Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-att-laga-hemma
Läst 3601 ggr
julia61
0

Grillkrydda någon?

Kan någon vara gullig och ge mig en bra kryddblandning som man kan skaka ihop själv.

Läste just i ett inlägg att man inte ska köpa grillat ute i affären, smakförstärkare!!

Då jag gillar att grilla så är det väl bara att köra på då själv, så man vet vad man stoppar in i munnen!!

Tacksam för tips!

Pussgurkan
0

Jag brukar inte krydda det jag ska grilla - jag lägger i marinad som jag gör själv. Rapsolja, soja, vitlök, paprika-krydda, timjan eller rosmarin + lite vatten. Låter det helst ligga över naten men några timmar går bra oxå - ha bara köttet i rumstempratur. Sojan är väl inte helt bra (men den rinner ju av Flört)

Malusen
0
lc-solkatt
0

jag brukar blanda salt,spiskummin,paprikapulver,chili med vitlök

Lundbomj
0

Rätt upp och ner-krydda eller marinader? Vi älskar att göra marinader och egna kryddblandningar.

Jag höftar alltid så några direkta proportioner blir det sällan:

Basen i de flesta av mina grillblandningar är paprikapulver, torkad vitlök och flingsalt. Sen, beroende på vad jag tänkt mig för "tema".

Vild rosmarin (trots namnet växer den inte vilt, utan köps på burk - lite starkare, men rundare, smak och större "barr" än vanlig rosmarin), timjan ("Det är timjan i sa Toke med bruten stämma"),salvia, persilja eller dill, ingefärspulver, kardemumma, och ibland askorbinsyra (för citronsmak).

Ett par specifika blandningar jag gör ofta är  den namnlösa nummer ett: Svartpeppar, stjärnanis, gurkmeja, vitlök, salt och lite stött kardemumma.

Eller namnlös två: paprikapulver, vitlök, vild rosmarin (jag brukar stöta den lite i mortel först så det inte blir så "barrigt" i munnen), vitpeppar och när jag känner mig vågad, en anings aning lavendel. (Underskattad som krydda - lavendelparfait någon?)

Namnlös tre tas bara fram åt modiga gäster: utöver basblandningen på vanlig paprika, vitlök och salt tar jag lite rökt paprikapulver (den ger röksmak, men är också rätt het så var försiktig), stjärnanis, ingefära och liite, liite av den tokheta kinesiska chillin. (Torkade fruktdelar, känns igen på att det brukar vara med chillifrön i påsen)

Min bättre hälft som annars är känd för sina stoiska smaklökar brukar ge upp och gå efter cf:en efter en tugga av den sistnämnda.

Sen går det ju ypperligt att gegga ihop dem alla med olja eller smält smör och göra grillolja av det hela. Särskilt köpemarinad brukar ju vara full med socker. Den som kan få tag på - jag kan inte hitta den här - gör sig själv en stor tjänst om de köper Liquid Hickory Smoke till grillmarinaderna. Mina, nu sorgligt tomma, flaskor köpte jag på den numera nerlagda amerikanska mataffären i Olivedal i Göteborg. Jag gissar att större städer än den jag bor i nu kan ha affärer som har den men jag är sorgligt utan. (Ska titta om det går att köpa på nätet utan att ruinera sig)

korseett
0

det finns ekologisk grillkrydda på påse, Santa Maria, om man inte vill blanda själv

mazen
0

Här hittar du massor av kryddrecept fast skippa e621

Många kockar tipsar att man ska gnida in kryddblandningen torrt

http://borgebykryddgard.jetshop.se/default.aspx

julia61
0

Tackar, tackar vad skulle jag göra utan er!! Köpa fel saker troligtvisGlad

Kramar