Pussgurkans alla frågor....
Startar en tråd där jag skriver alla mina frågor - har förstått att det vore ett smartare drag från min sida (*hint hint* Pennylane1
)
OCH naturligtvis har jag nya frågor…. 
1) Detta med "fakiren", om jag fattat rätt så innebär det att man äter HELT UTAN kolhydrater i 2 veckor; även de "gömda" i tex grädde. Men kan man äta en "light" variant av fakiren? Eller vad jag menar …. om man äter "vanligt" LCHF och äter väldigt lite kolydrater -> är det någon minigräns man bör äta av kolhydrater?
2) Har läst på ett par ställen om "UFO-KOST" -> vad är det? Äter man "små-gröna-män" då 
3) Vi leker med tanken … OM jag nu äter massor av kokos-smör i kaffet och alltså inte blir hungrig -> vilket gör att jag inte äter annan mat. Blir det då "farligt fel" i kroppen. Usch vad jag är trött i huvudet nu .. klockan är 04.00… Ska formulera om mig. Kan jag/man leva enbart på fett? Eller måste jag har ett minimum av proteiner och kolhydrater per dag i det långaloppet, typ år. Se även fråga 1. Kan man äta enbart fett i någon dag? (nu vet jag inte varför jag skulle göra det, jag är bara intresserad av vad som händer då i/med kroppen..)

1. Man kan äta som man vill…men för att det ska kunna kallas fakir så måste det vara nära 0 g kolhydrater. Någon bestämd tid för fakir finns inte (2 veckor t ex).
2. -Under Fem Om dagen - antal g kolhydrater per dag.
3. Någon dag kan man leva på enbart fett men aldrig i långa loppet.
Pasi har ju svarat bra. Alla väljer sin egen nivå av kolhydratintag. Många här äter under 20 g/ dag, för den som ligger på över 100 g/dag kan man kanske inte kalla det lågkolhydratkost längre. På ett ungefär.
Du måste få i dig en del protein. Kolhydrater klarar man sig utan, kroppen kan tillverka det den behöver, men vissa fettsyror och proteiner måste du få från kosten. Man brukar säga 1g protein per dag och kilo kroppsvikt (en del säger målvikt). Absolut minimum är 0,5 g. Tänk på att 1g kött inte är 1g protein, utan kött innehåller ungefär 20% protein. Så väger du 80 kg, behöver du ca 80 g protein, dvs ca 400 g kött/ fisk/ fågel/ ägg.
Läs gärna i "Vanliga frågor och svar" överst!

#1 Sist jag kollade var ju ägg godkänt i en fakir-diet, och ägg är ju inte helt kolhydratsfria…
#3:
Jag vet att det där med ägg och kolhydrater har diskuterats. I en tråd skrev någon att man skrivit till SLV och frågat, och de hade svarat att det inte fanns kolhydrater i ägg. Anledningen att man ibland angav det var att man mätte mängden av olika ämnen, och sedan skrev man kolhydrater som "resten". Dvs att det förmodligen var något i äggen som man missat att mäta upp. Om man nu kan lita på SLV i det här fallet, jag vet inte.
#3, Det beror väl på vilken definition av fakir man använder. Från början så betydde det att enbart äta SSS bantarbiffar (pannbiffar av 2/3 fläskfärs och 1/3 nötfärs), och då blir det ju verkligen. Sedan utökades definitionen till att mena "enbart kött och fett". Och nu räknar många in t.ex. ägg i definitionen.
För min egen del så äter jag även lever när jag äter fakir, och det är ju ännu mer kolhydrater än ägg där. Men jag tror att fördelarna överväger nackdelarna, och det gör dom nog med ägg också. Om jag sedan borde kalla det för fakir eller för något annat kan man ju diskutera. Min egen personliga definition är: Endast delar som är en del av ett djur + smör, kokosfett och kryddor. Helst ska det ju vara så när 0 gram som möjligt, men om man bestämde att enbart 0.000 gram gäller så skulle det inte vara någon som åt fakir, och då blir det inte särskilt användbart.
#4, Även t.ex. fineli anger ju en liten mängd kolhydrater i ägg. Men frågan är om man behöver bry sig om det, om man inte tänkt leva enbart på ägg. 10 stora ägg ger t.ex. 1.8 gram kolhydrater.
#0, För att expandera lite på fråga 3, man klarar sig helt utan kolhydrater (0 gram om dagen under resten av ditt långa liv skulle inte vara något problem), men inte utan protein. Kroppen behöver protein till diverse saker, att inte få i sig det kan på sikt leda till ganska allvarliga sjukdomar. Men en dag är ingen större fara, även om det inte är att rekommendera, då kroppen när man inte äter protein tar av musklerna istället för att uppfylla sina behov. Det är samma med fett, det klarar man sig inte utan heller.
bra pussgurkan! 

