Nybörjare undrar över %
Hej!
Jag är ny på detta med LCHF, började i måndags.
Jag behöver gå ned i vikt (åtminstone 15 kg) men den viktigaste anledningen till att jag har börjat med LCHF är att jag har sett så många som blivit av med magproblem och annat, och det är något jag drömmer om.
Jag har fibromyalgi och vansinnigt krånglig/olycklig mage. Bland annat.
Hur som helst, jag försöker sätta mig in i detta lite i taget och undrar över det här med procenten…
Jag har just fyllt i dagens intag på minmat.net, och hittills idag ser det ut så här:
4% kolhydrater
12% proteiner
84% fett
Sedan lade jag till de ingredienser jag strax ska använda i min middag och då ser det ut så här:
3% kolhydrater
14% proteiner
83% fett
Är det en ok uppdelning?
Idag är första dagen som jag provar minmat.net, men föregående dagar har nog sett ut på ungefär samma sätt.
So far so good - på bara några dagar har jag blivit mycket piggare, jag sover bättre och magen har varit glad varenda dag - något jag inte minns när det senast hände flera dagar i sträck!
Dessutom har jag gått ner 2 kg som en bonus.
Hej! 
Tror det sulle vara bra om du åxå skrev hur mkt du äter kh, protein och fett i gram. Lättare då att svara och ge råd.
Vi brukar prata om cirka 75 % fett, 20 % protein och 5 % kh. Men det kan variera. Viktigt att du inte äter för lite totalt sett.
Hoppas allt ska komma att fungera bra för dig!

Så här ser listan ut:
100gram Fjällfil 4,2% fett naturell
100gram Torskfilé kokt
100gram Broccoli fryst
25gram Smör 80% fett
25gram Ost hårdost 28% fett
25gram Majonnäs 80% fett
200gram Crème fraiche 34% fett
200gram Lammfärs 12% fett
200gram Vispgrädde 40% fett
100gram Broccoli fryst
70gram Bacon gris
Så, kanske liite mer protein och liite mindre fett, då?
Du verkar ju äta väldigt bra mat, men skulle nog kunna öka proteinerna lite. Du kan troligen åxå äta mer fett, t ex i form av smör. Smör är väldigt bra! 
I spalterna med siffror ovanför cirkeldiagramet, står hur mkt protein fett och kh du sammanlagt har ätit - i gram. Du kan t ex äta åtminstone 1 - 1,5 g protein per kilo kroppsvikt. I alla fall minst 1 g.
Ibland behöver man vara lite försiktig med mejeriprodukter för att kunna tappa kilon. T ex kan du då ta bort filen samt kanske dra ner på mängden grädde och creme fraish. Du äter ju rätt mkt av det. Men avvakta så ser du om det behövs.. 

Ja när jag skulle handla inför detta plockade jag mest efter fetthalten. :) Mycket creme fraiche o sånt blev det… :)
Steker lammfärsbiffar nu, i maaaassor med smör. Känns ju helt sjukt, men man vänjer sig väl. (Vid tanken menar jag, äta smör går så bra så.)
Tusen tack för bra svar! Det känns som man kastat sig ut på havet i segelbåt för första gången och fattar nada av sjökortet.