Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 6975 ggr
Miri
0

Suketter - Ett experiment!

Har skaffat en blodsockermätare med vars hjälp jag experimenterar hur olika livsmedel påverkar mitt blodsocker (och i förlägningen mitt insulin). Jag har inte någon form av diabetes.

OBS! I dnna tråd diskuteras inte hur den söta smaken psykologiskt påverkar ett ev sockersug eller hur giftiga/onyttiga sötningsmedel är!

Testat idag: Suketter, dvs cyklamat + sakarin. Inget av dessa ämnen ska, enligt nfo jag hittat på nätet, påverka blodsockret.

**# Fasteblodsocker 3.8 mmol/l
**

# +0 min. 4 suketter lösta i lite vatten, sött! Tog inte fler då det aldrig är aktuellt att jag skulle äta mer än 4/"måltid".

# +12 min 3.8

# +30 min 3.8

# +50 min 3.8

# +1h 25 min frukost bacon och ägg (enligt tidigare uppätning påverkar detta inte mitt blosocker, men det visste vi ju redan!)

# +1h 30 min 3.7

# +2h 10 min 3.6

Tolkning av resultat: Ingen blodsockerökning, men sänkningen visar att insulin trots allt frisatts (eller har jag fel?). Frågan är då om den söta smaken frisatt insulin eller om det är "gryningsfenomenet", dvs blodsockret är högre innan frukost för att sedan sjunka. Eller det kanske tar längre tid för denna sänkning att visa sig? Eller är det bara en "naturlig" variation i blodsockret? Eller kan det bero på ngt annat?

Ska kanske göra om exprimentet nästa lördag (jobbar i veckan) men då utan suketterna, för att se om samma sänkning visar sig, om så är fallet känner jag mig trygg i att suketterna inte frisätter insulin.

Hm.. är mitt blodsocker lågt? Ngt att oroa sig för?

[Marja-Liisa]
0

Jag försöker klara mig utan E-nr, info fr Netdocktor om konstgjorda sötningsmedel:

Är sötningsmedel giftiga eller har de biverkningar?

Det har gjorts många tester på sötningsmedel genom åren. Trots detta finns det inga entydiga svar om de är farliga eller inte. Debatten går vidare tills vi vet.

Vissa sötningsmedel har fått rykte om sig att vara direkt farliga. Vad aspartam (Nutra Sweet) beträffar har det gjorts en hel del undersökningar för att hitta eventuella skadeverkningar. Undersökningarna har gett olika resultat, vilket antagligen beror på att det är mycket svårt att ta fram bra och jämförbar dokumentation.

Aspartam bör dock inte ges till folk med Föllings sjukdom (PKU). Det kan ge dessa patienter svåra neurologiska skador eftersom det innehåller ämnen som de inte tål.

Andra sötningsmedel, till exempel acesulfamkalium, sackarin och cyklamat har i vissa försök framkallat cancer hos laboratoriedjur.

Muskrat
0

Intressant, ser fram mot fler tester.

Har du några data på hur snabb och hur mycket bröd påverkar? vore intressant att visa min brödälskande fästmö ;)

Miri
0

#1 ..nu var det ju uttryckligen inte det jag ville diskutera… läs första inlägget!

#2 jo, tänkte testa bröd, men vågar inte äta det än då det går så bra just nu… nästa på listan är mjölkrpodukter som; ost, grädde, mjölk.. vill undersöka om det skiljer att äta produkterna "singel" eller i en maträtt.

Senare ska jag testa riktigt "farliga" saker som tårta etc.. och då undersöka om det skiljer i blodsocker ökning om man trots det onyttiga ändå äter LCHF procent (max 5% kolisar)… dvs en liten bit tårta + biff och mycket smör (eller kanske tårtan sist)

Kan man av blodsockerökningen dra slutsatser om hur stor fettinlagringen blir?

I experimentet med tårtan kommer självklart en insulinutsöndring att ske… funderar.. om man väljer att "fuska" en dag, är det idé att försöka äta lite fett den dagen, dock få godsaker som inte innehåller både fett o kolisar, men låt säga att man äter fettfri kaka (tänk inte på smaken just nu utan mer på teorin) och protein.. kan man ändå förvänta sig en viktökning… eller endast en platå? är ketosen körd?

hmm… känner att jag svamlar lite, men kanske förstår någon vad jag funderar kring?

zikzak
0

de här va intressant =)

[Marja-Liisa]
0

Hej

Har nu läst noga första inlägget

http://www.mendosa.com/insulin_index.htm

är det detta Du menar?

Korrelation mellan blodsocker och insulin är också ganska individuell om Du googlar på insulin index, finns en del tester. Men det är bra att ha koll sin egen blodsocker, diabetes är inget att leka med.

[Pennylane1]
0

läste du verkligen hela inlägget? TS har ju inte diabetes alls!

Anterrabae
0

Spännande…

tänkte på en grej gällnade inlägg nr 3… fett sänker ju gi genom att tömningen från magsäck till tarm går långsammare. Vilket i sin tur ger en långsammare och potentiellt sett lägre blodsockerhöjning… Kan vara bra att ta med i sina funderingar och beräkningar..

Nej, jag tror inte att man utifrån blodsockermätningarna kan utläsa ev fettinlagring, insulin gör så mycket mer i kroppen än lagrar fett. Det är ett viktigt styrhormon för hela ämnesomsättningen. Det är tillochmed svårt att avläsa ett insulinpåslag bara av bs-mätningar.

För att ta inlägg 1 som ex. under hela tiden efter suketterna så låg ditt bs på 3,8. Det säger inget om huruvida det gick åt insulin för att behålla det där, kan ju helt enkelt vara så att din socker-insulinrespons i kroppen är så snabb och bra att det inte syntes att det frisattes insulin för att hålla sockret stabilt. Jag kanske skulle testa.. jag har typ 1 diabetes och ingen insulinproduktion alls. Om jag får en sockerstegring av suketterna kan man räkna med att det frisätts insulin hos en frisk.

För att styrka min tes.. Min mamma är kolhydratdriven, och mår ganska bra på det. Har testat att mäta bs på henne före och efter mat bara för att se vad som händer. Hon ligger ofta på samma värden efter mat som före.. Men vi vet att eftersom hon äter kolhydrater så måste hennes kropp frisätta och använda insulin för att ta hand om maten, men det syns inte på blodsockret…

Gällande huruvida du kan vänta en viktökning, platå, påverkan på ketosen etc om du käkar kolisar vid ett enstaka tillfälle beror helt på hur känslig du är. Det lär man sig efter ett par tillfällen av "fusk" eller avsteg.. Cool

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

LenaKa
0

Jag undrar också vilken bs-mätare du använder. Jag har haft många olika under mitt diabetesliv och om man testar två stickor på samma bloddroppe eller tar ett nytt prov precis efter… så kan det skilja 1 mmol eller mer. Du kanske har hittat en 100% pålitlig mätare och en sådan vill jag också ha. Glad

cokolada
0

#3 vad påhittig du var då! haha. testa med lowcarb-brödet vetja!

Marylojs
0

Himla intressant, kommer följa detta med intresse!

#1 TS har uttryckligen skrivit att hon INTE är intresserad av moralpredikningar som dessa, så låt bli. Starta hellre en egen tråd om faran med sötningsmedel om du känner ett behov av att dela med dig av det.