Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 31106 ggr
tima
36

Hjälp med strikt start-meny??

Hejsan allesamma,

Jag är nybörjare och förvirrad och skulle verkligen uppskatta hjälp :-)

För en vecka sedan började jag äta efter lchf för att jag vill leva mer hälsosamt och ha energi till att röra mig mer (jag är 171cm och vägde 93kg, så mitt mål är att gå ner ca 20 kg med lchf och motion).

Jag lusläst denna sida och en massa andra sidor och måste säga att jag är helt vimmelkantig av all information (som tyvärr också skiljer sig aningen från sida till sida…) men ni verkar så insatta och hjälpsamma, så jag hoppas ni kan räta ut det åt mig

Min fråga är alltså:

Kan någon vara så snäll och tipsa mig om hur en vanlig dags lchf-ätande ser ut om man vill göra en riktigt strikt start de första veckorna? Skall man ta bort ALLA kh (alltså ta bort även feta mjölkprodukter och bara äta kött, ägg och smör)?

Tacksam för alla synpunkter :-)

Wtn3
8

Jag skulle inte rekommendera att du startar med den absolut strikaste varianten som finns, börja snarare med att äta rätt fritt med kött och (ovanjords)grönsaker samt feta mejerier såsom ost, smör och grädde, och gör det i några veckor, mät dig då och då och väg dig typ en gång i veckan, om du inte får några som helst resultat så kan du prova med att minska mejerierna i första hand och grönsakerna i andra hand, men som sagt, jag skulle inte rekommendera någon att gå direkt in på den strikaste varianten, den blir lätt väldigt enformig och bör främst praktiseras av de som hållt på ett tag men inte fått resultat.