Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 5658 ggr
Internettan
0

Blindtarmen

Jag läser boken "Kan rätt kost bota cancer och andra sjukdomar" av Josef Östlund. Han har 50 års erfarenhet av vegetarisk kost (ev med lite fisk eller skaldjur) med hög andel råkost och har botat både sig själv och många andra som haft olika sjukdomar.

Han menar i alla fall att det är anmärkningsvärt att läkaretablissemanget fortfarande inte vet vad blindtarmen är till för och tror att det bara är en gammal overksam rest från svunna tider. Östlund tycker det vore ytterst konstigt att människokroppen skulle ha ett onödigt organ i kroppen när evolutionen annars är så smart.

Östlund menar att när man äter rätt mat (minst 50 % råa vegetabilier) som då ger rätt bakterieflora, så sker i blindtarmen följande: enzymer tillsätts från appendix och en jäsningsprocess börjar där även cellulosa sönderdelas och omvandlas till b-vitaminer (1-6).

Jag kan förstås inte veta om detta stämmer eller ej - men jag lyssnar gärna på människor med praktisk erfarenhet, hellre än på en massa studier som man inte kan bedöma.

Han hävdar även att kroppen med rätt föda själv kan tillverka t ex aminosyror och B12 i tunntarmen. Det stora misstaget hos vetenskapen är att de flesta fakta grundar sig på människor som äter blandkost. Men Östlund menar att människor fungerar inte likadant när man äter en kost jämfört när man äter en annan. Visst kan människan anpassa sig till olika koster och må bra - men det kan vara så att "måstet" att tillföra vissa vitaminer och ämnen utifrån endast gäller vid viss kost. Eller att behovet ökar med viss kost. (Det här är lite gammalt men det är intressant att flera har denna uppfattning.)

Jag har även läst lite ekologisk medicin och häpnas över den okunskap som läkarvetenskapen ofta representerar. Även om jag visste en del innan så ser jag nu ännu tydligare hur man bara behandlar symtom vid olika sjukdomar. Många mediciner bygger på att man hämmar kroppens egna läkningsprocesser - då man ofta mår lite dåligt, har ont osv - och på så sätt känner man sig bättre. Men hur ska kroppen bli frisk om den inte får läka ifred?

Med så stora resurser som läkarvetenskapen har (förhållandevis) och med så många år på nacken - så verkar man fortfarande inte ens förstå det mest grundläggande när det gäller hur kroppen fungerar. Hu!

Tur att det finns kritiska människor som inte nöjer sig med det som "överheten" säger.

En eldsjäl är Ulf Brånell. Han hugger på dem som förtjänar det. Här kan man prenumerera på hans månadsmagasin som handlar om olika nyheter på medicin-/läkarfronten och med hans egna kommentarer om dessa:

http://www.klokast.se/siem/Maginfo.html  

Man kan också läsa hans webkurs i ekologisk medicin där man själv får lära sig hur kroppen fungerar (för 1 950:-)

http://www.klokast.se/siem/Ballong.html 

Ulf Brånell menar att vetenskapen ofta förkastar alternativmetoder p.g.a. att de studier som görs bara är ute efter vissa kortsiktiga symtom. (Man vet inte bättre.) Naturmedicin bygger på att kroppen själv rättar till obalanser och detta kan ske i flera led och ta lång tid. Många gånger söker man för ett symtom fast att den primära skadan sitter någon annanstans. Eftersom kroppen är så intelligent kan den själv kompensera för brister i ett organ genom att utföra åtgärder i andra organ - vilket då kan leda till symtom i dessa senare. Det kräver stor kunskap för att kunna se sådana saker, att se helheten och inte bara se själva symtomet och ge sig på detta. 

Var bara tvungen att skriva lite om detta…

"Every point of view is a view from a point."

Zepp
0

B12 bildas i tunntarmen men måste passera mgagsäcken för att där paras ihop med Intric Faktor för att kunna tas upp i tarmen.. konstigt att han som är såå kunnig inte kände till detta.. det är därför harar äter sin egen avföring.. för B12.. menar han att man skall äta avföring???

Vi har dessutom som han säker känner till ensymer för att bryta ner insektskal.. antar att han därför rekomenderar en hel del insekter för en fullvärdig kost!!

Skulle inte förvåna mig om han har rytit till om mer mjölbaggar i kosten! Skrattande

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Internettan
0

#1: Du kan inte helt säkert veta att det är så för människor som äter på ett visst sätt. Vi är ju inga harar.

Insekter… Östlund menar att man helst ska undvika kött men att fisk och skaldjur kan vara okej eftersom de bryts ned på samma sätt (med samma jäsningsprocess och -bakterier) som grönsaker. Säkert kan man äta insekter också, om man vill. Men kanske att man inte måste.

Internettan
0

PS: För att använda Ulf Brånells ord: Jag är glad att jag är en person som vet att jag tror, hellre än att vara en person som tror sig veta. För sådana finns det alltför gott om.

spkn1
0

Att tro är att tro sig veta. Hur, annars, kan du någonsin vara övertygad om något?

dufva
0

Jag kan hålla med Östlund i åsikten att läkarkåren mest ägnar sig åt att bota symptom och sällan tar ett helhetsgrepp över patienten.

Resten av resonemanget med att man kan få blindtarmen att jobba med cellulosan eller att få kroppen att själv tillverka b12 är i bästa fall ett önsketänkande av en redan frälst vegetarian och i sämsta fall rent dumdristiga kostrekomendationer.

Hur kroppen är konstruerad är de bästa indicierna för vilken föda vi bör äta.

Blindtarmen bär vittnesmål om att vi för mycket länge sedan ätit en större del vegetabilier men den är idag bara ett rudiment på samma sätt som vår lilltå knappast kan användas till att greppa om grenar hur mycket vi än vill eller försöker träna upp funktionen.

En vegansk eller vegetarisk kost som ju medför mer sockerkedjor i födan är inte vägen jag skulle välja om jag ville bromsa eller reversera en cancersjukdom.

Internettan
0

#4: Ja, fast när man tror att man vet så ser man det själv som att man vet att man vet. Och då finns det ju ingen anledning att ta reda på mer/nytt. Om man vet att man tror - då kan man känna sig övertygad tills vidare men ändå ha ett fönster öppet OM man skulle ha fel.

#5: Det du håller med Östlund om var det inte han som sa. Det var jag efter att ha läst Ulf Brånells webkurs.

Hur vet du att blindtarmen inte har en funktion idag - för de människor som äter övervägande växtkost? (Du tror dig veta - men VET du verkligen?)

Nu har ju du inte läst boken jag pratar om och det är lätt att avfärda den med hjälp av din kunskap om t ex socker osv. Men när man läser om t ex en fallbeskrivningar i boken, där Östlund kunde känna i rummet hos en av patienterna att det luktade cyanid-gas på morgonen så förstår man att det måste ligga något i det han säger. Vad skulle lukten annars komma ifrån? Det finns väldigt många fallbeskrivningar i boken och hur blev alla dessa friska om Östlund hade helt fel? Jag skulle hellre välja den kosten som Östlund rekommenderar om jag blev cancersjuk än att välja en kost baserad på teorier men utan konkreta fallbeskrivningar.

Sen måste det väl ändå vara skillnad på socker och socker? Mat är ju inte bara kemiska formler isolerade från organiskt material.