn, kommer det att dokumenteras på kvinnans journal?

• Kan övervikt förvärra operationen?

Det kommer kanske fler frågor, men tacksam för era svar.

Mala09
0

kolla tråden motvärkar lchf stora barn? du kan tycka den är intressant.Annars har jag ingen svar.Kan väl tro mindre sannsynlig att man måste ha kejsarsnitt om barnet inte är stort.Tror det är bra att inte vara överviktig ang.operationen men det gäller jo generellt.

Annica38
0

Har en bekant som fött 4 barn med kejsarsnitt, men sen sa läkaren stopp!

Vet inte, men, kan det inte vara lite individuellt också? Att livmodern, och resten av kroppen också, klarar av mer påfrestningar hos vissa individer och mindre hos andra!?

Pussgurkan
0

#0 Har för mig att jag har hört att 2-3 snitt sedan blir livmordern så förtunnad och kan i samband med ytterligare graviditet spricka. Men detta ser läkaren då han gör snitet. OCH talar om detta för kvinnan att hon inte bör genomgå fler graviditeter -> rimligtvis ska detta även dokumenteras i journalen men missar kan ju förekomma.

Ja, övervikt kan förvärra alla operationer men på olika sätt. Dels är själva sövningen en risk beroende på hur stor övervikten är och del så kan ärret bli fult oxå beroende på övervikten. Sedan försvåras alla operationer om patienten är gravt överviktig - det blir svårare att komma åt osv.

Medlem
0

På familjeliv läste jag om en kvinna som fick 6 barn med kejsarsnitt. Och i USA födde en kvinna 9 barn. Jag tror också att det är individuellt.

Jag vill bli gravid för att ge min dotter ett syskon. Hon känner sig mycket ensam men jag har övervikt (cirka 20 kg) trots lchf. I min journal står inget om att jag avsråds från framtida graviditeter men det står att jag hade rikligt med tillväxningar (heter de så?). Är de farliga?

mazen
0

Lite nya rön när det gäller kjejarsnitt.

Varför heter det kejsarsnitt?

http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=12361

Aniara4
0

#4 Gå till en gynekolog och be om råd, de kanske kan underöka sammanväxningarna med ultraljud eller liknande?

Medlem
0

Ja de heter nog sammanväxningar vad fel jag hade. Kan man verkligen se dem med ultraljud?

Aniara4
0

Ingen aning, det är därför jag tänkte det var bäst att fråga en gynekolog!

piri-piri
0

Hur många kejsarsnitt man kan göra beror på hur mkt sammanväxningar man har fått i buken. Jag har fått tre barn med snitt och enligt läkaren hade nästan inga sammanväxningar så om jag velat haft flera så hade det inte varit några problem. Även mitt ärr efter snittet har läkt så att det knappt syns så det är väldigt individuellt och beror på hur kroppen läker.

Mervi
0

Min yngsta dotter har fött båda flickorna med kejsarsnitt. Sedan rekommenderade läkaren att inte skaffa flera.  Det är väldigt olika hur mycket sammanväxningar det blir.

missaz
0

mazen;

Jag blev också nyfiken på vart ordet kejsarsnitt kom från och hittade detta på wikipedia;

"Vilka de första kejsarsnitten var är inte känt. Men det var inte ovanligt att avlidna kvinnor genomgick kejsarsnitt mycket tidigt i mänsklighetens historia. I det romerska riket fanns det en lag (Lex Caesarea) som sade att ingen avliden havande kvinna fick begravas förrän fostret tagits ur hennes buk.

Senare fick operationen namnet sectio cesarea ("kejsarsnitt") efter en legend. Man tillskriver namnets uppkomst ett uttryck av Plinius, som skrev att den förste av familjen Caesar skulle fått sitt namn a caeso matris utero (utskuren ur moderlivet), vilket gett upphov till sägnen om att Julius Caesar varit född genom kejsarsnitt, och att namnet härstammar från honom."

mazen
0

Tackar och bockar