Proteiner - hur mycket ska jag äta?
jag är ny på detta (dag 4) och har problem med proteinerna, har letat lite här på sidan men inte hittat de svar jag söker…
mitt dagliga proteinintag ska (enligt vad jag läst) ligga på 60g (väger 58kg), tänker jag kött bli det ca 300g, fördelar jag det på 3 måltider blir det futtiga 100g/måltid och då finns det inte utrymme för grädde, ost, ägg etc. så i praktiken blir det ännu mindre kött/dag, typ 250g.
till denna ynkliga lilla köttbit äter jag rejält med smör/majonäs/sås och någon gurkskiva. svälter ju ihjäl! håller mig kanske en dryg timme efter måltid… kan jag äta mer utan att öka i vikt?
för er som intresserar er för siffror; 60g protein, 210g fett, 10g kolisar, ca 2150kcal/dag.
själv är jag ganska fixerad vid siffror vilket säkert är en del av problemet, men kan inte alls äta tills jag är mätt/nöjd då jag försöker ta mig ur ett flerårigt bulimi-missbruk.
Minst 1g per kilo kroppsvikt, inte max. 1,5-2g är inget som är farligt. Du kan alltså äta upp till 116g rent protein om dagen.

Att äta lika många gram protein som sin målvikt är ett absolut minimum och inte en generell rekommendation för LCHF.
Går man under den gränsen närmar det sig svält och man riskerar sin muskelmassa.
Du kan alltså lugnt äta betydligt mer protein än så utan att vikten börjar öka.
.
Jag tror alltså att du ändå ska försöka hitta dina mättnadskänslor och inte fundera så mycket på siffror i början.
Det är betydligt lättare på den här kosten än med tallriksmodellen
När du ser att du kan äta dig mätt och belåten och ändå hålla vikten kanske du inte behöver bulimin mera 
Många äter mycket i början, innan hunger- och mättnadskänslorna normaliserats. De är helt enkelt förstörda! Ät tills du är mätt, det är viktigt. I början kan man till och med gå upp i vikt, men samtidigt så släpper kroppen på onödigt vatten, så svullna fingrar och fötter helt plötsligt blir riktigt gulliga. Du kommer att märka att kroppen omformar sig. Du kan gona dig i siffror genom att registrera matintaget under en dag på www.minmat.net (man behöver inte registrera sig för enstaka dagsregistreringar), så får du en massa siffror att fundera över. Visa oss gärna! Din uppräkning får mig i och för sig att misstänka att du hittat till minmat.net? Eller har du någon annan kalkylator?
Det viktiga är att du inte äter för lite!

okej, så idag blir det mer protein!
håller lite koll på mängden, men tror att för mig är det nog bättre om jag kan släppa allt vad siffror heter, samtidigt som siffrorna kan överraska positivt…
och ja, jag har hittat till minmat.net
frukost idag
89% fett/ 8% protein/ 3% kolisar ->1100kcal, 7g kolisar
1 pkt bacon
1/2 tomat
40g majonäs (mätte 30g, la till en klick, glömde mäta -> ångest)
80g/20g grädde/mjölk (i te)
vägde t.o.m tomaten!
väger såklart också mig själv varje dag, trots att jag vet bättre, dock ner 0,5kg sedan onsdag. har bmi 19 så viktminskningen är egal, men min sjukdom gör att jag fixerar mig
…kanske ska be sambon gömma vågarna?
utmaningen för dagen blir att äta ordentligt resten av dagen trots en rejäl frukost… redan ångest, suck! tror ångesten manifisterar sig som hunger, för inte är det rimligt att kroppen vill ha mer 1 timme efter ovanstående frukost? men känner mig verkligen hungrig… blir galen!
Be snarare sambon att slänga ut skiten. Klarar du inte av att hantera vägning skall du inte utsätta dig för det heller.
#4 Jo, alldeles i början kan du bli hungrig direkt efter en rejäl måltid. Jag tror att det är för att kroppen är van att mat=kolhydrater och nu när den inte får såna tror den att du inte ätit! Det känns så iaf
. Men det är bara att gilla läget och äta mer av sånt som är tillåtet. Denna enorma hunger går över på max en vecka eller två och allt blir mer normalt.
Jag tycker nog att du ska fortsätta väga maten. Har du ätstörningar kan du lätt sluta äta om nån vecka när den här enorma hungern försvinner och DET är absolut livsfarligt. Har själv ätstörningstendenser och har märkt att det är väldigt lätt att inte äta när man äter LCHF men med klara siffror kan jag se till att få i mig det jag behöver.
Ångesten kommer också bli bättre/lindrigare med denna fettrika kost. Det finns några andra här inne med ätstörningar som kan vittna om det.
har du bmi på 19 så tycker jag att du ska slänga vågen och äta tills du är mätt. I början tar det tid för kroppen att fatta när den är mätt men det reder sig efter en vecka eller två. Är du hungrig efter en timme så ät en skinkrulle med smör (eller nått annat). Är du fortfarande hungrig så ät mer. Är du mätt - sluta ät.
Hutta vågen all världens väg och fokusera på att hitta vad mättnad/hunger är !!!
Lita på din kropp och inte ditt huvud!

