Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 2219 ggr
fiskenihavet
0

Får tydligen inte...

… äta svamp eller jäst. Samtidigt fick jag råd att inte äta ost. Så här i efterhand blev jag lite förvirrad, ost innehåller väl inte jäst? Eller svamp? Det gör väl bara vissa ostar?

Nån som vet?

greensis
0

Varför får du inte äta svamp, jäst eller ost?

Vem sa så? Läkare?

Fabricati diem, pvnc!

fiskenihavet
0

Âr sockerberoende, så pratade med en sköterska som själv äter lchf sedan länge och som oxå är sockerberoende och hon menade att den typ ingredienser kan göda svamp i kroppen.

Sugiyama
1

Hon menade alltså Candida, har du fått konstaterad Candida då? Svamp och jäst göder candidan så därför ska man undvika det. När ost lagras bildas jästsvampar så därför ska man undvika det då. Det är en massa saker man ska undvika om man har Candida, sök på candida här på forumet om du vill veta mer.

fiskenihavet
0

#3, menar du att man kan introducera ost i efterhand då?

[Pennylane1]
0

när man väl blivit av med candida så kan man nog äta allting igen?

fiskenihavet
0

Pratar vi om all ost här? Eller bara mjukostar? Jag lever ju på ost (och smör) i samband med LCHF (vad gäller fettet), då jag inte kan äta avocado, oljor, kokosfett, majonäs, mejeriprodukter (i övrigt). Kan ju inte bara äta smör????

[Pennylane1]
0

kött, fisk fågel, ägg? Sen skrev #3 lagrad ost, då borde ost som inte är lagrad vara ok? kan inte mycket om Candida, nån annan får svara vilka ostar som kan vara lämpliga.

fiskenihavet
0

#7, tack för inlägget. Äter klart kött, fisk, fågel och ägg (uttryckte mig lite klumpigt). Menade mer som en extra fettkälla (även om ex. kött oxå innehåller fett…) vid sidan av smöret.Glad

[Pennylane1]
0

olivolja på sallad kan du kanske ta?

fiskenihavet
0

#9, Får utbrott i ansiktet av oljor. Konstigt…

[Pennylane1]
0

kokosfett?

Det är antiinflammatoriskt och borde kunna funka?

fiskenihavet
0

Beklagar Pennylane1. Du har bra ideer. Känner mig lite elak när jag "skjuter hål" på dem. Skäms Men som jag skrev tidigare i tråden, så kan jag inte ta det. Får kliiga utslag.

Pasi
0

fiskenihavet - Har du candida för det första?

fiskenihavet
0

#13. Gjorde ett test, och de menade att jag hade det.

nobban7
0

Har  du provat det du inte tål sedan du började med lchf? Har du tur är det ju en kombination som ger reaktionen

fiskenihavet
0

#15, Ja, "intoleransen" eller vad detr är uppstod när jag började med lchf.

Wildrat
0

Här är en ganska bra sida med tips om vad du kan äta: http://www.thecandidadiet.com/foodstoeat.htm  samt vad du inte bör äta: http://www.thecandidadiet.com/foodstoavoid.htm

fiskenihavet
0

Tack. ska kolla linkarna.Glad

Hausswolff
0

Kanske kan överkänsligheten mot ovan nämnda livsmedel var övergångsbesvär? Jag vet fler som fått utslag och annat när de introducerat LCHF, men det gav med sig efter en tid.

[Pennylane1]
0

# 12 ah. Blind,! MEn det är mååånga inlägg att titta i! Det är lättare om man samlar all info (sjukdomar, längd vikt, vad man tål och inte tål,,etc)  i ett inlägg , helst det första,  så är det lättare att svara ! Flört

Liiite sent nu men för nästa gång…

fiskenihavet
0

#20, självklart en bra ide (!!), men det var ju inte det som denna tråden ursprungligen handlade omFlört så annat utanför ost, jäst… blev en bifråga i farten.Glad

Sugiyama
0

Oj ursäkta, jag har inte tittat i den här tråden. Det här med ost gäller alla ostar, tyvärr men jag fuskar ibland då det är så gott. Färskost andvänder jag också i maten ibland men här måste man avgöra själv hur mycket man vill göda sin candida. Jag vet ju att varje avsteg jag tar gör att det tar längre tid att bli frisk.

fiskenihavet
0

#22, säkert svårt att svara på (och säkert individuellt): hur märker du när du fuskar, alltså vad blir resultatet? Hur långt tillbaka i processen tror du man hamnar om man fuskar, alltså hur lång tid extra tror du det tar om man råkar ta avsteg? (Sjuka frågor, jag vet…)

Pasi
0

#22 Kan väl knappast gälla färskost?
När jag själv gör färskost så syrar jag och filtrerar sedan bort vatten, laktos och en del vassleprotein från grädden. Detta kan väl knappast göra grädden sämre, tycker jag.Glad

EnvisMyra
0

Kan inget om färskost men vet att det ska va så lite laktos i + att vanlig ost lika som mjölk stör tarmfloran som inte är bra om man har Candida