Hejsan alla lchf-are!
Jag har hållit på med lchf-kost sedan juli månad.
Vägde då 112 kg och nu är jag nere på 90kg. Jag har nog inte riktigt fattat att jag tappat hela 22 kg
. Var på BVC häromdagen och då berättade jag för barnmorskan att jag har tappat dessa kg. Barnmorskan sa en uppmuntrande grej till mig: Då är det dig man får se på badstranden i sommar. Hon hade hört talas om Annika Dahlqvist, för det var ju hon som slutat på VC och hade en hydda i skogen för lchf. Allt enligt Aftonbladet iaf.
Alla säger att man skall få köpa nya kläder för här måste det handla om många storlekar. Men jag tvärnekar….
Har gått från 50/52 till storlek 50 och i bästa fall 48 på byxor iaf. Har inte provat många affärer utan håller mig till KappAhl. Tröjor är så olika men kan få på mig 44/46 här….
Jag har också varit till VC eftersom jag har så ont i mina muskler och det stramar ut i ben och armar. Är det någon som känner igen sig?
Min läkare tog 5 rör med blod. Hon sa att det var viktigt att äta snabba kolhydrater för musklerna?! Hon vela också att min saltbalans inte kommit i olag. Hoppas att värderna är bra, annars blir jag ju lite orolig.
Kramar till alla och ha en bra advent! Tänd många ljus i mörkret, och njut med en liten bit mörk choklad (minst 70%).
Grattis och det låter jätteroligt, vilken start Du fått!
Det enda jag brukar rekommendera är att äta extra magnesium, det tycks vi ha gemensamt många av oss att vi behöver för våra muskler. Några snabba kolhydrater behöver vi nog däremot inte!!!
Kul att Du kommer hit och berättar!
Numer pensionär i Nynäshamn
Storlekar: Jag vet inte hur lång du är men jag är 165 cm och vgde 83 kg när jag började, då hade jag storlek 46 på underkroppen och 44/46 på överkroppen. Du måste ha haft kompakt fett ;-) när du vägde 112 kg för i mina öron låter du helt normal till den vikten du har i dag. Men vikten är inte viktigast, det måste kännas kanon på många sätt att mist så många kg. Grattis!

Fantastiskt! Vilken resa! Och vad bra att barnmorskan var så positiv och uppmuntrande, ofta brukar det tyvärr vara det motsatta inom vården…
"still lost in space and time"
Det råd jag kan ge till alla är att dagligen få i sig oorganisk kalk och " basa upp" kroppen invärtes.
Vi är idag ofta sura invärtes och basiska utvärtes pga av för mycket tvättande av huden och för mycket försurande livsmedel. Vi ska vara tvärtom.
Stramingar i muskler är ett symtom ett annat är nattliga svettningar. Köp pH-kalk som bla finns hos en del alternativa terapeuter som naturkosmetiska hudvårdsterapeuter och även på nätet. Jag köper mitt från Ph-balans.se men bli inte förskräckt av hur han skriver.
Om ni är intresserade så kan jag berätta på en egen tråd om hur man tar hand om kroppen utvärtes och invärtes enligt det naturkosmetiska komplemäntära sättet. Säg bara till så gör jag det. Jag delar gärna med mig av mina kunskaper men jag hoppas att jag inte blir predikande ;-)
Förresten är det ok margareta om man tipsar på inköpsställen på forumet?
90kgaldrigmer:
Så länge det är i linje med vad vi i övrigt håller på med är det ok!!!
Var och en fattar ju sina egna beslut…
När någon retades med att lägga in reklam på godis tog jag bort det.
Jag tycker det låter spännande och läser gärna…
ok då försöker jag lägga upp en särskild tråd för det men under vilken rubrik kan det ligga?

Hejsan igen!
Till Margareta!
Tack för att du startat det här forumet. Det känns jättebra att få vara med i ett glatt gäng. Väntar på spänning att höra från dig när du varit på mötet imorgon. Hoppas att "mötesgruppen" kan vara på många orter i hela Sverige. Jag äter 2 st B-Calm om dagen ibland 3 st.
Till Chocolate:
Jag är 167 cm lång både då jag vägde 112, och nu 90 kg. Jag tänker ta mig ner till någonstans mellan 65-75 kg. Så än så länge har jag fett på kroppen som skall bort!
Tack för ditt svar!
Ett tips på kokosfett är att gå in på länken: www.crearome.se där finner du mycket!

lizziett - Grattis, 22 kg är inte LITE!!!
#6 jättebra idé . tidigare här på forumet har vi haft en diskussion om just att kroppen försuras mer på lchf kosten och att detta t ex visar sig i att man har många små bubblor i urinen. detta gäller t ex för mig och jag skulle jättegärna vilja förstå lite mer om syra/bas balansen i kroppen ur just ett lchf perspektiv. kanske skulle tråden kunna heta just syra/bas?
tack för att du vill dela med dig av dina specialkunskaper!

Vet du misströsta inte! Värdena är säkert bra. Det är så här att när man är tung och belastar muskler och leder m.m. så kan man få känningar när man lättar.

Och jag i mitt naiva oförstånd tror att LCHF i sig kan rätta till en störd syra/basbalans, då det ju är s k artriktig kost. jag tror inte att våra jagande o samlande förfäder tänkte på kroppens syra/basbalans…
Men jag ska med intresse läsa syra/bas-tråden…! 
"still lost in space and time"
#11 jag vet verkligen inte hur det "egentligen" ligger till. MEN jag har noterat att när jag är helt på LCHF (dvs nästan inga grönsaker överhuvudtaget ska kanske tilläggas) har jag betydligt fler bubblor i urinen och enligt en tidigare medlem här på forumet kan det vara/är det ett tecken på försurning.
Jag ser också fram emot utredning!