tack massor för alla råden…
har bestämt att så länge jag är hungrig som nu (dvs ungefär hela tiden) ska jag inte använda matvågen! ..och verkligen försöka låta bli den i badrumet
Men sedan ser jag absolut hur jag kan hamna i fälla att äta förlite om jag inte är så hungrig.. så då väger jag maten några dagar/vecka bara för att ha lite koll.. mycket viktigt att jag inte tappar vikt då detta kan trigga igång massa hemskheter.
nu ska jag fixa lite lunch, blir rökt lax med grädd/philadelphia-stuvad spenat och hårdkokt ägg (notera frånvaron av siffror!)
så glad att detta forum finns, hade bestämt att idag skulle bli en usel matdag med hetsätning
… och att lchf kanske inte var för mig trots allt, men nu är jag motiverad att fortsätta. tack!
jag är glad att höra att du inte vill tappa i vikt!
Att väga lite då och då är ok, så länge du inte tappar kontrollen, men jag vill att du ska lyssna på din kropp mer än titta på siffrorna på vågen. Ät ordentligt och mycket!
Heja Miri! Min bästis blev frisk från över 30 års bulimi, är nu mjukare i formerna och lyckligt nygift. Hon har hittat andra vägar att få kontroll över sitt liv och andra kanaler att bearbeta frustration. Visserligen har hon tatuerat sig över hela kroppen (pö om pö), det är väl också en form av kroppsfixering, men känslolivet fungerar igen. Jag måste säga, att jag hade gett upp hoppet. Jag har varit vid hennes sida sedan hon var 17 år och vi har gjort allt vi bara kunde tänka ut, hennes mamma och jag alltså. Men det vände, när hon var redo själv. Och många andra här kan vittna om den psykiska lättnaden, mindre ångest och mindre kontrollbehov som resultat av denna kosten. Så igen, heja Miri, du har allt att vinna!

Tänkte bara berätta att det har gått ganska bra… slutat väga både mat och mig! (eller nja, väger mig 1ggr/vecka)
Under lördagen och söndagen åt jag massvis av "tillåten" lchf-mat, och som bulimiker kan jag verkligen äta! Valde att behålla allt, vilket var otroligt ångestfyllt.. inte kul att vara min sambo i helgen..
Trots att jag inte räknade så har jag ändå en god uppfattning om kaloriintaget, lördag resp söndag hamnade på 6000-7500 kcal/dag. Självklart oroade jag mig för en viktuppgång, men kunde idag konstatera att jag gått ner 4hg (!?) sedan i lördags (tisdagar är numera min vägdag)
Men igår kom den "stora" vändningen, jag hade inget behov av att överäta, kände mig mätt i upp till 4 timmar efter måltid. Blev otroligt rastlös och var nära att överäta bara för att ha ngt att göra, men satte på bra musik istället och dansade som en galning
..sedan gjorde jag fotbad och slutligen beodrade jag sambon att krama på mig.
Även idag känns som en bra dag!
#11 Låter ju hur bra som helst! Grattis!
Som du märker så funkar kroppen annorlunda på fettrik kost, även överätning behöver inte resultera i att vikten går upp.
Det jag undrar är hur i hela friden du kom upp i såna mängder? Vad åt du egentligen? Jag behöver verkligen tips, jag har en tendens att äta för lite
.
6-7500 kcal per dag är väl inte så svårt.. speciellt inte med fettrik kost. Jag har nog själv kommit upp i de mängderna ett antal gånger ;)
Jag har vänner som "bulkar" och vill gå upp i vikt. Dom verkligen KÄMPAR med att äta (och dom äter socker!). Liksom berömmer sig själva för att de lyckats äta upp en chokladkaka och dricka en festis på en eftermiddag.
Själv kan jag äta 2-3000 kcal på en gång utan problem. I varje fall när det gäller kött. Vill minnas att man blev spyfärdig när man överåt på kolhydrater, något som inte händer mig längre. Däremot blir man lite obekväm efter att ha satt i sig 1 kilo högrev på en gång..
Miri! Jag blir så glad när jag läser ditt inlägg 
Stort grattis!!!
Att dansa är verkligen kul. Jag är f-ledig med en 3.5årign och en 1-åring och om vi har tråkigt så kör jag samma lösning. Alla gillar det! även hunden!

skrev som sagt inte upp men har ett minmat från fredagen, då ägnades dock inte hela dagen åt överätning sp det blev "bara" 5750kcal.. vet att jag åt ännu mer under lör o sön
men detta åt jag… inga direkta maträtter förutom broccoligratäng
140gram Bacon gris
30gram Majonnäs 80% fett
80gram Vispgrädde 40% fett
70gram Gurka
25gram Mjölk 3% fett
165gram Broccoli
20gram Äggula
20gram Äggula
60gram Vispgrädde 40% fett
40gram Ost hårdost 31% fett
70gram Bacon gris
50gram Vispgrädde 40% fett
25gram Mjölk 3% fett
70gram Brie 26% torr 60%
100gram Ost hårdost 31% fett
200gram Avokado
120gram Tomat
300gram Vispgrädde 40% fett
60gram Majonnäs 80% fett
50gram Färskost 27% fett Philadelphia
30gram Majonnäs 80% fett
125gram Makrillfilé konserv i tomatsås
80gram Ost hårdost 31% fett
…tror inte du blir så mycket klokare… men enklaste vägen att öka intaget är nog med kryddsmör, feta såser, och grädde i kaffe/te…
och det är fortfarande en bra dag 
#15 Det förklarar saken. Gillar varken majonäs, äggula eller ost, då blir det inte mycket fettrikt kvar
…