Sol - excem
Förra året var jag i Thailand och brände mig något fruktansvärt i solen så jag fick sår på benen och flagnade på hela kroppen. Resan var dock underbar och något jag skulle kunna tänka mig göra igen. Kan tillägga att jag har en väldigt rödaktig hy som gärna blir knallröd i solen och sen vit igen. Väldigt sällan att jag får en brun färg och då bara en svag sådan.
Nu i värmen har jag gått med linne, tagit det försiktigt i solen men ändå varit ute en del. Jag har inte brunnit men får kliande små upphöjningar som ser ut som excem på axlarna. Är helt bubblig i huden och kliar som bara den…
Skillnaden från i fjol är ju den att jag ätit LCHF sen julas.
Någon som har ett råd eller vet vad detta kan bero på?

Ganska säker på att det är soleksem. Jag har själv råkat ut för det många ggr. Smörj in och solskydda det området i ett par dagar så går det över av sig självt. Sedan kan jag utsätta mig för sol igen utan problem.
Före eller efter LCHF ingen skillnad för mig, inte heller sverige eller utomlands…det kommer (ofta på armarna eller bröstet) ibland av vårsolen i Sverige samtidigt som jag andra gånger klarat mig utan problem utomlands.
Det låter som att du i alla fall har soleksem.
Själv har jag inte soleksem som så, men blev rejält brännskadad över hela kroppen när jag var i 20-års åldern p g a att jag åt penicillin (så en penicillin-chock) - och efter det är min hud mycket mer solkkänslig.
Kokosolja är ju så bra för så mycket. Även för hudåkommor. Så prova med att smörja med kokosfett. Det är välgörande för huden, som blir så mjuk och fin :). Och att äta kokosfettet gör ju gott inifrån…
Eftersom kokosfett inte innehåller något vatten så tar det lååång tid för kroppen att absorbera kokosfettet.
Jag brukar ta en liten, liten plupp kokosfett och några droppar varmt vatten i händerna innan jag smörjer (oftast ansiktet endast) med kokosfettet. Då absorberas det lite snabbare. Det är alltså bra att tänka på om man vill sova insmord med kokosfett (med tanke på flottiga lakan o d…)
Såg även ett inlägg på ett annat forum som kanske kan vara ett tips (har alltså själv inte provat metoden): Bröllopstorget - Soleksem
Fungerar det på henne, så kanske det fungerar på flera!?!
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
Sådär blir jag också efter att ha bränt mig en gång. Behöver dock inte vara så mkt sol för min del, räcker med att det är varmt… Nu har jag dessutom fått utslag på bröstkorgen trots att jag har varit så försiktig under tiden jag åt tetracykliner :(
Täckt, skugga, solskyddsfaktor och så after-sun efter man varit ute. Fungerar hyffsat för mig.
En undran - har för mig att soleksem kan bli bättre av LCHF - alltså inte bättre så utan uteblir…
en bekant till mig sa att hon alltid drabbades av soleksem, men när hon började ta kalciumtillskott så försvann de. Vet ej om det stämmer men det kanske kan vara värt att googla?!