en fundering
Hej alla,
Jag är inne på min andra vecka med denna kostomställning och börjar känna mig mätt om dagarna även om jag har oftast blir hungrig igen efter ca 3-4 timmar. Har minskat ganska mkt i mitt sötsug vilket jag är glad för. Men ibland lider jag av sug och har då som vana att ta en bit mörk choklad till mitt te. Gör jag fel i det, borde jag sluta med det och bara stå ut eller kan man unna sig något sådant under veckan? Jag brukade käka chips och stora mängder choklad förut så jag har trappat ner ordentligt. Hur är det med jordgubbar, det är väl inte helt tillåtet eftersom det innehåller mer än 5 /100? Vill hitta något att äta när suget kommer tills jag kan sluta med sötsaker helt, om jag nu någonsin kan det=) Vilket är nyttigast ur ett LCHF, jordgubbar m grädde eller en liten ruta mörk choklad?
Bara en fundering…
Om man matar suget med socker, så kommr det att fortsätta spöka. Men gränsen för vad vi tål är ju så olika. Jag föreslår att du provar att skippa chokladen ett tag, så får du se om det blir bättre..
Jordgubbar är ju underbart. Men kanske i små mängder, för de är ju söta, innehåller socker.. Du har ju precis börjat, så störningar i omställningen kanske inte är så lyckade. Men - du bestämmer själv.
Själv tänker jag ta mig ett jordgubbskalas om nån vecka. Det gjorde jag förra sommaren åxå och det var det värt! 
Vill du bli av med suget så är bästa sättet att inte mata det. Jättejobbigt i några dagar men man överlever.
Jordgubbarna får du se som godis, bara lite på lördagen, tyvärr…

Om du blir sugen på något sött tar du en tjock ostkiva med smööör!!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Har prövat ost med smör och det har inte riktigt samma effekt…det tar inte bort suget helt. När jag inte står ut längre så tar jag en bit choklad, prövar ost först å hjälper inte det så… Fast med tanke på att jag ätit godis och sötsaker sedan jag var 2 år och är sockerberoende så har jag nog lyckats väldigt bra denna första vecka…om jag får säga så själv=) Fast å andra sidan har jag inte slutat helt eftersom jag ska på semester till Rom om en vecka och då kommer jag att göra ett uppehåll med LCHF eftersom det blir svårt att inte äta kolhydrater, och glass när jag är där. Sedan när jag kommit hem igen blir det lättare att fortsätta med LCHF och bli hårdare mot mig själv när det gäller sötsaker…
En annan undring jag får då är, kommer LCHF verkligen att ta bort sötsugen om jag är strikt med kosten?
det är väldigt många som vittnar om det iallafall!

Suget är till stora delar något som härhör från belöningsystemet.. dvs hjärnan får sockerkickar när detta stiger, ökade serotonininivåer o lite annat som ökar välbehaget.. en kort stund!!
Hunger handlar mer om sjukande enrginivåer i blodet och tom magsäck!
Som lök på laxen så lommer det psykologiska faktorer, ofta rent betingade sk reflexer och inlärda mönster.. får man en motgång kan man atlltid pigga upp sig med något sött o gott!
Iallafall är det svårare att falla för suget när man är mätt.. ju mättare ju svårare är det att stoppa något i munnen.. det blir ioförsej motsatta signaler,, belöningsystemet säger jag vill ha en belöningskick.. aversionsystemet säger.. du har redan aldeles för höga energinivåer i blodet och magsäcken är full!!
Därför brukar vi säga att man alltid skall äta sig ordentligt mätt första tiden, inte tänka på kalorier.. för att mota olle i grinden.. eller suget.. som regel brukar kaolriintaget gå ner av sig självt effeter en tid när kroppen har blivit mer lugn!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Jag tycker absolut du kan äta 1 ruta mörk choklad till teet, det är inte många gram kolhydrater i en ruta. Du har ju nyligen börjat med kosten och håller på att trappa ner, om ytterligare några veckor kanske du inte känner dig sugen på choklad längre.
Jag äter oftast en bit mörk choklad som fika men ibland tar jag en näve sötmandel, också gott och har inte så mycket kolhydrater.
Väger du och lägger in det du äter i Min mat? Då ser du ju hur mycket kolhydrater du ligger på per dag. Har du satt nån viss gräns?
Vill du bli av med suget är det bäst att köra hårt och utesluta det söta.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
För mig betyder sug att jag ätit för lite fett under dagen. Men det är säkert olika för alla. Jag kan inte äta en bit mörk choklad fast jag hållit på med kosten i 2 mån för då vill jag bara ha mer nästa dag och nästa. Alla är olika men jag har iaf inget sötsug om jag inte triggar igång det.
Jag tycker du ska köra med din chokladbit, så länge du inte tycker att du får mer sug efter det. Jag åt mörk choklad varje kväll till mitt te när jag började och gick ändå ner i vikt. Sen kommer kanske dagen när man inte gör det längre och då får man omvärdera.
För mig har striktare mat lett till mer sötsug, eftersom jag tycker maten är så oerhört tråkig då… Helt plötsligt ser godishyllan åter så frestande ut, efter min tråkiga och smått äckliga mat! Men jag tänker bara äta strikt ett tag, så jag härdar ut!