Sammanfattande tillskott....?
Ni är så goa och kunniga så jag kastar ut ännu en fråga.
Det verkar som om olika tillskott av vitaminer och dylikt är nödvändigt när man slutar äta kolhydrater?
Igår började jag äta B-vitaminer av olika slag för att håret är så himla konstigt…och så järn för det läste jag någonstans…och Omega 3 för det tycks också behövas.
I några dagar har jag haft bortdomningar i händer och fötter…och läste mig till att det kan vara Magnesiumbrist?
Förvirrande alltihop, tycker jag. Och jag gillar egentligen inte tanken på att äta femton piller varje dag. Hur ser ni på det hela? Är det övergående och vad behöver man egentligen?
Om man är frisk och äter tillräckligt varierat behöver man inga tillskott. Med varierat menar jag grönsaker och lever förutom kött, fisk och mjölkprodukter. Äter man tex inte lever behöver man ofta tillskott.
Under omställningen blir man antingen känsligare för brist på magnesium eller så får man brist när vattnet försvinner men magnesium är nåt vi allmänt får i oss för lite av, även med kolhydratmat, kanske är det så att man märker det först när man ställer om kosten.
Är man sjuk på något vis behöver man ofta ett högre intag av vitaminer och mineraler, oavsett kost. Jag tex har problem med sköldköretln och ämnesomsättningen, detta gör att jag inte tar upp vitaminer och mineraler som friska och jag behöver extra piller.

Men om man skall satsa på bara någonting, borde det då vara Magnesium? Många verkar äta det?
Magnesium måste du inte testa men får du myrkrypningar eller kramper i benen så kan de lindras av magnesiumet.
Om du ska satsa på ett tillskott så är det väl omega 3 (om du inte äte ren massa fisk). Eller en multivitamintablett…

Det verkar som om olika tillskott av vitaminer och dylikt är nödvändigt när man slutar äta kolhydrater?
Så du menar att när man byter ut näringsfattigt socker och spannmål mot fett, grönsaker samt baserar sin kost på näringsrikt kött och fisk så måste man äta massor av tillskott. Jag trodde det var tvärtom.
Se till att äta lite ägg, fisk och lever regelbundet så får kroppen alla essentiella ämnen….till skillnad mot om du äter pasta med ketchup och sköljer ner det med cola.
I början kan man behöva magnesiumtillskott pga den vätskedrivande effekten av ketosen.
Om vi inte åt så förbenat mycket kalcium (pga all ost/mejeri) så skulle troligen heller inget magnesiumtillskott behövas i början.
Kan det vara förklaringen till att jag har vaknat två nätter i rad med vadkramper. Alltså magnesiumbrist. Hur får jag i mig det mest naturligt?
Vill bara påpeka att jag äter inga grönsaker och jag tar inga tillskott.
Lever äter jag väldigt infrekvent, ett fåtal gånger senaste året.

Pasi, undrar om du inte skrev något väldigt viktigt där….Jag började för ett par månader sedan att utesluta ris, pasta och potatis men fortsatte att äte i stort sett som vanligt. Dock inget godis eller likanande. Därefter blev jag mer noga med proteinintaget och mådde super.
De sista två veckorna har jag ökat på mejerierna rejält och det kanske är därför jag mår sämre? Har hört att sådana produkter stjäl järn och tidigare åt jag nästan aldrig mejeriprodukter.
Klurigt att få ihop det här, tycker jag. Men något säger mig att jag kommer att mår riktigt bra när jag klurat ut det hela. Tack ni som hjälpler mig!
#5, Normal LCHF-kost ger tillräckligt under normala omständigheter, men om man har brist så är det svårt att hitta något lättillgängligt lchf-vänligt livsmedel som ger tillräckligt med magnesium för att undvika kramper. Det enda sättet jag vet är att få i sig det från ben. Det vill säga hemmagjord buljong gjord på kokta ben. Här finns en tråd med recept och tillhörande diskussion.
Tillskott verkar fungera bra annars, i början på LCHF så tog jag dom på 400mg i kapslar från twinlabs, som finns att köpa på hälsokostaffärer, en tablett före kvällen. Jag har hört att andra har haft god effekt med det märket och den dosen. Jag hade inga problem med kramper, men jag tog det ändå i förebyggande syfte, eftersom jag har haft problem med kramper tidigare och inte ville riskera det igen. Köp inte magnesium på apoteket, deras variant är för lågt doserad och har onödiga tillsatser som t.ex. sötningsmedel.
#7, Är du orolig för att du får i dig för lite järn så kan jag rekommendera att äta en portion lever lite då och då. Gärna en gång i veckan. Gillar du inte leversmak så kan du blanda i det i köttfärs och göra pannbiffar av det, då blir smaken av lever nästan obefintlig. Lever innehåller mycket järn i den formen som är bäst för kroppen och som kroppen enklast tar upp. Plus att man får i sig massa andra nyttigheter, lever innehåller väldigt mycket av en del essentiella näringsämnen, eftersom en av leverns funktioner är att lagra dessa ämnen för framtida behov i kroppen.

