D-vitamin
Någon som har erfarenhet av D-pearls som jag har köpt hos hälsokosten? Är minst sagt novis inom detta. Står att en kapsel är 20 ug och som jag förstod det skulle man
x 40 för att få IE? I så fall innehåller ju en kapsel 800 IE vilket ju inte alls är mycket om man ser till vad många här verkar äta. Dock står det att att en kapsel är 400 % av dagligt intag. Vad göra? Ska jag ta två, tre st. varje dag eller? Är det farligt att äta för mycket D-vitamin, d.v.s. kan jag överdosera?
"Efter regn kommer solsken." Det tycker jag är fint!
RDI (rekommenderat dagligt intag) är satt väldigt lågt för D-vitamin. Du kan ta flera utan problem. Holistics D-vitamin är på 2000IE per kapsel och det brukar rekommenderas en eller två av dem per dag för en vuxen…
Jag har ätit D-pearls det senaste året. Från höst och fram till i maj/juni så åt jag 3-5 om dan, beroende på hur mycket jag varit ute och hur soligt det varit. När det var som mörkast åt jag fem om dan och det har funkat superbra för mig. 
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Om du är rädd för att överdosera bör du tänka på att huden producerar upp till 10k IE/dag när den får tillräckligt med solljus.
#0, Det rekommenderade intaget är satt alldeles för lågt. Dom siffrorna sattes för länge sedan, när man inte visste så mycket om d-vitamin. Nyare forskning har visat att mycket högre intag krävs, speciellt under vinterhalvåret. Det är därför det står att det är 400% av det rekommenderade intaget fast dom är relativt lågdoserade.
Visst kan man överdosera D-vitamin, men du kan utan problem äta 3-5 d-pearl om dagen, så kommer du upp i vettiga doser. Dock så är det kanske inte helt ekonomiskt att köpa sådana lågdoserade och äta så många om dagen. Men nu under sommarhalvåret så kan du se till att spendera en del tid lättklädd i solen mitt på dagen när det är soligt, så behöver du inte ta tillskott.

Vad som är riktigt löjligt är att det på de flesta multivitamin står "daglig rekomenderad dos bör ej överskridas då den innehåller vitamin D" Och hur mycket D innehåller då dessa tabletter? tja typiskt en ca 5mikrogram.
Om föreläsningen om vitamin D jag såg stämmer så är en daglig dos på ca 3000 IE ett MINIMUM för att garantera att 100% av befolkningen inte ska ha D-vitamin underskott, och närmare 10000 IE optimalt.
Tack för bra svar!
Då är det bara att "knapra" på då
"Efter regn kommer solsken." Det tycker jag är fint!
varför inte köpa holistics som innehåller 2000IE per kapsel? eller från wsl som innehåller 50.000IE, då räcker det med en var fjortonde dag ca…
#2 hur vet man att "det funkar superbra" ? Att man inte mår dåligt av dom eller att man mår bättre ?
#8 För min del så har jag för första gången klarat av en hel höst/vinter utan det som brukar kallas mörkerdepression.
Jag kan ju så klart inte svara för om det funkar för andra utan skriver bara min erfarenhet.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
aha! Okej ja det var ju ett handfast bevis för att de funkar bra! Jag tycker det är så svårt att veta hur mycket man behöver! Jag tar inget alls nu , men tog holistics en om dagen i vintras "bara för att" men känner ju inget speceillt vare sig med eller utan dom!
#10 Inte jag heller men betyder det att man tar för lite eller att man eg inte behöver ta nåt alls?
ja det undrar jag med!

Nu så här under sommaren känns det överflödigt då jag tar varje tillfälle i akt att ligga i gräset och läsa bok om dagarna när solen är framme, men jag tror allt jag ska beställa lite D-vitamin till hösten.