Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 1352 ggr
vasterbottensost
0

För mycket protein?

Jag har läst att man bör äta 1-1,5 g protein/kg kroppsvikt. För mig blir det ju MYCKET mer.

Jag skriver in vad jag äter på minmat och äter alltid minst 130g protein/ dag, Jag väger 59 kg och har vägt det länge, vill inte gå ner i vikt.

Jag äter ju både till lunch och middag 150g kött el fisk. Utöver det 3-4 ägg och en hel del ost. Jag förstår inte hur vissa kan ha problem att få i sig tillräckligt med protein

Är det bara om man vill gå ner i vikt man bör hålla nere proteinmängden? Eller är det negativt på annat sätt att äta sådan mängd som jag gör? Igår blev det 139g protein

Wtn3
0

Du vill inte gå ner i vikt skriver du, då kan du lugnt fortsätta äta den proteinmängd du gör idag, förutsatt att du håller vikten på den och inte går upp. 1-2 gram per kilo fettfri kroppsvikt är dock vad man brukar rekommendera för de som inte tränar, är man hyfsat aktiv kan man äta mer protein och ändå gå ner i vikt. men överskottsprotein kan lätt ombildas till socker och därmed hämma viktminskning eller till och med orsaka viktuppgång, men för din del är det bara fortsätta som du gör.

nyborjare08
0

Minst 1 g protein/kg kroppsvikt men mer om man tränar, då upp till 2 - 2,5 g eller mer. Så länge som du inte mår dåligt av det eller har dåliga njurar så är det absolut inte farligt.

vasterbottensost
0

Tack för era svar. Nej jag tränar inte. Det blir promenader ute i solen och någon cykeltur ibland bara

spkn1
0

Gränsen för normala njurar ligger väl runt 400 gram per dag. Så det är nog inget att oroa sig för. E% är nog viktigare, max 40% bör vara protein.

vasterbottensost
0

74% fett, 24% protein 0%kolhydrater, var värdet för igår

Wtn3
0

De två kvarvarande procenten, bestod de av alkohol då, eller räknar inte räknaren som den borde? =)

vasterbottensost
0

#6 förlåt mig, jag skrev fel 26% protein 74% fett, 0% kh 0% alkohol