Mat på resa/Riga
Hej allihop! Nu bär det snart av mot riga i 5 dagar och jag är ganska orolig för hur det ska gå med maten där nere.Så här kommer ett långt inlägg med funderingar:)
undrar om någon som har varit där har några tips på restauranger? efter vad jag har hört så är den inhemska maten gansk mkt soppor, grytor och pastaknyten mm vilket är helt uteslutet. Så några ställen som serverar "renare" mat där man bara kan ta bort kolhydraterna?
eller några bra lunchställen som har bra sallder?
Ni får gärna tipsa om matställen överlag som varit bra, även om de inte är så lchf-vänliga. Är nämligen ganska kräsen och tycker det känns jobbigt att äta på ställen som känns sunkiga.
Nämn gärna om ni kommer ihåg priset för maten på ett ungefär.
Kommer nog bli en del av att handla i mataffären o ha picknick, så är det ngn som vet vad kolhydrater heter på lettiska?
Har ni nått tips på vad man kan ta med sig hemifrån? kanske cocosa att ha med och fetta till hotelfrukosten?
hoppas ni kan hjälpa, för jag vill verkligen inte behöva falla av vagnen nu!
alla länder är väl vänliga när det gäller lchf.
I thailand fattar dom inte att svenskarna vräker i sig ris vid varje måltid t ex.
Många tror att dom bara äter ris där men det är helt falskt.
När det gäller Riga. Har inte dom mycket köttgrytor? jag har för mig det.
i alla länder finns smör och kött :)
ägg o bacon detsamma.. eller bacon kan bli svårt i ett muslimst land men annars finns det överallt
problemet är ju också språket, därfor vill jag inte hamna på nått ställe där de inte pratar engelska och förstår engelska tillräckligt för att jag ska kunna be om extra smör och endast köttbiten utan potatisen exempelvis.
självklart förstår jag att det mestadels finns exakt lika mat här som utomlands, skillnaden är att här vet jag till stor del vad saker innehåller, vad man kan köpa vart och kunna göra mig förstådd och kunna krånga med restaurangpersonalen bäst jag vill.
puffar tråden nu när det är fler inne