Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 1406 ggr
fiskenihavet
0

Mat vid hunger

Har läst på detta forum att man ska äta när man är hungrig och inte på regelbundna tider. Vad sker med blodsockret om man äter utan regelbundna tider? Eller så länge man inte äter "normal mat" så kanske blodsockret är jämt oavsett?

Aniara4
0

Om man inte äter socker (i alla dess former) så åker inte blodsockret bergochdalbana heller, utan man håller sig mätt längre.

MimLan
0

#0 Tror du att stenåldersmänniskan hade matklockor att gå efter? Det är isf rent märkligt att vi som art har överlevt. :)

fiskenihavet
0

#2, Naturligtvis inte… Men var nyfiken på effekten på blodsockret. Efter all "propaganda" från kolhydratsätare att man ska äta vid fasta tidpunkter för att så hålla det jämnare. Vilket det eg inte blir med usel kost. Det var det jag ville komma fram till :) Förstår ju att det är klyftigare att äta när man är hungrig.

pema
0

Men det är inte alltid så lätt att äta när man är hungrig, där jag jobbar kan jag äta vid 9.00 på fm och sen 11.00, så på nåt sätt måste jag äta då fast jag igentligen inte är så hungrig för jag slutar 15.30 o sen ska man ju hem oxå. Så det är bara att försöka äta o se glad ut. Skrattande

kaisakavat
0

Måste erkänna att för mig funkar inte det där med att äta när jag blir hungrig. Många dagar/gånger känner jag inte hunger och därför är jag hela tiden i riskzoonen för att äta för lite.

Ändå har jag ju ätit LCHF i ett och ett halvt år nu.

Om jag äter för lite så märks inget särskilt de första kanske 2 dagarna, nån sorts marginal har jag numera. Men efter det - huvvaligen. Då börjar jag må illa och TAPPAR MATLUSTEN helt. Då måste jag tvinga i mig mat i mängder för att komma ikapp.

Vet inte om det har med blodsocker att göra dock…

Hursomhelst: I mitt fall är det nödvändigt att kombinera koll på klockan och hungerkänslor.

Muskrat
0

mmm, för mig kan det gå både ett och ett och ett halvt dygn innan jag faktiskt för hungerskänslor. Siktar oftast på att äta när jag börjar känna mig lite sugen :)

kaisakavat
0

Kanske jag var lite otydlig, skulle också ha skrivit att mina hungerkänslor faktiskt fungerar BÄTTRE när jag äter MER. När jag äter stadiga mål.

fiskenihavet
0

Ja på det sättet är det ju oxå viktigt att ha lite koll om man inte riktigt "har" hungerkänslor löpande varje dag.