Monster: Low Carb
Jag har hittils nöjt mig med att titta på näringsinnehållet i allt jag köper och dricker. Som en koffein-entusiast gillar jag energidrycker, och har förstås slutat helt med att dricka de som har socker i sig.
Nu har jag druckit Monsters Low Carb-version som enligt näringslistan har 1,3 g kolhydrat per 100ml, vilket är helt acceptabelt. Men sen läser jag på innehållsförteckningen att näst efter vatten så kommer glukossirap.
Hur funkar det? Om det är den näst mest använda ingrediensen och ändå bara ger 1,3g kolisar? Finns det anledning att sluta dricka den ändå, trots det utsagda låga kolhydratsinnehållet. Är kanske glukossirap ett sätt att ha massa insulinhöjande skit i drickat utan att behöva skriva att det är carbs?
tacksam för svar!
Det är väl 98,7% vatten och resten socker helt enkelt. Ta en koffein tablett med vatten istället.
Märkligt att vatten + lite socker kan vara så dyrt..
innehåller inte monster ämnet taurin?? som är förbjudet att tillsätta i vissa länder,bl.a Norge
http://www.winthers-skafferi.se/
#2 all läsk ar i princip bara vatten och socker, så det är inte konstigt att företag som Coca cola gör en sån enorm vinst.
Nej det har du rätt i.. och vad dom förstör!
Ja det är som sagt åratal sen jag drack något som inte hette Light eller iaf Low Carb…
Men jag tycker det är bra märkligt att något som heter Low Carb har glukossirap som andra ingrediens.
Red Bull Sugarfree har 0 kolhydrat, kanske får köra lite sånt istället. Och beställa koffeintabletter.
Jag skulle hellre dricka sockerläsk än sötningsmedelsläsk, socker är iallafall något som kroppen känner igen.
Så fortsätt drick din nuvarande dryck, om du nu måste dricka energiläsk.

Problemet är väl att man väldigt sällan dricker 100ml=1dl av läsk och öl, så det kan fort bli väldigt många kolhydrater. Bara man är medveten om det så.
Fabricati diem, pvnc!
Energidryck får ju bara dricka en liten mängd av iallafall annars riskar man att dö.
Det är, om man följer och tror på energi-innehållet alltså 6,5 kolhydrater per burk jag dricker, och det är 5 st i veckan kanske. Så kolhydratsintaget är inte överdrivet direkt.
Vad jag undrade var bara om 6,5 kan stämma trots att det är glukossirap i det.
Varför skulle det inte stämma?