Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 31106 ggr
tima
36

Hjälp med strikt start-meny??

Hejsan allesamma,

Jag är nybörjare och förvirrad och skulle verkligen uppskatta hjälp :-)

För en vecka sedan började jag äta efter lchf för att jag vill leva mer hälsosamt och ha energi till att röra mig mer (jag är 171cm och vägde 93kg, så mitt mål är att gå ner ca 20 kg med lchf och motion).

Jag lusläst denna sida och en massa andra sidor och måste säga att jag är helt vimmelkantig av all information (som tyvärr också skiljer sig aningen från sida till sida…) men ni verkar så insatta och hjälpsamma, så jag hoppas ni kan räta ut det åt mig

Min fråga är alltså:

Kan någon vara så snäll och tipsa mig om hur en vanlig dags lchf-ätande ser ut om man vill göra en riktigt strikt start de första veckorna? Skall man ta bort ALLA kh (alltså ta bort även feta mjölkprodukter och bara äta kött, ägg och smör)?

Tacksam för alla synpunkter :-)

Wtn3
8

Jag skulle inte rekommendera att du startar med den absolut strikaste varianten som finns, börja snarare med att äta rätt fritt med kött och (ovanjords)grönsaker samt feta mejerier såsom ost, smör och grädde, och gör det i några veckor, mät dig då och då och väg dig typ en gång i veckan, om du inte får några som helst resultat så kan du prova med att minska mejerierna i första hand och grönsakerna i andra hand, men som sagt, jag skulle inte rekommendera någon att gå direkt in på den strikaste varianten, den blir lätt väldigt enformig och bör främst praktiseras av de som hållt på ett tag men inte fått resultat.

Om du trots allt verkligen vill praktisera den strikaste varianten redan från början så går den ut på att bara äta kött och fett, dvs så gott som kolhydratsfritt (ägg innehåller lite kolhydrater men är tillåtna), fett innebär smör, ister och kokosolja, kött innebär nöt, fläsk, fisk, fågel och ägg. Observera att det under en sådan diet även kan vara nödvändigt att ta lite vitamintillskott, några B-Calm och en Ledins Komplett är vad Skaldeman rekommenderar i sin bok när han går på enbart kött- och fettdiet.

WilliamJ
4

Ät varierat av allt som du tycker är gott.

Kolla in alla receptsiter som finns på www.lowcarbkost.com, inkl

www.lchfrecept.com så hittar du nog ideer som passar dig.

Här kommer Anna Halléns svar på en fråga i kostdebatten som är bra:

Hade tesen "om du bara äter mindre än du förbrukar" fungerat så hade alla lyckats. Tyvärr fungerar inte kaloritänket. Kroppen är inte en förbränningsmotor utan en överlevnadsmaskin, den anpassar sig efter tillgång. Underäter du kommer kroppen att sätta på "SPARA" och "LAGRA"

Kroppen behandlar inte heller 1000 kcal från kolhydrater på samma vis som 1000 kcal fett eller proteiner.

Välj mat som gör dig mätt - fett och proteiner.
Välj mat som kroppen kräver för sin överlevnad - fett och proteiner.
Välj mat som ökar fettförbränningen - fett.
Välj mat som ger din kropp byggnadsmaterial för att hålla dig "nyrenoverad" var dag - proteiner.
Välj mat som vi är skapta för så fungerar kroppens signaler bäst (som t ex mättnad o hunger) - naturligt fett, kött, fågel, fisk, ägg och grönsaker.
(japp, vi är även skapta för frukt och bär. Ät dem, när de finns i naturen och du kan plocka dem själv)

Välj bort mat som skapar fettinlagring genom insulinpåslag - kolhydrater.
Välj bort den mat som stoppar/minskar fettförbränning - kolhydrater.
Välj bort mat som skapar "sug" p g a blodsockersvängningar och beroende - kolhydrater.
Välj bort mat som blockerar mättnadskänslorna - söta kolhydrater.
Välj bort mat som kroppen inte är skapt för och därför inte har signaler för att hantera - mjölmat, pasta & flingor i alla former.
(ja, potatis & ris kommer från naturen men tyvärr finns de i fri tillgång och vi rör oss inte tillräckligt för denna enorma mängd som vi stoppar i oss)

Proteiner och fett används till en massa saker i kroppen och är livsnödvändiga för oss.

