Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: off-topic-ot
Läst 1362 ggr
SirfalasEmy
0

OT Få ut video på blogg?

Jag har wordpress.com som blogg och ser att man där kan ladda upp videos, och då står det så här:

"Tillåtna filtyper: jpg, jpeg, png, gif, pdf, doc, ppt, odt, pptx, docx."

När jag kollar på videon jag vill ladda upp så heter den .THM på slutet.

Måste jag ha något speciellt program för att konvertera filmen? Vad innebär THM? Jag har en sony kompakt digitalkamera.

Tacksam för hjälp. Förstår mig inte på sånt här.

hemul
0

Jag *tror* .thm är en tumnagel. Den motsvarande filmen bör heta samma sak men med filändelsen .avi.

Sen lär du behöva ett program som kan konvertera avi till mpeg, som verkar vara det enda tillåtna videoformatet.

http://google.com/search?q=convert+avi+to+jpeg

SirfalasEmy
0

Tack för svaret. Jo, men du har nog rätt. (även om jag inte fattar vad en tumnagel är) Själva filmen (som jag klickar på när jag vill se den) heter bara MOV och så ett nummer efter. Men inga bokstäver på slutet.

Konvertera avi till mpeg? Vad är avi? Är det det min film är?

Detta är inte lätt för en helt okunnig. Men enda sättet är lära sig är att vara nyfiken och fråga. Skrattande

Lava
0

Du kan ju fråga på Bloggande iFokus eller Datorn iFokus. Glad

Malusen
0

Din film är nog i filformatet .MOV Glad

hemul
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

SirfalasEmy, använder du Windows? Filändelsen är antagligen dold.

Öppna vilken mapp som helst och gå till Verktyg | Mappalternativ (eller liknande, Tools | Folder Options på engelska). Klicka på fliken Visa (View). Bocka av rutan framför "Dölj kända filändelser".

Du kan se vilken filtyp det är genom att högerklicka på filen och välja Egenskaper (Properties) också. Men det är av olika skäl dumt att ha dolda filändelser, emailvirus bl.a. Om en fil heter virus.txt.exe kommer det då att se ut som en ofarlig textfil, virus.txt. Flört

AVI, JPEG och MOV är olika filmformat. Men här tror jag "mov" bara är en del av namnet, movie nummer nnn liksom.

SirfalasEmy
0

Tack vad gulliga ni är. Glad

#3 Aha, det finns såna fokuscommunitys? Tänkte inte ens på det. Tack för tipset.

hemul
0

Men det här är ju i OT-forumet?

Fick du ordning på det då?

SirfalasEmy
0

#7 Hehe, har inte haft tid alls. Var ju bl.a på Kif-träff igår. Får blanda in maken i detta känner jag. Fattar bara en bråkdel av all hjälp som jag fått. Han har iaf. bättre förutsättningar än jag för att fatta. Ska visa honom tråden vid möjlighet.