Kolhydraterna i grädden
Nån som vet hur många gram kolhydrater som är "tillåtet" när man svälter bort candidan?
Är det ok med några deciliter grädde eller cf per dag? Typ 2 deciliter per dag, eller är det enbart smör som gäller som extra fettkälla?

När min pappa och lillebror körde candidakur för att svälta ut candidan så var inga mjölkprodukter alls tillåtna. De åt inte rött kött heller…och mkt var "förbjudet". Men det finns säkert lika många åsikter kring det där som det finns candidaförståsigpåare :)

jag hade nog också uteslutit mjölkprodukter ett tag
jag har uteslutit det fullständigt och det lär jag göra i 2 månader i alla fall
Jag uteslöt också mejerier när jag svälte bort candidan. Det lyckades bra, men jag vet inte om det var frånvaron av mejerier som gjorde det.
Numer pensionär i Nynäshamn
Ta inte chansen tycker jag. Uteslut alla mjölkprodukter. Det är det värt.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
Ja ni har nog rätt. Det är ju en onödig chans att ta.

Hej
Jag är helt ny här och har endast gått på LCHF i fem dagar. Efter att ha läst den här tråden undrar jag, eftersom så många av er verkar ha haft candida. Är det något man blir extra utsatt för i och med den här kosten?
Kan man hindra det på något vis?
Jättetacksam för svar 
Anja
Hej och välkommen hit AnjaG74
Nej det är precis tvärtom - vi som haft candida har sökt oss fram till den här kosten för att få hjälp.
Har man inte haft får man det garanterat inte på den här kosten - den är rena svältkosten för candida. Då går mejerier utmärkt för de flesta.
Numer pensionär i Nynäshamn
#7 de allra flesta människor har mer eller mindre candida problem, fast de vet inte om det, det sätts inte i samband med candida och läkarna gör det tyvärr inte heller… har man ätit socker och vetemjäl i stora mängder vilket ju alla gör, eller gått på mycket antibiotika vilket många också gjort som barn, ( öron halskrångel) då har man en viss överväxt.
Man blir inte extra utsatt av denna kost, man svälter ut den med LCHF, det är den andra kosten ( "normalksoten") som gör att man blir extra utsatt av den.
läs lite om candida här

#1: Vad var det för en konstig Candidakur? Enligt uppgifterna i #9 länk så skulle man kunna äta mycket kött bl.a.
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Att även gå in på scandlabs hemsida ( de som man kan skicka privata prover till) och läs om candida svampen…. (om man vågar 

Vad är det för fel med att äta kött?
#12 #10 syftar på #1

ok, det missade jag

#10 Det var från någon bok om candida som de hade, tror den hette typ "candida, vår nya folksjukdom?" eller något sånt…jag vet inte. De åt kyckling och fisk men inte övrigt kött. Har aldrig sagt att det är så det ska vara, men det var så de gjorde iaf…och bra blev de till slut, men det hade nog mer med mjöl och socker och sånt att göra :)

#15: Aha! man kan ana att författaren till den boken hade lite egna preferenser
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

Nu har jag kikat lite här, kom på att jag också fick ett exemplar av boken eftersom pappas fru misstänkte att jag också hade candida.
Vet inte om hon hade rätt, har fått annan magdiagnos sen dess, men magen har ju blivit superlugn sen jag gick över till lchf-kost så det funkar uppenbarligen, trots att jag äter en hel del mjölkprodukter. :)
Han som skrivit boken heter Peter Wilhelmsson och boken är över 10 år gammal, det kan hända att det har kommit lite nya rön kring vad som är ok att äta och inte, kanske :) Han tycker tex att det är helt ok att äta hela korn och baljväxter och viss sorts frukt. Det känns lite tveksamt tycker jag. Men å andra sidan blev ju pappsen väldigt frisk och kry..och smal efter sin kur. Det står iofs inte att man inte får äta kött, men att köttätare bör välja fågel, fisk och vilt i första hand. Vad han baserar det på har jag ingen aning om, kanske får ta och läsa om boken lite noggrannare :)

Finns lite om det på kostdoktorn