JAg har nu jobbat 2 nätter och har en kvar. Jag tillhör dem som sover mina 8 timmar även då jag "sover dag" - det i sin tur gör att det inte blir mycet tid kvar att äta på…
- Slutar 07.00 - jobbar ofta over ca 10-20 minuter.
- Hemresa - 15 - 20 minuter
- Ut och joggar med hunden, hem och ducha + äta frukost. (äggröra + kokosfett the)
- Lägger mig ca 09.00
- Går upp ca 16.00 - 16.30
- Måste göra mig igordning för jobb ca 20.15 och åka direkt där efter.
Som ni ser blir det inte mycket tid över till ätandet. Antar att ni andra "nattisar" oxå har det så.
Har någon förslag på hur jag ska göra med maten dessa "mellan dagar"? Har ett jobb som gör att jag enbart kan äta/rast OM arbetet tillåter det.
Det känns som om jag "missar" mat eller nej det känns som om jag borde äta mer - "för-att-kroppen-behöver-det…" men jag är inte hungrig.
Äggmjölk i kylen att smutta på eller ha i te/kaffe. Du kan gör iordning för minst två dagar i taget = lätt att ta fram. Det går fort att dricka också.
Sen skulle jag ha "kall" mat, färdiga biffar etc att ha på jobbet och äta när tillfälle ges (och man är hungrig), antinge micra eller äta som de är.
Eller egentligen, kort och gott. Matlådor.
Ah just det. Fläsksvålar kan du ha på jobbet också. Antagligen ingen som kommer sno dem heller ;) Knapra när du har tid.

Fläsksvålar är gott *mums* Jag har tidigare köpt en sort på Willys. Antar att jag får hansla igen
OCH det är garanterat ingen som kommer att ta dem -> jag jobbar med sånna "sallads-skrapa-bort-smör" människor.
Tycker inte att äggmjölk låter gott men jag inser mer och mer att jag måste göra en sats och testa…..
Biffar? Menar du av köttfärs eller av "kött". Humm…
Tja vilket som när det gäller biffarna 
he he, sallad-skrapa bort smör människor"..det finns många som är det på jobblunch.Men på kvällen hemma kommer chipspåsen fram tror jag..

#11 tror du har rätt åtminstonde om man ser hur deras koppar ser ut
Fast det kanske är avsaknade av fett som gör det…
DET har jag ju lärt mig här…
Ja! Fett tycker många är äcklig-till den grad det är psykologisk en störning som jag tycker inte borde vara ok.Man behöver jo fett.
Lite vad jag tänker är att i sosiale settinger, tror jag många vill visa seg som helsosam-at betydelsen av salladen utan smör är relaterad til en identitet dom vill visa..Ytlig.Samma med folk som alltid dricker vatten,konstant.Några behöver säkert det men jag får kännslan av at det också er en identitet sak-sportslig är man om man alltid har en flaska vatten typ.Har iallafall en del (gamla) kompisar som jag anser holder på med denne illusjonen som innebär stora dag och kväll kontraster.Man är inte et dårlig människa om man gör så här altså-men jag ser det som et självbedrag som pågår när man är med andre på dagen,som har en motvikt till kvällen när man varvar ner med öl och chips -då kan (jag) man känna even en slags press på at man är stiv och antisosial om man inte vill dricka öl och äta chips….Men det är inget problem att lösa.När man är vuxen iallafall.

