Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 2056 ggr
Henriette55
0

LCHF kontra Atkins

Hej !

Är ganska ny med LCHF. Har hållt på sedan mitten på april. Det fungerar bra för mig och jag mår bättre i framförallt magen och har gått ner ca 6kg. Min fibro kanske är bättre men absolut inte borta. Lite svårt att säga eftersom jag alltid mår bättre på sommaren.

Nu för ett par veckor sedan när jag var på landet och träffade min svägerska som äter enligt Atkins så tyckte jag mig kunna konstatera att vi följde samma principer och åt i stort sett samma saker.

I flera trådar här så poängterar man starkt att LCHF inte är lika som Atkins. Vore intressant att att få veta vari skillnaderna består av de som är mer insatta i ämnet?

sepersl
0

googla på både atkins och lchf så får du svaret Flört

Andina
0

Har googlat på KiF och fick upp dessa länkar - titta in på de länkarna så hittar du säkert en hel del info om skillander och gemensamma nämnare hos Atkins och Lchf-metoderna: atkins vs lchf

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Wtn3
0

LCHF är mer inriktad på naturlig mat än vad Atkins är, de som äter Atkins i USA som jag pratat har iaf inte blivit tillsagda (eller så har de det fast de inte följer det) att äta rena och ekologiska produkter utan de får äta vilka halvfabrikat och fuskprodukter som helst så länge de är kolhydratsnåla.

Henriette55
0

Tack för svar. Min svägerska poängterar särskilt hur Arkins trycker på att undvika E-nummer osv. På mig verkar det som om principen är densamma men att man i Atkins komplicerat det onödigt mycket. LCHF är enkelt och begripligt utan alltför mycket räknande. Det passar mig i alla fall.

Jennix
0

Jag har inte heller sett nån stor skillnad, åtminstone blir det inte skillnad så som jag äter Atkins/LCHF.

Atkins Induktionsfas är bäst, att öka på för snabbt leder bara till att man går upp i vikt igen.

Plus att jag undviker alla konstgjorda produkter och sötningsmedel som han skriver att man kan använda.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Zepp
0

Jag ser som sagt ingen större skillnad mellan LCHF och Atkins.. det är Ketogena dieter som läkarna skulle kalla det.. skillnaden ligger nog mest i att olika personer skrivit böcker som präglas av deras egna erfarenheter och personligheter!

I Polen heter det Optimal diet och författaren heter Kwasnievski!!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.