Mandelmjöl
Godmorgon allihopa
Jag har en fundering på mandelmjöl. Gjorde ett stöllepröv och mixade en påse mandlar. Men det blev en stor klump med lite strö i botten, ska det va så? Hur länge kan man förvara mjölet.

Jag mal mina mandlar i mandelkvarn och får ett fint mjukt fluffigt mjöl. Att mixa blir nog mer "blött" och då klumpar det sej.
Det finns speciella mandelkvarnar - jag antar att det är en sån Balanserad menar.
Jag har en sån också och mjölet blir väldigt fluffigt och bra. Förvaringstiden är säkert tillräckligt länge för att man skall hinna använda det.
Vill man köpa färdigt finns det på Liedl både mandel- och hasselnötmjöl.
Numer pensionär i Nynäshamn
Finns det MANDEL-mjöl på Lidl? Har bara hittat hasselnötsmjöl. Det måste jag fråga efter!
Jag har köpt mandelmjöl där - men det är ett tag sen nu. Sist jag kollade fanns bara nöt.

Hur blir mjölet när ni maler det i kvarnen? Blir det som mjöl eller som ströbröd?
Jag använder en liten mixer (typ magic bullit) och det blir som ströbröd ungefär.
Med kvarn blir det mer som mjöl - fluffigare än ströbröd,
Samma typ av kvarn som jag har också

På "min" Lidl har mandelmjölet helt försvunnit (och har letat på andra också utan att hitta) men sen har de malda hasselnötterna kommit istället.
Har köpt en mandelkvarn (likadan som ovan) som funkar fint istället.
/ Grodhulda
Jag brukar mixa mandlarna precis innan jag ska använda dem. Om det blir mjöl över förvarar jag det i högst 5 dagar i skafferiet. Det är inte nyttigt om det härsknar. Det är godast med färskt.
att det blir som en klump när man mixar beror på att oljan kryper ut, det blir så (för mig) i bulleten med fast inte lika utpräglat. Man får sluta i tid, men jag tror man kan torka det igen om man brer ut det tunt och kanske kör i ugnen på låg värme och med luckan på glänt. Annars funkar det ju att baka med det ändå men hållbarheten blir nog säkert kortare ju fuktigare det är.
Mandelmjölen har utgått från Lidls sortiment 
#15 Trist
vårt Lidl har oftast mandelmjöl men aldrig hasselnötsmjöl, hoppas att det inte har utgått! Men somliga Lidl har det bara runt jul av någon anledning!
#13 Mandlarna härsknar snabbare när de är hackade/malda - det har med fetthalten att göra. Tänk dig att du hackar en frukt den blir också snabbt gammal om den står i rumstemperatur. I hela mandlar är fiberna inte delade och därför håller den sig - som ett skal-ok jag vet att jag är dålig på att förklara.
Då förstår jag varför jag inte hittade mandelmjölet förra veckan. Synd.