För mycket protein?
Jag har läst att man bör äta 1-1,5 g protein/kg kroppsvikt. För mig blir det ju MYCKET mer.
Jag skriver in vad jag äter på minmat och äter alltid minst 130g protein/ dag, Jag väger 59 kg och har vägt det länge, vill inte gå ner i vikt.
Jag äter ju både till lunch och middag 150g kött el fisk. Utöver det 3-4 ägg och en hel del ost. Jag förstår inte hur vissa kan ha problem att få i sig tillräckligt med protein
Är det bara om man vill gå ner i vikt man bör hålla nere proteinmängden? Eller är det negativt på annat sätt att äta sådan mängd som jag gör? Igår blev det 139g protein

Du vill inte gå ner i vikt skriver du, då kan du lugnt fortsätta äta den proteinmängd du gör idag, förutsatt att du håller vikten på den och inte går upp. 1-2 gram per kilo fettfri kroppsvikt är dock vad man brukar rekommendera för de som inte tränar, är man hyfsat aktiv kan man äta mer protein och ändå gå ner i vikt. men överskottsprotein kan lätt ombildas till socker och därmed hämma viktminskning eller till och med orsaka viktuppgång, men för din del är det bara fortsätta som du gör.
Tack för era svar. Nej jag tränar inte. Det blir promenader ute i solen och någon cykeltur ibland bara
Gränsen för normala njurar ligger väl runt 400 gram per dag. Så det är nog inget att oroa sig för. E% är nog viktigare, max 40% bör vara protein.
74% fett, 24% protein 0%kolhydrater, var värdet för igår

De två kvarvarande procenten, bestod de av alkohol då, eller räknar inte räknaren som den borde? =)
#6 förlåt mig, jag skrev fel 26% protein 74% fett, 0% kh 0% alkohol