Magsyranivå?
Såg ni Dr Diet? Intressant om läsk, men det var inte det jag främst tänkte på, utan bikarbonattestet:
1 rågad msk bikarbonat i ett halvt glas vatten på fastande mage.
Rapar du utav helsike, så har du tillräckligt med magsyra, om inte, kan du ha låga nivåer magsyra och kan ha svårt med mycket protein!
Tänker på dem som har jobbigt med köttätandet.. det är kanske magsyran som fallerar?
OBS. Låga nivåer magsyra ger också halsbränna och kan lätt förväxlas med för mkt magsyra. Tar man då syraneutraliserande får man ännu svårare!
tillhör avd nyttigt vetande för min del.. ska testa magsyran framöver.. när magen är tom!*S*
Såg inte programet men vad sa dom om läsk?? Nyfiken
Verkligen intressant.
Det måste vi ju testa
Numer pensionär i Nynäshamn

Vad gäller läsken; tjejen som fick hjälp av Dr Diet drack ca två liter läsk om dagen.
För att kolla effekterna på en kropp, tog de en hälsomedveten, vältränad KungFu kille som försökskanin; Han fick i uppgift att dricka 4 liter läsk om dagen under en period(enda vätskan) Det motsvarade 15000 sockerbitar på en månad(?) Efter en månad testades han och han hade gått upp i vikt, fått höjt Blodtryck och acne. Han upplevde själv att han var utslagen (paltkoma?)
Han hade själv bytt till dietläsk under tiden, men det avrådde läkarna ännu mer från - " det var för mkt kemikalier". Killen kollade innehållet och det var färgborttagningsmedel, rostlösare, nervgift.. Han gillade *inte* läskkonsumtionen, kan jag säga.
Han tyckter den gjorde honom både dum och slö. OBS: Det enda i hans livsföring som var ändrad, var just läsken. Fö åt och tränade han som vanligt.
Tydligandegörande: Anledningen att man rapar om man har bra magsyrenivåer, är att bikarbonaten förgasas omedelbart i magsäcken vid kontakt med magsyra

Tänkvärt!
Umbra55 - mkt bra utredning av det som var en av de första sakerna jag förändrade på min väg på LCHF-kosten, dvs att ta magsyretillskott. det gjorde det mycket lättare att äta protein. dessutom var det en kombtablett med matsmältningsenzymer som också gjorde det lättare att handskas med fettupptaget.
ska prova bikarbonattestet. ett annat säkert tecken för mig på att magsyrenivån blir för låg, är analklåda.
AnnK: Vad är det för tabletter? När jag får sådana symtom har jag löst problemet med mindre portioner så ibland undrar jag om jag äter för LITE.
Numer pensionär i Nynäshamn
#7 Margareta, jag har tagit ett par olika kombinationer. De starkaste (och dyraste) är av märket AlphaPlus, magsyretab heter Metagest och enzymerna Azeo Pangen. Nu har jag gått över till ett billigare märke, som typ bara heter "Enzymer" och finns på varenda hälsokost (Dr Donsbauch el likn tror jag märket heter). Jag tar ett par på morgonen och ett par på kvällen, ett tag till tänker jag mig.

Jag testade det här igår. tog en rågad TESKED i ett halvt glas vatten.
Har druckit godare!!! Och man får röra hela tiden för pulvret sjunker till bottnen.
Nåja. Rapade jag utav helsike? Njae.. ett par tre..*S* Rapar mer av öl måste jag säga. SÅ? Vem avgör om jag har för mycket eller för lite magsyra?
Nån mer kan väl testa och berätta??
#9 bikarbonat, var köper man det? vanliga kryddhyllan på ica?

Ett glas Samarin är ett annat sätt att få i sig natriumbikarbonat, om man nu vill det.
Ej att rekommendera om man har för sur mage eftersom natriumbikarbonatet är basiskt och endast för stunden lugnar medan kroppen snabbt kompenserar och därför surnar till än värre med magsyrorna. Surt-basiskt, surt-basiskt - det blir liksom moment 22 av det hela…

#11Tja, det var en koll av magsyran.. inte tänkt som medicin. Man behöver magsyra när man äter kött!
#10 Japp, finns i påse..

#12 - det är så jag menar. Att bikarbonat = Samarin.
Det är ena lite äventyrligt att käka Bikarbonat (och för all del Samarin) för den med känslig mage. Men som sagt: var å en gör som den vill…
Puttar upp denna! Magsyrenivåer har ju varit på tapeten nyligen i en annan tråd.
Jag har läst någonstans om att man inte skall dricka dom 2 glas vatten före maten som några bantningsråd ger för att då spär man ut magsyran och får problem. Losec minskar ju syraproduktionen men de som använder har problem att sluta med medicin eftersom de får ökad produktion under lång tid. Så i stället för Losec skulle man kanske kunnat använda vanligt vatten? Men - det kanske är för billigt jämfört med medicinerna.