Astma
Hej.
Ny här på forumet. Mina planer är att skippa säd och socker och börja äta naturligt.
Än så länge är jag allätare. Är vegetarian sedan många år ( och vill förbli vegetarian).
Överviktig (ca 35-40 kg). Sedan många år (var överviktig då jag var köttätare också).
Har gått ner ca 8 kg de senaste 5 månaderna,pga ett väldigt aktivt yrke.
Har astmaliknande (problem med inandning ej utandning) symtom sedan 8 månader (fick diagnosen kronisk astma av en överläkare på SÖS, men som dementerats av astma-mottagningar).
Till mina frågor; har någon av er blivit bättre/bra från astma el dyl av denna diet?
Jag får ofta jobbigt med andningen när jag ätit socker,bröd,osv (bla det västa symtomen får jag av tårta o dyl).Känner någon annan igen detta?
Jag får också svårare att andas när jag äter en massa kolhydrater. Håller jag mig till strikt LCHF blir det bättre. Jag får dessutom hjärtklappning av socker (vilket ofta känns som att jag har svårt att andas).
#1 Har du astma?
#2 Ja men jag ligger på gränsen dvs inte särskilt allvarlig. Hade mediciner förut men de mådde jag dåligt av. Min hals och mina stämband gillar inte kortison så jag slutade med medicinerna. Tror kanske att jag skulle använda lite luftrörsvidgande om jag skulle motionera men det gör jag sällan.
Jag är väl kanske inte bästa exemplet, Greensis är bättre exempel, hoppas hon kommer och berättar sin historia.
Jag har också haft astma och kunnat sluta med medicinering, tror att både LCHF och Omega 3 hjälpte. Ofta lindras astman om man går ner i vikt, men min blev bra utan ngn större viktminskning. Tog bara ett par månader för att bli kvitt besvären.

Min astma försvann med en gång då jag bytte kost.
#Pasi
Fantastiskt. Med en gång? Bokstavligt? Har du berättat detta för din astma läkare? Hade du svår astma?
Upplevde du också att du blev sämre efter en måltid med säd och socker?
Många frågor jag vet. Men denna kost intresserar mig mycket.

#6 Har/hade ingen speciell astmaläkare utan fick astmamedicin utskriven genom att ringa vc.
Svår astma mellan 17 och 30…lite lugnare där efter.
Har inte provat nån större mängd socker sedan jag la om kosten, men slemhinnor i näsa svullnar, och astman återkommer då jag äter baljväxter (jordnötssmör)….troligen händer samma om jag äter spannmål.
#7 Det glädjer mig verkligen att du blivit fri från astman. Det måste gett dig mer livskvalitet.
Tog det bara några dygn med denna kost till du slapp eländet?
Detta borde du berätta för din läkare på VC, om du inte redan gjort det?

Jag hade inte astmakänning varje dag då jag bytte kost…..och det tog allt några veckor innan jag kom på att jag inte haft ett enda anfall sedan kostbytet. Då tog jag bort all preventiv medicinering (ventolin på kvällar).
Att många blir av med astman av LCHF borde basuneras ut i läkartidningen och annat så att alla läkare får ta del av informationen (har ingen speciell läkare för övrigt).
I mitt fall var detta bara ett litet mervärde jag fick av kostbytet…det primära var att få tillbaks ett liv, dvs bota min utbrändhet.

Jag har oxå blivit kvitt min kroniska astma sen 20 år tillbaka, sedan kostbytet.. vete sjutton hur man förklara sånt.. men en dag upptäckte jag att jag inte behövde medecinen längre Ventolin, Rhinocort och Pulmicort!!??
Kan sakna Pulmicorten och Rhinocorten ibland, för den var så himla bra vid förkylningar.. men man får väl vara glad för att man är medecinfri.
Jag hade ingen konstaterad allergi utan den skulle vara mer av överkänslighetstyp.. känsliga slemhinnor.. antagligen har mina slemhinnor blivit friskare av kosten??
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Jag har i stort sett blivit av med mina allergier (pälsdjur & damm) sedan jag gick över till LCHF.
Nyser och rinner i näsan som tusan om jag fuskar.
Jag hade 4 av 4 i styrka på hundallergi, men nu kan jag stoppa snoken i både min å sambons hund, samt mina föräldrars.
Jag bör dock inte klia mig i ögonen efter att ha kliat dem. :)
Intresssant information, och mycket glädjande! Skolmedicinen och dess utövare är ganska…trångsynta…och många läkare är tyvärr fortfarande arroganta. De vill sällan ens höra vad man har att säga.
Man kan fråga sig om de trodde att de som läkare aldrig skulle möta människor?
När jag fick mina problem, så skickades jag runt, och egentligen lyssnade ingen.
Jag ska absolut gå över till denna kost, men när jag räknade mina pengar idag så har jag kommit fram till att jag måste äta det jag har hemma tills nästa lön. Ska dock försöka göra vissa ändringar, då jag faktiskt får andnöd efter vissa kolhydratrika måltider.
Jag kommer läsa med tort intresse på detta forum regelbundet.
Har du ingen du kan idka varuutbyte med? Ge bort det du inte vill ha och få annat istället?
eller ordna "matloppis" och köp riktig mat för pengarna du får in 
Ingen dum idé, men alla mina vänner är lika fattiga som jag, har nästan tomt i kylen. Men det var en bra idé!
Greensis är väl en av dom som blivit bättre med sina astmaproblem, har jag för mig?
'
Hoppas hon ser tråden.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!