Jag tror jag nu börjar få kläm på detta med LCHF - även om jag ännu inte känner mig säker.
1) Har lite svårt med "fantasin" kan man säga. För att ge ett exempel; i kväll så åt jag och gubben Taco -> jag tror att det egenligen var ganska okej …. köttfärs med olja + krydda, fet hård ost som jag rev själv (motion
), Creme frachie. Men så kommer min dåliga fantasi -> så jag tog tacoskal, de hårda. Troligen inte så bra med tanke på att det är majsmjöl (om jag nu minns rätt). VAD skulle jag valt i stället? Funderade efteråt
på om jag skulle bytt skalen mot salladblad. Hade det varit bättre? (jag tog ett glas rött vin oxå - men det väljer jag att glömma *tihi* för det var väldigt gott)
2) Jag känner mig mycket mättare och mycket mycket mindre sötsugen sedan jag "ramlade" in här på KiF och fick hjälp från er. Bla så dricker jag nu kokosfett i the't eller i kaffet + att jag har ökat mängden fett i maten. De mjölkprodukter jag har ska jag äta upp men inte köpa nya - jag är egentligen inte så glad i mjölk och grädde mfl Så det är inte så svårt att låta bli men jag trodde att jag "var tvungen" att äta de för att "göra rätt". Nu blir det inget mer köp av sånna. Skönt!
Är det någon skillnad på kokosfett i affären och kokosfett i hälsokosten? Vad med Ramlösa och andra mineralvatten? Är de okej?
3) Nu kommer dock utmaningen att få in tänket "hela tiden" i vardagen + att vänja mig med att ta med mig fett till jobbet (till the't). Kändes konstigt igår kväll att packa ner en "matlåda" med kokosfett
Men det blev gott the ….

1 Man kan byta skalet mot salladsblad (rätt tänkt mao), oopsies, polarbröd (recept på forumet) eller mot "ingenting" och äta med sked.
2 Troligen ingen märkbar skillnad.
Ramlösa etc är helt ok…även om jag personligen tycker det är fel att köpa transporterat vatten av miljöskäl.

#7: "Har någon förslag på hur jag ska göra med maten dessa "mellan dagar"? "
Jag jobbar också natt (jobbar just nu) och igår sov jag till 17:15!
När jag gick upp i förrgår (och alltid när jag går upp efter nattpasset) så åt jag middagsmat, och sedan drack jag en stor mugg äggmjölk vid 20:30 innan jag åkte till jobbet. På jobbet blev det också äggmjölk, och till frukost "lchf-bröd" gjort på malda sesamfrön, lite linfrö, lite fiberhusk, riven ost, ägg samt majjonäs. Ovanpå det makrill i tomatsås, till det thé.
Inatt dricker jag äggmjölk, och det blir det tillf rukost också.
Alltså är mitt tips: ät vanlig, lagad mat när du går upp. Ät sedan ett kvällsmål innan du åker till jobbet och ha med dig t.ex äggmjölk, kokta ägg med smör eller majjonäs till eller dylikt till jobbet. Även om du har snålt med "rast" så kan du alltid ha något med dig även på resande fot- t.ex äggmjölk kan du ha kallt i en liten kylväska med ett kylblock i.
På så vis så äter du fortfarande frukost (när du kommer hem) lagad mat på eftermiddagen samt ett kvällsmål- det blir tre mål/dag. Sedan ngt på natten, det blir ett fjärde.
Lycka till!

#16 Tack för tipsen - jag försöker nog äta ungefär så som du skriver men tycker det blir lite tätt mellan eftermiddagen och kvällen (innan jobb) så det händer at tjag skippar det ena målet. Men jag kan ju alltid förbättra det jag tar med mig till jobbet.
#17 Tacos är MINST lika gott utan skalen. Jag har även innan min LCHF tänk oftast ätit utan just skalen (för att få plats med mer gottis i magen ;) ).

Jag läser att det är viktigt med högt fett innehåll - om man blir sur/grinig/trött så verkar det som om tipsen här är att äta mer fett. Dessutom verkar det vara det som sätter fart på viktnergången. JAg har nu börjat äta/dricka mer kokosfett i varmt vatten eller i kaffe/the. Hade det varit bättre att öka andelen smör i stället för kokosfett? Spelar fettsorten någon roll? Jag är inte ett dugg hungrig eller sugen nu som jag alltid var innan.
kokosfett är det bästa fettet! Man får i sig laurinsyra som annars (bara?) kan fås genom modersmjölken, och det är ju bara bebisar förunnat! Men den är viktig även för vuxna! Så kokosoljan är definitiv att föredra!

