Jordgubbs mousse - midsommartårta
3 dl grädde vispas
1 liter jordgubbar mixas
2-3 msk av denna mixade jordgubs goja värmes/smältes med 4 blad gelantin
Häll upp låt stå kallt i några timmar
God som den är eller mellan marängmandelbottnar och jordgubbar som dekoration
detta var vår midsommar tårta i år….
jag gjorde marängmandelbottnarna själv och grunnar om inte hasselnötter också kunde gå…. fast de är kanske sämre ur kolhydraterna sett… får kika reda på det.
Glömde också säga att vilka bär som helst går ju att göra denna mousse på. 
Låter gott men är inte så strikt lchf va?
Jordgubbar är väl tillåtet i mindre mängd. 1 liter blev 400 g och det blev ca 8 bitar av tårtan, så så farligt är det inte med 50 g jordgubbar per person… jordgubbar ca 4-5 g kh per bit och mandlarna var 150 g för hela tårtan, blir 18.75 g per bit = 2.51 kh
Så en bit ca 7 kh. helt ok tycker jag för en midsommaraftons fika.
inget man gör varje dag ju….
kan också notera att hasselnötter hade varit mindre kh… enligt minmat. Blir att prova nästa gång det vankas tårta i familjen….
Hasselnötter med hallon kanske….

Hur gjorde du bottnarna? Hårdvispad äggvita och hackade nötter bara eller? Det låter jättegott och absolut inom ramarna för en midsommarfika tycker jag! :)

Ser gott ut.
Japp, illans god för mina smaklökar, men familjen tyckte den var fadd… hmmm… var nog inte tillräckligt söt för deras gommar 
Jodå jag hårdvispade 5 äggvitor och vände ner dessa mandlar och la ut den i en rektangel på bakplåtspapper och gräddade i 20 minuter, delade den sedan i 4 delar, gillar höga tårtor…. men självklart kan man göra två delar bara.
Det är samma botten som i receptet på mandeltårta
fast denna gång inget sukrin.
ojdå, missade att mandlar alternativt nötter ska vara malda i kvarn ej hackade.
Himla massa jobb, var det gott??
läs #8…
#10 allting kan ju inte vara gjort på 5 minuter, då får man hålla sig till färdigköpta grejer och processad mat. 

Jag skall bokmärka och väntar tills jag kan plocka egna jordgubbar. Plantorna blommar nu för fullt.

Man kan nog pensla på lite smält mörk choklad ev med smak, på bottnarna alltså!! Behöver inte mycket choklad då man penslat ut den.
Kanske bara grädde m gelantin i och lite krossad choklad i den och sedan lägga mellan maräng/mandel bottnar/
#14 isåfall skulle jag smälta ett par rutor mörk choklad i grädde (VÄRMA INTE KOKA) och sedan låta kallna ordentligt och sedan vispa som vanligt, blir utmärkt chhoklad mousse av det.

#15 det låter ju jättebra! Har för mig att jag testat något liknande i en chokladpaj för ett bra tag sedan, den blev så god!!