Småkakor..
Fick till uppgift av min svägerska att baka sockerfria och lchf-vänliga kakor till min underbara brorsdotters dop. Gissa om min panna var djupt veckad när jag funderade.
Jag kom iaf fram till att kokostoppar var det givna alternativet. Tyckte dock att det kändes liite trist, så jag veckade pannan igen och tillslut kom jag på det! Jag gör platta kokostoppar förstås!
Nu på morgonen har jag bakat en sats bestående av:
kokos
smält smör
vaniljpulver
lite mascarponeost
ägg
grädde
Jag bara rörde ihop allt till en rätt lös smet och klickade ut på en bakpappersklädd plåt. Plattade till dem lite och skjuts in i ugnen på 175 grader tills kanterna på kakorna blir lite gyllene.
Nu ska jag göra en tryffel och göra dubbelkakor av dem för att festa till dem ytterligare!
Finns säkert fler som har gjort lika, men jag ville ändå dela med mig!
Jo, det här med mått är inte min starka grej, så jag höftade av bara tusan!
Låter gott! Det finns recept på LCHF biskvier också här inne nånstans, men de där låter ju lika bra det! Om man gillar kokos!

Jag älskar kokos och de andra får så lov att göra det med!*överbestämd*
Fast jag ska nog ta mig men kik på biskvierna med!
Tack Pennylane1!

Jag mixade 150g mandel, 50g kokosflingor, några bittermandlar, 100-150g skirat smör (den osalta smöroljan, vill man ha salt i så kan man ta smält smör med hela innehållet) och lite stevia.
pressa ner i en ugnsform.
Körde i ugnen på 175 grader till mandeln bubblade och var lite lätt rostad (börjar mörkna).
Låt kallna i kylen och strö på lite socker så att allt känns riktigt onyttigt ;-)….skär upp i rutor.
Jättegott, trevlig konsistens.
OBS Funkar jättebra som pajdeg

Isa56:
Det gör du sabla rätt i!
Man måste dela med sig..det har mamma tutat i mig sen barnsben!
Pasi:
Låter mumsigt värre! Jag ska nog ila till köket och göra ett testbak!

Rör 75 g rumsvarmt smör pösigt.
Tillsätt 1 ägg och 1 dl mandelmjöl.
Grädda ca 8 minuter i 225 grader i uppvärmd, smord plättlagg.
Används som botten i Birgittabakelse men funkar säkert lika bra som småkaka.
jag la in kokoskakor med saffran, doppade i choklad nånstans under sötsakerna, till jul

Lidl har en 70% choklad med torkade hallon som är jättegod att smälta och ha på kokostoppar. Den är god att äta som den är också ;-)
Agneta
Om det är icke LCHFare som ska äta så rekommenderas ändå att du tar i nån form av kolhydratfritt sötningsmedel (helst Stevia som inte fckar upp magen) då det annars kan vara väldigt osött för de som är vana vid socker.

Förra helgen var årliga syskonträffen hos oss. All mat var lchf och inga klagomål hördes. Efterrätt hemgjord glass med vanilj och lime till det var det biskvier med choklad från något recept härifrån. Biskvierna var väldigt uppskattade
#4 Pasi, måste det vara skirat smör? Kan man inte bara ta osaltat eller har det där med "skirningen" ngn funktion? Har aldrig fattat vitsen med skirat smör.
han skriver ju i samma mening att man kan ta smält smör om man vill ha saltat då kan man förstås även ta osaltat smält smör!

Prexis - Vitsen var bara att få bort saltet….då vattnet normalt ändå kokar bort vid gräddningen.
Och jag som tänkt att man i all enkelhet kunde doppa topparna i mörk choklad. Det här låter både roligare och festligare.