Det var ju skönt att höra. ÄR det någon skillnad på kokosfett från Willys och från hälsokost affären? Ja annat än priset då 
det där har diskuterats i det oändliga. Jag har ENDAST sett den där uppgiften om att det billiga fettet pressas ur kopra "som kan ha legat och blivit gammal" på Cocosas hemsida. Det gör att jag känner ett visst tvivel. Vissa här har förfasat sig över att det "framställs från kopra" men kopra ÄR kokosnötens kött så ALLT kokosfett lär ju framställas av det. Och att en konkurrent (och ingen oberoende källa) är den enda som påstår att den "kan vara gammal" tycker åtminstone inte jag är så värst trovärdigt.
#21, Det har det diskuterats en hel del, och vi har inget konkret svar åt ena eller andra hållet. En del tror att det är sämre, andra tror inte att det är någon skillnad.
Om inte annat så är det unilever som ligger bakom dom, och dom kanske man vill bojkotta av moraliska skäl, även om det inte inte skulle vara något fel på just den här produkten. Kostdoktorn: Bojkotta Unilever.
Men har man ont om pengar så är den billigare varianten antagligen bättre än att inte köpa något alls, om man inte har råd att köpa dom dyrare varianterna.
det finns enligt uppgift andra producenter av det blilliga kokosfettet.
#14 "Vad med Ramlösa och andra mineralvatten? Är de okej?"
Även här är det en svår fråga. Först har vi miljön. Transporter och allt det där men det hoppar vi över den här gången.
Mineralvatten är ok (tycker jag) så länge de är utan sötningsmedel. Alla sötade (Bon Aqua silver osv) går helt bort, de tänker jag inte ens diskutera. Loka är bättre för hälsan än Ramlösa eftersom Ramlösa har en hög fluorhalt i vattnet. Fluor kan ge fläckar på tänderna och skada sköldkörteln. Det till och med på flaskorna att små barn inte ska dricka Ramlösa eftersom det innehåller så mycket fluor. Tyvärr har Ramlösa godare smaker…
Smakämnena är väl inte de allra bästa att få i sig. Läser man tex "Den hemlige kocken" blir man riktigt förskräckt över vad de blandar ihop men utan smaksatt mineralvatten vill jag inte vara helt.
Vissa har åsikter om kolsyran också, att den fräter på tänderna eller att den öppnar magmunnen så man blir hungrig fortare men det enda jag vet är att man släcker törsten bättre med kolsyrat vatten.
Mineralvatten som inte har någon särskild smaksättning är okej att ta någon gång ibland. Det är inga kolhydrater i det då. Om man äter ute och valet står mellan coca cola och mineralvatten så är det ju helt klartmineralvatten det mest hälsosamma, att ta det någon gång ibland är inga som helst problem.
Men man kanske inte bör ha det som vardagsdryck, på grund av det höga fluorinnehållet, som kan vara skadligt för hälsan. Om man föredrar kolsyrat så är det bättre att göra kolsyrat vatten hemma med en sodastreamer eller liknande.

Funderar på detta med kalorier …. Om man genomgår en fettmaoperation så innebär ju det att magsäcken blir mindre -> vilket leder till att man äter mindre mängd mat och det borde bli mindre kalorier. Borde man då kombinera LCHF och en form av kaloribegränsning? Speciellt då man kör Fakiren?
jag har lyssnat på Hemlige kocken "live" i min sons skola. Han sa då att kolsyrat vatten (färdigt alltså) med citron och/eller lime var ok, alla andra smaker var "konstgjorda". Nu var detta ett och ett halvt år sen drygt och det kan ju finnas fler smaker nu som kan vara godkända, det kommer ju nya hela tiden
Man skulle kolla att det stod "naturliga smakämnen" förresten, då skulle det vara ok.
#27 Fetmaoperationer och deras resultat ska man nog inte ta som förebild vid viktnedgång. Funkar kanske för vissa men många går också upp i vikt igen efter en tid.
Personligen föredrar jag att lyssna på kroppens signaler - alltså äta när jag är hungrig och sluta när jag är o-hungrig. Sen måste jag vara lite försiktig med mjölkprodukter, men det är en annan femma.
Men jag har också förstått att viktminskning kan vara väldigt individuellt. Vissa personer, främst de som har en liten övervikt kan behöva ta till kaloribegränsning med LCHF för att bli av med de sista kilona. Men det är inget jag skulle rekommendera som förstahandsval.