Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 3726 ggr
Jea59
0

Kolhydrater

Hur långt ska vi gå när det gäller kolhydrater, hur påverkar dom dig?

Märker du nån skillnad?

En del avstår kaffe pga kolhydrater i det, men blev det något bättre utan kaffe?

Många här har olika övervikt, kanske en del inte behöver dra ner så strikt.

Är det bevisat för en del att er metabolismen inte fungerar? då tänker jag inte på er som är diabetiker.

En del kan inte ens tugga tuggummi men om ni avstår det märker ni nån skillnad på det?

Skulle vara väldigt intressant och veta förändringarna.

Mojjan73
0

Jag har bara några kg att gå ner (dvs om min kropp nu tycker det) och jag har märkt att:

1) kaffe påverkar inte min vikt

2) Jag går ner mer om jag ligger på 10-15 g kollisar/dag

3) Träning ökar min viktnedgång

ragnhildar
0

Min känsla är att om man bara har några kg att gå ner får man vara ytterst strikt. Nån med samma erfarenhet? GI.noll för att få igång fettbrasan. Testar nu.

flikkan77
0

Jag har fortfarande inte hittat mitt recept på att gå ner i vikt trots att jag ätit LCHF i snart 11 månader. Har gått ner några kilon men sen går jag upp igen utan att direkt ha ändrat något.

"You just have to belive…"

spadermadam
0

Jag måste hålla mig superstrikt för att fortsätta gå ner. Dvs fakir. I början kunde jag vara lite friare och äta mer grönsaker men nu är det kött och smör som gäller. Tuggummi äter jag sällan men de gånger jag gjort det har jag fått "vind i seglen"Skäms

ragnhildar
0

Vind i seglet för viktnedgång ( med tuggummi )

Jea59
0

Intressant att tuggummi påverkar, för du menar väl att du stannar av i viktnedgång.

Mervi
0

Jag dricker kaffe, har inte märkt att det skulle påverka.

Övrigt måste jag vara väldigt strik om kilona (de sista) skall ramla av.

Tuggummi har jag aldrig testat ihop med LCHF.Skrattande

spadermadam
0

#4 Jag menar bara att jag blir gasig i magen! Tror det är nåt ämne i sockerfria grejer som gör så med mig. Därför äter jag nästan aldrig tuggummi eller annat sockerfritt heller för den delen. Men jag tror säkert att viktminskningen skulle stanna hos mig eftersom jag tycks vara väldigt känslig för allt som hjärnan kan tolka som socker.

Vind i seglen vad gäller viktminskningen har jag så länge jag är supersupersuperstrikt dvs fakirar! Glad

PS Kaffe dricker jag som alltid mao väldigt ofta! Är en riktig kaffemoster!

Jennix
0

Det beror helt på vilka livsmedel vi talar om, för min del iallafall.

Jag kan äta hur mycket grönsaker som helst, också potatis och går inte upp i vikt.

Däremot mjölkprodukter och allt som är sött, också alla sötningsmedel (utom stevia som jag fortfarande inte har testat en längre period) gör att jag går upp i vikt eller svullnar upp. Hallon, blåbär och mörk choklad (85%) har jag kunnat äta i små mängder ibland och fortfarande gå ner, men när det blir för mycket sånt så stannar jag också.

Kaffe har inte påverkat min vikt, samma sak med nötter.

Det som funkar bäst i alla lägen för mig är rent kött. Då blir min mage lugn och jag går ner i vikt. Fett har jag ätit mycket och normalt av, det påverkar inte vikten.

Jag har ätit massor av kalorier men fortfarande gått ner, däremot om jag försöker banta med kaloribegränsning så stannar jag och kroppen mår dåligt.

För min del handlar det inte om mängden kolhydrater utan vilka livsmedel de finns i.

Och nej, jag har inga bevisade metabolism-problem. Vet inte hur man testar sånt?

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Mervi
0

Det är sötningsmedlet som ger gasig mage.

[Sias]
0

Instämmer i det Jennix säger i #9;

"För min del handlar det inte om mängden kolhydrater utan vilka livsmedel de finns i"

Jag började med LCHF för drygt ett år sen. Då betydde LC "kolhydratjakt".  Jag var "Kolhydratskrämd" under en längre tid, jagade kolhydrater, så där som jag kan tänka mig att fettskrämda jagar fett. Spelade ingen roll var de kom ifrån. Kolhydrater som kolhydrater.  

Sedan en tid drar jag inte alla kolhydrater över en kam. För mig är LC  numera  "NOLL kolhydrater från stärkelserikt" (ris, säd-produkter, bröd).  Grönsaker och frukt hör inte hemma där - betyder något helt annat, har en helt annan betydelse i kosten för mig.

Råa/otillagade grönsaker (enzymrika), rå frukt (som "äts på rätt sätt") bra frukostalternativ för mig.

Kan det kanske vara så, att det är mycket tack vare att man slutar äta stärkelserika födoämen, framförallt vete,  som hälsovinster - inkl viktminskning - uppnås med LCHF-kosten ?

[Sias]
0

Jea59  "Skulle vara väldigt intressant och veta förändringarna" Om det är viktförändringar du menar, så har det inte blivit några för min del under året med LCHF. Trots att jag, som jag nämner i #11, jagat kolhydrater. Var under en längre tid väldigt strikt. Och periodvis höll jag mig till fakir, UFO.  Gick ner något kg, men efter ett år med LCHF var jag tillbaka på ruta ett med råge.

Jag startade med 10 kg+, som många här säger ska vara så svåra att bli av med. Men när jag för någon månad sen började äta mycket mer råa grönsaker (t ex rå blomkål istället för blomkålsmos) och enbart frukt till frukost (fruktgröt, p g a att jag inte längre klarade av LCHF-frukost, gav div matsmältningsbesvär) - då började det hända något ganska snart, både med mått & vikt (och matsmältningsbesvären borta).

Din fråga "Hur långt ska vi gå när det gäller kolhydrater…."   fick mig att tänka på det här att i LCHF-kosten ersätts kolhydrater med fett.

Och undra om det spelar någon roll varifrån kolhydraterna kommer? Om HF behövs i samma utsträckning om man får i sig kolhydrater från  grönsaker, frukt - genom att dagligen äta en hel del sånt, men inte några kolhydrater från "stärkelserikt" = säd, ris, potatis.

Finns det några riktmärken att gå efter?

Jea59
0

Som du har märkt, är det ungf som när jag skulle göra en undersökning vilka livsmedel jag tål och inte tål, fick äta en del och lägga till o dra ifrån.

Själv kan jag äta kött, grönsaker, potatis o fett, allt det andra är uppror även nötter.

Som jag märkt med min egen kropp är, att om kolhydraterna/protein är första målet och sen består målen av protein o fett, resten av dagen sker ingen viktuppgång, men jag fick höja proteinet mer o sänka fettet

Jennix
0

#13  Ja, det är ju min grund också. Jag har aldrig följt någon bok eller specifik lära, jag har testat allting själv och testar fortfarande vad som passar min mage och min kropp.

Tyvärr mår jag bra i magen av potatis men då går jag upp i vikt…

Kan inte äta för mycket av vissa saker för då pajar magen, som t.ex. brysselkål, ägg, mjölkprodukter, nötter…

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!