Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 6253 ggr
elocinave
0

creme brulée-recept efterlyses

Finns det någon här som har modifierad ett creme brulée-recept så att det passar LCHF?

Jag åt häromdagen en köpe-creme brulée som var attans god fast alldeles för söt. Den innehöll bl.a. creme fraiche och var därför hur krämig som helst.

Så nu undrar jag om någon redan har ett sådant recept och vill dela med sig det?

[Pennylane1]
0

det blir väl att göra en pannacotta helt enkelt,det är ju i princip samma sak, fast äggulor istället för gelatin och så köra dom i vattenbad i ugnen

sockerknäcken är väl svår att fixa antar jag, kanske går med sukrin…

Wildrat
0

Recept härifrån: http://receptfavoriter.se/recept/viewrecipe/cr%E8me-br%FBl%E9

Ingredienser till recept
  • 1 vaniljstång
  • 6 äggulor
  • 2 dl socker
  • 1 dl mjölk
  • 4 dl vispgrädde
  • florsocker eller råsocker
  • 2 dl färska bär som hallon, eller hjortronsylt eller andra färska bär
Tillagning av recept
  1. Sätt ugnen på 150 grader. Sätt in en långpanna med hög kanter i ugnen. Koka upp 1,5 liter vatten och häll i vatten upp till halva kanten på långpannan.
  2. Dela vaniljstången på längden, skrapa ur fröna och tillsätt till en kastrull med mjölk, grädde och socker.
  3. Låt mjölken, grädden och sockret nästan koka upp, rör då och då så att sockret löser sig och ta sedan av värmen och låt stå att dra.
  4. Vispa under tiden äggulor fluffiga.
  5. Tillsätt äggulorna medan mjölken fortfarande är varm under kraftig vispning.
  6. Häll creme brule smeten i portionsformar. Ställ dem i vattenbadet.
  7. Grädda creme bruleen i cirka en timme. Ta ut och låt svalna.
  8. Hit kan du förbereda creme brulee och ha i kylen. Vid servering är det bara att kandera socker toppen. Det kan du göra med en gasbrännare eller med grillen i ugnen. Sätt ugnen på max grill. Pudra florsocker eller råsocker över formarna. Sätt dem tätt under grillelementet tills sockret mörknar eller bränn med gasbrännare. OBS det är viktigt att det går snabbt och är hett samt att äggstanningen inte blir varm och stelnar för mycket (därför är det bra om Crème brûléen är kall).
  9. Servera gärna Crème brûlé med färska hallon, hjortron eller andra bär vid sidan.

Portioner :

4 portioner Crème brûlé

Om man skippar sockerskorpan och bara sötar lite grann i äggstanningen borde det gå ganska bra att göra en LCHF-variant.

elocinave
0

Om man skippar sockerskorpan och bara sötar lite grann i äggstanningen borde det gå ganska bra att göra en LCHF-variant.

Det var just så jag tänkte.

Tack för receptet men det innehåller tyvärr ingen cf. Hur modifierar man? Vad tar man bort om jag tillsätter cf?

jasinska
0

Varför inte bara googla tex: creme brulee creme fraiche? Tungan ute

Fick upp flera recept som innehåller creme fraiche.

jasinska
0

Här har du ett, här har du ett annat. Bara att skippa chokladen. ;)

elocinave
0

Tack, ju det stämmerSkäms

"Varför inte bara googla tex: creme brulee creme fraiche"

vet ej, tänkte väl höra om det redan fanns en LCHF anpassad variant.