Lizziett, hur gick du ner i vikt, gick det snabbt i borjan eller har det gatt undan for undan, eller rentav mer efter nagra manader? Jag hoppas pa det sista eftersom det gatt 7 veckor nu, som jag atit sa, den senaste veckan har jag gatt upp 0,7 kg, men mar jattebra och tror att kroppen haller pa och vanjer sig och att viktminskningen kommer sa smaningom. Hur var det for Skaldeman? Jag har inte sett detta nagonstans, utan bara att han gatt ner mycket, som du gjort.

Hej Navarro!
Du frågar mig hur jag gick ner i vikt. Jag och min man började med en väldans fart. Vi tog bort bröd, vitt ris, mjöl, pasta, och förståss potatis. Jag har haft i genomsnitt ett fall på 1 kg i veckan. Första veckan var det ju naturligtvis mer eftersom vattnet släpper från kroppen.
Navarro, jag kan säga dig att kroppen behöver vänja sig. Jag hade ett stopp när min "mens" plötsligt kom igång fast jag tar p-spruta. Sedan har det varit så att ibland går man upp och ibland ner.
Jag tar mitt te på morgonen och kvällen med mitt kokosfett köpt från Crearome. Äter ägg (omega 3) och bacon till. Till middag blir det korv, fisk, kyckling, kött (oftast naturbeteskött) och någon fet smarrig sås till. Grönsaker kan det bli ibland. Nötter,ost eller någon mörk chokladbit är mina mellanmål. Om man vill ha kvällsmål kan det bli grillade revbensspjäll, grillad rostbiff och lite mimosasallad köpt på ICA (deras egen, endast 5,5 kolhydrater/100). Idag på kvällen blev det dock jordgubbar och mycket grädde! :)
Jag önskar dig lycka till och du, viktfallet kommer……. :)
Enligt skaldeman själv, gick han ner för fort, och han rekommenderar det inte, eftersom kroppen inte hinner med. Skaldeman hade "hängande hud" pga att kroppen inte hunnit med.

Tack Pasi för din uppmuntran! :)

Till Susanne och Odezza.
Jag har inte fått svar på mina blodprov ännu. Hoppas ju att allting är bra för då har min läkare lite att "bli intresserad av". En tjej som inte behöver snabba kolhydrater och som gått ner mycket i vikt och dessutom har normala värden, trots att hon äter mycket fett… :))))
Enl. min sjukgymnast är det vanligt med värk i kroppen när man går ner snabbt i vikt. Varför vet jag inte.
Magnesiumbrist kan vara orsaken…

Tack for ditt svar Lizziette! Jag fortsatter alltsa i samma takt och foljer dina rad. Men choklad far vara for min del, jag har en kaka mork choklad i kylen sen en manad, men suget har forsvunnit. Varre blev det med ostkakan, som jag åt med vispad gradde och lite, lite jordgubbssylt. Det var sa gott och plotligt mindes jag alla stunder som jag atit ostkaka, det ar inget man kor med har i Spanien. Jag skall ha detta som mitt eget godis, jag gillar allt jag ater, men det har bara varit smorbollar (som jag alltid har i kylskapet) som varit annat an mat tidigare. Du har tur att din man ar med dig i detta äventyr, min ater all min mat, men vill inte avsta fran brod och potatis. Vi far se hur det gar! Jag kan ju inte tvinga en annan person och han tror inte sina ogon nar han ser min tallrik vid maltiderna. Jag har atit mer agg pa 7 veckor an pa de 20 ar vi bott ihop, upplyste han mig om igar. Men det var ingen baktanke utan bara for att det fattades agg i frysen och han skrev upp det pa inkopslistan.

Hej Navarro!
Det är många som smakar på det man gillat förut. Risken är att man åker dit och även prövar andra godsaker. När jag sa att jag brukar ta mörk choklad så handlar det om en 10 gram till teet, dock minst 70% kakaohalt. Och så bryter du den i små bitar och riktigt njuter av studen som kommer.
Jag har aldrig gått tillbaka till det som jag förut tyckte om: tex. Ljusa chokladkakor, chips, coca-cola, pommes frites, tårtor, våfflor, burkmat osv. Jag vet numera att jag inte ens har dragning åt det här hållet. Det är inte en sund livsstil där jag skall äta socker i massor bara för att livsmedelsindustrin producerar dessa varor och för att vi skall handla mer. Det är heller inte sunt att springa till sin doktor för olika slags krämpor, som oftast är diffusa och som jag tror beror på att man äter alldeles för mycket kolhydrater så kroppen blir "knäpp". Jag vill leva länge och ett friskt liv. Hoppas att din man kommer till den slutsatsen också!
När jag vägde som mest, mådde jag inte bra. Men jag visste att träning eller bantning inte var något för mig. Har alltid slutat med mer mat. LCHF är underbart. Behöver ej vara hungrig. Kan äta när som helst. Äter riktigt goda saker :).
Smörbollar har jag inte prövat, men jag hoppas att det inte sätter igång suget. Man måste vara vaksam, om man inte går ner på några veckor kanske man har intagit för mycket kolhydrater.
Lycka till!

Lizziett hej igen! Smorbollar har jag gjort helt utan sotningsmedel, bara kokosflingor, smor och en knivsudd vaniljsocker, detta rullade jag i kokosflingor, nar jag kort det i matberedaren. Tog varken kaffe eller choklad. Tar en eller tva innan jag gar ut med hunden och ater ordentlig frukost efterat. Sa det kan inte kallas godis, bara en variant av fett, som inte ar svart att fa ner.