Kalorier per dag?
Jag är alldeles ny på LCHF, efter att ha jagat kalorier som en tok i ca 10 år och samtidigt kämpat mot ätstörningar. Det är fruktansvärt svårt att vänja sig vid all fet mat och dra ner på grönsakerna, men såklart kul att testa nya recept =)
Min fråga gäller kaloriintag. Den procentuella fördelningen fattar jag, men har svårt att bedöma hur mycket kalorier som krävs (verkar som man ska vräka på mycket mer än vanligt..?)
Jag är 24 år, 176 cm lång och väger 66-67 kg. Tränar styketräning eller löpning någon timme per dag. Hur mycket kalorier kan vara rimligt?
En dag kan vara något i stil med:
Fett: 114g (66%)
Protein: 106g (27%)
Kolhydrater: 29g (7%)
Kcal: 1 597
Ofta tycker jag det är svårt att komma upp i fettmängd om jag inte får äta nötter (just den här dagen käkade jag några msk osötat jordnötssmör).
Tack på förhand!

Ja rent generellt brukar vi säga att man skall strunta i kaloriintaget och äta tills man är mätt eller rättare sagt ohungrig..dvs så man står sig till nästa måltid!
Men när du nämner ätstörningar så blir det klart lite mer komplicerat.. allt bygger ju på att man har en fungerande hunger/mättnads-funktion!
1600 Kalorier känns inte rimligt tycker jag med din aktivitetsnivå.. det är vad inaktiva brukar ligga på som bantar!!
Hade jag varit du så skulle jag nog satsa på 2000 Kalorier som en mer rimlig ranson.. och då har du mer plats för fett som jag tycker är något snålt tilltaget!!
Så här i början är det mer angeläget att vänja sig vid kosten och hitta de nya mättnads/hungersignalena utan att vara allt för fokuserad på att göra allt rätt!
Som sagt vad 2000 Kcalorier är ett allmänt mått på personer som inte är allt för aktiva och för att vara viktstabila.. men alla är olika!
Egentligen skall man göra tvärtom.. äta så man står sig en hel dag utan varesig att bli vrålhungrig eller övermätt och sen räkna ut hur mycket det blev.. där har du ditt kaloribehov!!
Men ätstörningar komplicerar ju ett sånt förfarande en aning!!!
Försök att hitta en naturlig inställnig till riktig mat med näring så kanske det lättar med ätstörningen!??
Kanske någon av våra medlemmar med samma problematik svarar bättre så småningom!??
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Man ska äta så man blir mätt, varken mer eller mindre. 1600 kalorier är lite lite, men det beror ju på hur stor och aktiv du är, och hur din ämnesomsättning är.
Öka gärna på fettet om du kan, det minskar samtidigt andelen energi från kolhydrater utan att du minskar mängden!