Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 5222 ggr
beso02
0

Äggmjölk=måltidsersättning

Jag har fortfarande inte förstått vitsen med äggmjölk. Men jag ska jobba hela sommaren och behöver nåt enkelt och snabbt att ta till på dagarna. Går det att använda äggmjölken som måltidsersättning?

Om det går, hur gör jag kan jag ha det i en termos eller ännu bättre kallt?

Tips nån?

spkn1
0

Kalla ägg funkar inte så bra tycker jag, termos är nog finfint.

Äggmjölk som måltidsersättning slår garanterat alla kommersiella pulverbaserade motsvarigheter många gånger om :)

Lottalis
0

Äggmjölk +vanilj och kakao ev sötning. Dricks varm vid tillagning och kylskåps kall senare.

Bra kall dryck vid heta dagar och man inte har ork att laga någon mat.

Maerion
0

Vid flera utflykter nu i sommar har jag tagit med mig kall äggmjölk i en termos. Petar ner några isbitar också och lägger i kylväska. Håller sig kallt många timmar. Min favoritvariant är med lite hallon och vaniljpulver och ev lite grädde. Smakar flytande glass.

[ngupa]
0

jag har ju alltid äggmjölk som frukost, så det är väl klart att den ersätter en måltid, den är ju en måltid. I alla fall om den görs på fler ägg och redigt med fett.

Mojjan73
0

Jag använder äggmjölk som frukost och ibland till kvällsmål innan läggdags. Det utgör helt klart en hel måltid. Tungan ute Termos funkar utmärkt att förvara den i, varm som kall.

Dossan
0

Ett alternativ som jag tar till frukost och ev. mellanmål, kommer från Frank Nilssons bok istället för doping är att ta valfritt antal ägg, grädde och smaksätt med t.ex kanel, kardemumma eller vad fantasin tillåter. Kör i mixer  och drick upp, du står dig länge och har fått i dig bra med energi och näring. Jag brukar byta ut grädden mot lågaktosmjölk och tar i några msk cocosolja, 1 tsk honung och kanel. Minst 2 ägg/portion brukar vara bra för mig. Göörgott som vi säger på västkusten

[Pennylane1]
0

fast du är medveten om att du får biotinbrist om du äter råa ägg va? Eller kan få iallafall. Intar man det ofta bör man inte ta med äggvitan i så fall.

Dossan
0

#7 Har inte en aning om detta, varför skulle man få det för att äggen är råa? Har tagit upp konsistensfrågan tidigare här forumet när det gäller just ägg, men då gällde det tiden för omsättnig av ägg i äggmjölk resp. stekta och kokta ägg. Frank har inte heller tagit upp att man skulle få brist av råa ägg vad jag kan se. Logiskt sett borde det vara tvärtom då näringen ofta minskar vid bearbetning av råvaror.

[Pennylane1]
0

Avidinet i äggvitan förhindrar biotin att tas upp, det finns en lååååg tråd som heter äggvita och avidin har jag för mig

Dossan
0

Gör det inte det när de är uppvärmda då? Tänker på alla bodybuilders och boxare som jämt öste i sig råa äggdrinkar förr i tiden, och de var väl ute efter just äggvitan som är mer proteinrik.

Dossan
0

´Måste äggvitan stelna eller räcker det med upphettad vita?

[Pennylane1]
0

den ska visst upp över 70 ggrader i mån minut, eller hur det var… leta upp tråden! MEn det är inte så alldeles klara besked där heller…

magma
0

Läs denna informativa tråd.

Jag har fattat för att det räcker att vitan upphettas till minst 70 grader under några minuter. Min äggmjölk når upp till nästan 90 grader såg jag sist jag kollade, jag smälter smöret med vattnet.

[Pennylane1]
0
magma
0

Jag hade inte hunnit läsa ditt inlägg Pennylane, innan jag skickade iväg det jag skrev i #13

[Pennylane1]
0

bra att du hittade tråden! Iddes/hann inte leta fram den!  Skulle skriva det men det blev nåt knas…