ENKEL hottad Spenatsoppa m ägghalvor
Ville göra något enkelt idag… så…
… jag höftade ihop en lite "hottare spenatsoppa" på
- 500-600 g fryst hackad spenat - som jag tinade upp i lite vatten
La' sedan till
- 4 stjälkar salladslök - finhackade (tror dock att purjo skulle smakat bättre)
- 2 msk smör
- 1dl vatten ca
- 2,5 grönsaksbuljongtärningar
- salt
- vitpeppar
- muskot
och - cayennepeppar (ganska rejält så soppan blev het!()
- finklippt persilja
Lät detta koka upp i ca 5 minuter och la sedan till
- 3 dl vispgrädde (ekologisk)
- ca 3 rågade msk philadelphiaost
och lät detta koka ihop 5-10 minuter till.
Behövde lite redning - majzena (usch, aj, aj, aj..,) - jag tyckte den var lite för tunn fortfarande. Men kanske hade den blivit lite "redigare" om jag låtit soppan koka ett tag till.
Ah, kom på nu - jag borde ha vispat lite vispgrädde för att göra den "fluffligare"…. får bli nästa gång…
Serverade kokta ägghalvor till med persilja som garnityr.
Jättegott och "uppiggande"!
Räcker säkert till många… 5-6 pers?
(Spenat innehåller 0,6 g kolhydrateroch 46 mg c-vitamin per 100 gram enligt www.hertzmanfrukt.se)
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
En "redigare" soppa får man om man blandar i Creme F och en äggula.
Variant på tillbehör: små kalvfärsbullar (frikadeller)

…eller äggulor i grädden (bör ej koka efter iblandning).
Låter gott!
#1 - "Vågade" inte prova med CF - för att den kanske skulle bli för "sur" då…
Tog därför Philadelphiaost istället - kanske skulle kunna haft i mer Phil…
Men nästa gång kanske jag "vågar" testa med CF i spenatsoppan oxå…
#2 - Äggulor i grädden hade nog varit nå't! Man kan ju spara en slatt grädde som man har äggulan i och röra ner det sist, efter koktiden..
Tack för tips båda två! Lär testa båda varianterna.
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
Kokosmjölk ist. för grädden är också skitgott! Jag brukar göra spenatsoppa på fryst spenat vitlök och kokosmjölk, och med "dina" ingredienser dessutom måte det ju bara bli himmelskt!
Pennylane1 - Det låter ju såååå gott med kokosmjölk i spenatsoppan! Och vitlök… *dräglar*…
Jag har spenatsoppa kvar från igår - kanske ska ta lite till lunch och tillsätta lite vitlök (har ingen kokosmjölk hemma) - och röra ner en äggula….
Nu är jag lunchhungrig!
Tack för tipset om vitlök i spenatsoppan!
Igår åt jag den 'hottade spenatsoppan' igen - bytte ut persiljan mot finklippt basilika, tog ingen purjo eller gräslök, och hade i vitlök också.
Ingen redning i soppan denna gång, gick jättebra! Istället hade jag mindre vatten men mer grädde i soppan.
Dessutom klickade jag ner en klick uppvispad grädde i soppan vid serveringen (=i sopptallriken). Och så ägghalvorna förstås…
Såååå gott!!!!!!!
Det blir många spenatsoppor med vitlök i framtiden!
*
#2 - Nästa gång ska jag prova med äggulor i.
har du testat med kokosmjölk än? När det blir svalare ute (och inne i köket ffa) måste jag göra lite!
Pennylane - Nej, jag har inte provat att använda kokosmjölk ännu! Men det ska absolut testas - det står med på att-prova-listan! Det låter ju så supergott.
Nu blir jag ju sugen på spenatsoppa igen… :)
(Idag har vi (än så länge) 'bara' 18 grader varmt ute - jätteskönt! Det är den temperatur jag trivs bäst med 18-19 grader… )
jag håller med absolut! Ang temp. Nu är det närapå outhärdligt! 30 grader i sovrummet! Vi har TVÅ stora fläktar på om natten!
jag trivs med 14 grader i sovrummet!
Maken ligger och huttrar.. och jag njuter … ja det var ett tag sen nu…
Spenatsoppa ligger topp 2 på min lista över mat jag hatar. Har nog inte ätit mer en matsked sammanlagt under hela mitt liv trots smaktvång i skolan. 
Uj… Du måste vara en Isbjörn! Jag hoppas din man får en rejält varm (päls-)pyjamas till hösten o vintern… 
Själv är jag en Brunbjörn som älskar försommaren och sommaren samt blåbär!
Brunbjörn och isbjörn hette en bok jag hade som barn! Undrar vart den tog vägen!