Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 2476 ggr
AnnK
0

Sprit eller vin?

Hur var det nu, utifrån kolhydratsynpunkt, ska man dricka sprit (och vilken i så fall) eller vin? Fundersam

Blir väl säkert ett glas eller två över julen och då kan det vara skönt att ha tänkt igenom detta!

navarro
0

Idag horde jag pa radion att vetenskapsman nu bevisat att folkgrupper, som ar kanda for att leva lange, dricker lite vin ibland. Jag tror att vin ar battre an sprit. Men atminstone jag, nar jag julhandlade igar, kopte ekologiskt vin. Som allergiker tror jag att det ar mer tillsatserna som irriterar, an sjalva vinet.

odezza
0

Sten Sture säger ju i sin bok att han dricker ett par glas vin ett par gånger i veckan… men han är noga med att dricka vinet efter maten, inte till maten…

Själv dricker jag så sällan (dock utan att vara absolutist) så jag har inte hunnit få någon erfarenhet av alkohol och LCHF…

"still lost in space and time"

Tilda-T
0

Med tanke på att man oftast blir extremt känslig mot alkohol när man äter LCHF så skulle jag inte tveka utan välja vin i stället för sprit!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Mervi
0

Jag dricker ibland, men jag får ofta en allergisk reaktion av vin så det blir inte ofta. Jag tycker vin är gott.

Margareta
0

Idag sa Sten Sture att han småäter tex ost under matlagningen för att kunna dricka vinet till maten.

Numer pensionär i Nynäshamn

Pasi
0

Det borde inte spela nån roll om man dricker före eller efter maten då det fortfarande är samma mängd som ska brytas ner av levern.
I båda fallen så går alkoholen ur kroppen lika långsamt (på mig) vilket jag ser som ett tecken på att levern har fullt upp med att tillverka ketoner och kolhydrater och inte påverkas.
Jag har åtminstone inte märkt mer än en enda skillnad, det är att om man dricker efter maten så går alkoholen ut i kroppen långsammare vilket gör att man kan dricka mer. Men det behöver ju knappast vara en fördel, eller!?Flört

Om man dricker osötad starksprit eller vin är ju mest frågan om vad man tycker om, alkoholen är det ingen skillnad på…även om vin innehåller lite bra saker som antioxidanter, mineraler och vitaminer, och därför är klart nyttigare.Räcka ut tungan

Denna kommentar har tagits bort.
Chocolate
0

Vin eller sprit, det är frågan. Vin är gjort på druvor och vetet som växer utanför min gård ska bli sprit så… jag väljer det som är gjort på frukt hellre än det som är gjort på spannmål. Rätta mig om jag har fel.

Men jag dricker inte vinet ensamt (som med frukt) utan tillsammans med någon form av mat för annars smäller det till i huvudet direkt.

Pasi
0

Alkoholen blir den samma oavsett vilken sockerart de utgått ifrån. Bättre att de gör sprit på säden än att vi stoppar den i magen och får dålig hälsa! Skrattande

Gittan - Kolhydrater (som frukt) är en helt annan femma. Äter du det före maten får du en kraftigare insulinhöjning (vilket alla inte tål) än om du äter den efter maten.
Om kolhydraterna sipprar ut i kroppen tillräckligt långsamt så använder hjärnan alltihop och då behövs ingen insulinhöjning eftersom hjärnan kan förbruka kollisar utan detta hormon.

monkan
0

Pasi - Sten Sture svarade på frågan om vin under eller efter maten när han var i Norge. Han sa att levern tolkar vin som gift och går i gång med att "behandla" det så fort som möjligt. Om du då äter först och har fått igång levern att jobba med fettet så tar den vinen sen. Om du dricker vin före så får det 1'sta prioritet av levern.   Han sa det på ett mer elegant sätt, men jag tror detta var andemeningen….

Margareta
0

#11 så uppfattade jag att han sa på hälsodagen i söndags också så det stämmer nog monkan.

dufva
0

Jag tror att vin i måttliga mängder kan bidra till att hålla nere den totala sockermängden i blodet och borde därför kunna bidra till mindre fettinlagring vid ett kolhydratintag

När man dricker ett glas vin så upptas hela leverns förmåga av att bryta ned alkoholen

Samtidigt stängs tillfälligt möjligheten för kroppen att nyttja leverns funktion som reservenergilager (Där lagras ju glykogenet)

Den enda sockermängd kroppen har tillgänglig är i detta läge den glukos som finns i blodet

Sen får man inte glömma att alkohol trots liten kolhydratmängd är väldigt energitätt och förr eller senare bryts alkoholen ner till byggstenar som kan lagras i energidepåerna

Margareta
0

Vad är "lagom" mängd vin är en ständigt återkommande fråga här hemma…

Pasi
0

Alkohol bryts aldrig ner till energi som kan lagras, utan är ett gift som bryts ner av levern till vatten och koldioxid (via aldehyder och ättika).
Om levern tar upp all sin tid till nedbrytningen så bryts alkoholen ner snabbare än om bara en liten del av dess kapacitet används.
Denna nedbrytning påverkar endast termogenes (heter det så?), leverns temperaturhöjande förbränning. Om inte kroppen behöver någon extra temperaturhöjning pga hög ämnesomsättning, tillräcklig värme från musklerna eller tillräcklig värme från omgivningen så ska det i teorin inte påverka energiförbrukningen alls, vad jag har förstått…bara höja kroppstemperaturen en aning med svettning som följd.Skrikandes
Så i ena fallet skulle alltså alkoholens påverkan på denna bli kraftigare men endast pågå en kortare tid jämfört med det senare fallet….plus minus noll mao.
Jag har dock inte märkt nån som helst skillnad i takten som alkoholen går ur kroppen…inte ens vid intag av kolhydrater (kanske testade i för liten mängd), då jag trodde att levern skulle strunta i att tillverka ketoner och på så sett sönderdela alkoholen snabbare.
Jag önskar att jag kunde hitta ett sätt att få min lever att prioritera sönderdelningen av alkoholen, men har än så länge inte lyckats övertala den.Flört
Har inte heller märkt att min hjärna får någon som helst glukosbrist…utan levern verkar tillgodose hjärnans behov i första hand, vilket i och för sig är ganska logiskt.
Nu kan det ju vara så att vi fungerar lite olika vad gäller alkoholens påverkan och sönderdelning….jag har ju bara testat på mig själv.Räcka ut tungan

dufva
0

Gittan

Nej, men läser en hel del och dristar mig till att dra egna slutsatser (som kanske blir fel ibland :-))

Pasi

Har diabetesvänner som påstår att dom pga ovanstående resonemang ofta får väldigt lägt blodsocker morgonen efter att dom avnjutit ett par glas vin..

MegN
0

#8 Chocolate: det var ett argument som jag skulle kunna ta till mig: vin hellre än sprit för att man skulle peta i sig druvor hellre än spannmål/potatis!

Margareta
0

#18 Sten Sture brukar ju hävda att vi inte skall dricka bröd.
Den enda alkohol han förordar är torrt vin, med betoning på torrt, så man inte drar till med de söta…