Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: off-topic-ot
Läst 2453 ggr
MegN
0

Japanska trädätare - anti LCHF

Japanska trädätare
Mokujiki, trädätning, är en speciell asketisk praxis i Japan. Dagens milda form består i att man lever på enbart tallbarr i några dagar. Forna tiders heliga trädätare, mokujiki shônin, var av ett helt annat virke. Dessa bergsasketer som det finns berättelser om från medeltiden och framåt avgav löfte om att leva på barr i 1.000, 2.000, 3.000 eller ända upp till 4.000 dagar. Man började mjukt med att leva på rötter, bark, frukt, bär, gräs och annat som skogen gav och minskade sedan livsmedlens antal och mängd undan för undan tills hela dieten bestod av enbart tallbarr. Självklart dog man av kuren. Det svåra var att beräkna nedräkningen så exakt att man dog sittande i lotusställning den sista dagen. Liket placerades i en träkista i en stensarkofag. Efter tre år togs det upp och var om allt gått väl en väl bevarad mumie, i annat fall tilläts en lätt rökning. Shônin, nu bliven en buddha med stor kraft, ställdes sedan upp i en helgedom till fromma för hela trakten som kunde be och offra till den. Fler sådana självmummifierade buddhor från 1800-talet finns kvar; i Tibet har hittats en från 1500-talet.

Citatet hämtat från www.shenet.se

Föregångare till våra veganer? Men frågan är om trädkramarna uppskattar denna kosthållning?

Andina
0

Ja, där ser man hur bra det är att äta grön(a )saker… man överlever inte en sådan kosthållning… 
(Å andra sidan kanske det hägrar att förevigas som mumie?)

Det nämns ingenting huruvida de var överviktiga eller inte…

/snart omvänd l-o-vegetarian

Kanske SLV borde läsa artikeln?

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing

Halvdansken
0

De var nog inte överviktiga när de dog, precis.

Vad skulle det vara bra för? Att dö i lotusställning?

Alla "religionsskapare" som Jesus, Muhammed, Budda osv skakar nog på huvudet när de ser hur deras fina intentioner tolkas av människorna.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

JAUS
0

Självmord är tillåtet inom buddhismen om man är tillräckligt upplyst och vill nå nirvana fortare.

[ngupa]
0

om man vill nå nirvana fortare ÄR man inte upplyst anser jag… då har man lååångt kvar till "upplysning" och halvdansken jag tror också de förundras….

LatMask
0

Haha, jag har precis "motsatta" associationer till japanska trädätare! För mig är det en växt som heter kudzu, som kan växa på både träd och hus och bokstavligt talat kväva dem - ett problem i vissa av USAs sydstater.

JAUS
0

#4 Det handlar här om ett ytterst fåtal av munkarna som redan nått den högsta nivån av upplysthet de kan nå i denna världen. Vissa väljer ändå att återfödas trots att de kan nå nirvana själva, för att istället hjälpa andra att nå dit också.