jag tror inte du behöver tillskott för att du byter kost till LCHF, snarare minskar behovet (förutsatt att man äter varierat av det tillåtna). Att vi har många diskussioner på forumet tror jag beror på att intresset för god kosthållning och hälsa är så stort bland LCHF:are. Det här är mina personliga tankar:
Ju mer Omega6-fettsyror du äter, desto större behov av Omega3. "Modern" djurhållning och livsmedelsindustri gör att fettsyrabalansen rubbats så att de flesta kan ha nytta av en del. Om du ska få i dig några mängder via fisk får du äta mycket och ofta.
D-vitamin tycks det finnas god forskning på att vi behöver tillföra, åtminstone på vintern.
Magnesium kan behövas i en övergångsfas. Diabetiker förlorar mer magnesium än friska, så som typ1:a tillför jag det regelbundet.
Sedan kan man laborera med andra tillskott och se vad som händer, om man känner någon skillnad. B-vitaminer mår vissa bra av t.ex.
Men återigen, behovet kan ju knappast öka på grund av kosten. Vi äter ju mycket nyttigare än de flesta och mycket nyttigare än vi gjorde tidigare, som Pasi påpekar.

Man behöver inga tilskott om man är frisk och äter näringstär mat som tex ägg och andra animaliska födoämnen!!
"Nya och omfattande analyser på Livsmedelsverket visar att ägg inte bara innehåller fullgoda proteiner. Ägg innehåller också mer vitaminer och livsviktiga spårämnen än man tidigare har trott. - Att ägg är ett mycket bra livsmedel är ingen nyhet. Men att vitamininnehållet var så pass högt är nytt för oss, säger Irene Mattisson, som arbetat med undersökningen på Livsmedelsverket. Livsmedelsverket konstaterar bland annat att ägg är en viktig naturlig källa till D-vitamin eftersom det finns så få naturliga D-vitaminkällor. Undersökningen visar också att ägg innehåller höga halter av E-vitamin, A-vitamin, B-vitamin och Folat. Förutom sitt höga vitamininnehåll är ägg mycket rika på antioxidanten selen samt innehåller järn, zink och jod. - Det finns få andra livsmedel som har ett så komplett vitamininnehåll och är så rika på viktiga spårämnen, säger Irene Mattisson."
http://www.kostdoktorn.se/paskagg-naturliga-vitaminpiller
Här gick jag igenom alla kända vitaminer och var man får dessa ifrån!!
vitaminer???
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
En tanke kan vara och den vill jag påminna om…
LCHF bygger muskler, det är vi många som kan berätta om. Muskelbygge kräver magnesium och då kan man få "brist" av LCHF.
Spannmålskost bygger inte muskler och då behövs mindre magnesium dvs vi får inte kännbar brist.
Själv tar jag och min man tillskott vid behov eftersom det är svårt att få i sig tillräckligt via kosten.
Numer pensionär i Nynäshamn