Kolhydrater används bara till tre saker. Hjärnan, immunsystemet och som turboenergi. (=träning)

Kroppen är smart. Den kan bygga kolhydrater (glukos) av vissa delar av proteinerna och av viss del av fettet. Så hjärnan och immunsystemet får alltid sin näring även om du äter kolhydratsnålt. Om du äter mer kolhydrater än du tränar bort bygger kroppen mättat fett av dessa och lagrar i bilringen.

Så ät dig ner i vikt på fett och proteiner samt grönsaker ovan jord. Ät dig mätt! Få i dig fibrerna från 2 msk hela linfrön per dag. Antioxidanterna får du från lök, paprika, nötter, svamp, te mm. Plus att din kropp kräver mindre antioxidanter nu när den största anledningen till oxidation försvinner - mjölmat och socker.

Behåll vikten genom att fortsätta äta den nyttiga mat som kroppen är skapt för och som den mår bäst av. Varför gå tillbaka till den kost som skapade problemet från början?

De flesta, kanske alla, överviktiga personer överäter kolhydrater och många är helt klart kolhydratberoende. Om inte på flingor & mackor, så på frukt. Att säga till en kolhydratberoende "att du kan äta lite av allt" är som att säga till en alkoholist "klart du kan ta ETT glas vin". Hade en överviktig kunnat hantera det som skapar suget hade hon/han INTE varit överviktig. (Samma tanke som: Hade en alkoholist kunnat hantera det som skapar suget hade han/hon inte varit alkoholist.) Ta i stället bort det som skapar suget!

Mervi
3

Tack för dessa kloka ord. Nyttig läsning även för en som ätit LCHF i åravis.

Håller övrigt med de som skrivit innan, börja inte för strikt, du kanske inte behöver det. Vi är så olika.

Lycka till!

Greddelin
8

Tänkte tipsa om en introduktion till LCHF (i 4 delar) som kanske kan vara till hjälp:

http://suvi.se/?p=2927

tima
0

Tack  för svaren! Jag har lyssnat till era råd och tar det lite lugnt i starten. Det kommer nog att gå bra om jag bara har tålamod Glad

Jennix
0

Nu bad du om en STRIKT meny, så jag tänker ge dig en: Rent kött plus smör. Det funkade för mig när jag började.

Jag hade huvudvärk och kände mig illamående i början men jag blev otroligt mycket bättre i magen, huden och det har funkt bäst mot mitt sockerberoende.

Annars om du vill äta en lite mer tillåtande kost så kan du prova Atkins Induktionsfas, den är relativt strikt men jag tror ändå de flesta går ner i vikt på den.

Jag anser att det säkraste kortet på att gå ner i vikt är att ta bort mejerierna, ja. Alla håller inte med mig om det, men så är det. Flört

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Zepp
0

Börja med att få övergångsbesvären avklarade till en början.. kan ta uppemot tre veckor för hjärnan att vänja sig att vara i ketosis!

Sen kan det ta någon månad för musklerna att vänja sig att det är fett som är bränslet!

Du kommer att ha fullt sjå med att läsa alla innehållsförteckningar och tabeller för att lära dig var man har stoppat alla kolhydrater.. och några gamla vanor skall ändras.. oftast frukostvanor!

Sen så skall du lära dig de nya mättnads/hungersignalerna.. de blir helt annorlunda nu när du får ett jämnt ostabilt blodsocker som inte åker jojo!

Åså.. blir det att lära sig åtminstone några nya recept och hur man hanterar situationer när man är på stan eller gäst hos någon!!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.