Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettfrågelåda-minmat
Läst 1867 ggr
goldcamilla
0

Halsbränna

Hej, jag är ny här och har sedan några dagar tillbaka börjat med denna diet. jag äter enligt Fakirdieten i Skaldemans bok, vilket har gått bra. Jag har blivit av med sötsuget och är mätt. Mitt problem är att jag fick sedan dag 1 en otrolig halsbränna. Är detta vanligt? Jag har läst att just detta skall försvinna men ´jag har det kvar efter 3 dagar vilket är jobbigt. Camilla

nyborjare08
0

Jag vet inte hur vanligt det är eller vad det beror på men själv får jag så gott som alltid halsbränna om jag kör fakir. Men det går alltid över efter några dagar. Om det är för jobbigt tar jag omeprazol i några dagar tills det släpper.

Tufft av dig att gå rakt på fakiren förresten! Glad Går det bra för dig? Känner du av några övergångsbesvär?

Och välkommen hit! Skrattande

goldcamilla
0

Tack!

Jagär ju bara inne på min tredje dag och äter just nu bara biffar med gräddsås. Sötsuget försvann redan första dagen, älskar nämligen kakor. Det bästa är ju att man kan blanda i ost mm i biffarna och äta mer eller mindre hur stora som helst, det gör ju att jag inte känner mig hungrig heller. Enda problemet är som sagt halsbrännan och går den bara över så skall det nog gå bra.

[Pennylane1]
0

gräddsås? Ingår det verkligen i Skaldemans fakirdiet?! Och ost?!

Mervi
0

Nej, fakir = kött + fett, inga mjölkprodukter utom smör till biffarna.

Jag får halsbränna av mjölkprodukter ibland.

goldcamilla
0

Jag har hans bok och man kan göra biffar på grädde och fläskfärs eller också kan man ha fetaost mm i biffarna så det går bra. Det är kanske som Mervi skriver att det är grädden jag inte tål så jag skall försöka med att ta bort det.

[Pennylane1]
0

Visst kan man blanda ner allt möjligt men då är det inte fakir längre!

goldcamilla
0

Det är möjligt att jag missförstått vad han skriver angående fakirkosten men jag har i alla fall gått ner två kilo på dessa tre dagar så det fungerar på mig, fakirkost eller inte

MatsLundstrom
0

Att dricka citronvatten minkar halsbränna. Surt ska drivas bort med surt

/Mats

goldcamilla
0

Tack för tipset, det var ju detta som tråden handlade om.

nyborjare08
0

#7 vill inte göra dig besviken men det är nog mest vatten så här i början. Det är mycket möjligt att takten på viktminskningen kommer att minska sen. Men det är helt normalt!

Bra tips om citronvatten! Jag ska nog testa det nästa gång.

Intressant, Mervi. Jag verkar få halsbränna när jag inte äter mjölkprodukter! Glad

[Pennylane1]
0

ja det var halsbrännan tråden handlar om, men samtidigt är det viktigt för alla nya som läser att de får rätt info, det kommer många frågor om fakir!

Puhlo
0

Jag har gett min karlslok bikarbonat i vatten när han får sån halsbränna att det angränsar till reflux.

1 tsk bikarbonat i ett glas vatten, rör ordentligt, och sen sveper man det. Det smakar förjävligt rent utsagt, och man rapar som en hel karl, men sen efter ungefär 10-20 minuter är halsbrännan borta. :)