Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 1115 ggr
Flitiga-Lisa
0

Jag vill också...

äta kolhydratfritt (iallafall säd och sockerfritt!), och behöver nu lite tips. Just denna månad är min ekonomi ganska dålig, men nästa helt ok, så jag får vända på varje korvöre under semestermånaden.

Lite tips på billig LCHF (och enkel!!!) mat uppskattas. Jag äter ju varken kött, fisk eller skaldjur,men jag funderar starkt på att börja äta turkisk yoghurt eller vispad grädde som morgonmål. Grädde är ju så gott, och att det är BRA mat glädjer mig. Gillar ju smör, grädde, fet mjölk osv.

Har aldrig fallit i lightträsket som är, men tyvärr älskar jag potatis, pasta och bröd, så det blir nog lite vanskligt i början.

Gillar alla sorters grönsaker! Är inte så förtjust i bär, men jag ska försöka lära mig att tycka om det,då det är bra mat.

Tips? Råd?

Calmare
0

LCHF - är en kosthållning där man försöker att äta en för människan så naturlig kost som möjligt. I LCHF ingår både kött, fisk och skaldjur. Vet att det finns ett antal veggisar här som försöker pussla ihop det med maten, det verkar fungera olika bra. Ett tips är att kolla i vegetariantrådarna. Glad Lycka till!

Xanzippa
0

Är du inte förtjust i bär ska du inte äta dem, (vissa)bär är mest ett lite kolhydratfattigare sätt för oss som gillar dem att kunna äta nåt lite sött.

Du nämnde inget om ägg (vad jag kunde se) äter du det?

Flitiga-Lisa
0

#2 Ja, ägg äter jag ju gärna. Jag tror jag har en ganska bra bild framför mig hur jag skulle kunna äta nu. Mycket omelett med bladgrönt ska det bli. Vad gott!

Men mottar gärna lite tips Glad.

Xanzippa
0

Jag äter lite kött, men inga mängder, så för mig är huvudintaget protein och fett från mjölkprodukter, tofu och ägg, det fungerar finfint tycker jag.

spkn1
0

Vill du äta billigt så skippa allt vad bär och grönsaker heter. Är ju snordyrt om man räknar kcal / krona.

Ät smör, grädde och liknande. Billiga styckdetaljer, kyckling, lever/hjärta är billigt, se upp för kolhydraterna i levern bara.

Önskas vegetabilier skulle jag säga alla typer av rotfrukter bör funka OK väl tillagade. Väldigt billigt och en hel del energi, givetvis av kolhydrater men det gäller all växtlighet.. det är bara en fråga om hur pass mycket kolhydraterna är utspädda med fibrer och vatten.

Xanzippa
0

"Billiga styckdetaljer, kyckling, lever/hjärta är billigt, se upp för kolhydraterna i levern bara."

Hon äter dock inte kött…

Million
0

Kul med fler vegetarianer här! Precis som du äter jag inte kött, fisk och skaldjur. När jag började med LCHF var jag också en pasta- och smörgåsälskare. Men jag har inte saknat de sakerna ett dugg! Och när jag har smakat har de bara smakat deg.

Jag brukar passa på att köpa squash och aubergine när den är billig. Och avokado, 7-pack för 35 kr är jättebra pris tycker jag!

Köp så stora förpackningar som möjligt, ägg t.ex. brukar hålla sig bra mycket längre än bästföre-datumet Glad

Prova att blanda turkisk yoghurt med grädde om du inte gjort det, jättegott!

Hur länge har du ätit LCHF?

spkn1
0

Missade det. Då blir det ju klart svårare. Ägg och mjölkprodukter lär väl dock räcka ganska långt.

Flitiga-Lisa
0

Jag har inte börjat ännu, men när jag får lön den 25.e så är jag helt inne på att uteluta säd ur mitt liv, socker får jag i mig alltmer sällan, och det ska bort helt.

Får astmaliknandesymtom efter varje måltid (nästan)med säd och socker. Så jag har inget val, dessutom behöver jag gå ner mycket.

Million, tack för dina tips och råd, och vad trevligt att de finns några vegetarianer på forumet.

Hur länge har du varit LCHFare?

Million
0

Ok, hoppas det kommer gå bra då! Du kommer säkert gilla det Skrattande

3 månader har jag hållt på nu, så jag är fortfarande nybörjare Glad