Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: hälsa
Läst 2827 ggr
pippilotta2003
0

Hur mycket D-Vitamin tar ni?

Det sägs att vi alla behöver ta extra D-vitamin i form av tablett, för att vi får för lite sol.

Man måste ju vara 15 minuter i solen dagligen för att få tillräckligt med D-vitamin, som är så viktig.

Xanzippa
0

Jag tar inga för tillfället, har tagit apotekets d+kalcium i perioder men jag blir så fruktansvärt förstoppad så jag orkade inte längre. Tar i perioder kalcium + magnesium, men de har inget d-vitamin i. =(

Jag är fruktansvärt dålig på att ta mediciner och tillskott (jag glömmer ta dem) så jag försöker undvika det.

Jennix
0

Just nu tar jag inget eftersom jag jobbar utomhus varje dag och får massor av sol.

Jag började att ta D-vitamin med rätt hög dos förra våren och i höstas - kan helt ärligt säga att det är den bästa höst/vinter jag nånsin varit med om!

Inget av den vanliga trötthet och depp som brukar komma, även med LCHF har det känts av. Skrattande

Så jag kommer att äta D-vitamin i fortsättningen, under höst, vinter och vår. Då man itne kan vara halvnaken i solen. Flört

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

lizaohman
0

Vi, maken och jag, tar 2000 IE per dag nu på sommarhalvåret. Holistics D3-vitaminkapslar. Det är ca en fjärdedel av rekommenderad dos för vinterhalvåret (50000 IE/vecka). Rekommenderad av folk här på sajten, alltså. Vi är inte ute särskilt mycket, annars så skulle vi kanske inte alls äta D-vitamin just nu. Vi dricker också torskleverolja, som innehåller Omega-3, A- och D-vitamin.

Xanzippa
0

Hmm.. kanske borde pröva ändå, hade gärna blivit av med just de symptomen. Var hittar ni rent d-vit?

Jennix
0

#4  Jag äter D-pearls från Farma Nord.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

lizaohman
0

Nätet är billigast, men se till att det är D3-vitamin. En billig sajt är shopping4net.se - men priserna kan ju förstås variera. Det brukar löna sig att kolla runt.

lil-sis
0

Just inget alls, har varit ute ganska mycket. Men det står en burk från WLS och väntar i skåpen. Blir väl då var tionde dag eller varannan vecka. (50000IE/dos)

Xanzippa
0

#5 Ahh, har inte sett att de enbart har d-vit, har bara sett deras kalcium + d-vitamin, ska kolla upp dem.

Monky
0

Jag tar Friggs MultiKvinna, innehåller lite av varje, bl a vitamin D.

Glad

Doc
0

Här finns direktlänkar till bra D-vitaminpreparat hos shopping4net.

Själv tar jag heller inget D-vitamin nu, men åt ca 4,000E per dag fram till sommaren. Mår utmärkt, men vet förstås inte säkert om D-vitaminet påverkar. Glad

[ngupa]
0

jag kör också snart igång med mina från wsl 50.000 IE och då blir det en den 1 och 15 i varje månad… lättast så tänker jag för att minnas ta dem… så så fort solen går bakom molnen drar jag igång…

andreas0
0

Jag brukar få i mig ca 5000 IE om dagen från tillskott. Dom senaste veckorna har det blivit en del soltid, så då har jag inte tagit dom.

#0, 15 minuter är nog för lite. 20-30 minuter är snarare lagom. Och det gäller bara om det är mitt på dagen, runt 11-15 (kl. 13 är mitt på dagen när det är sommartid) och under sommarmånaderna. Vid andra tider på dygnet/året står solen för lågt.

Förresten, klockan är 13, och det är strålande väder ute. Ska nog ge mig ut en stund nu. Glad

Icegirl
0

Jag tar 5000 IE om dagen på vintern - tycker inte att jag behöver det nu på sommaren.

pippilotta2003
0

ngupa

det låter bra, när man inte behöver ta varje dag.

Var köper du 50.000 IE i en tablett

Wtn3
0

Har hittils inte ätit tillskott alls, men funderar på att börja till hösten, nu på sommaren ser jag till att sitta på balkongen och läsa bok runt en halvtimme om dagen, eller ta en promenad.

lil-sis
0
pippilotta2003
0

Tack för det, det verkar bra.

vet du vad portot är?

pippilotta2003
0

det kann man ju inte beställa hit

andreas0
0

#18, Jo det kan man, men inte via deras sida. Du får skicka ett mail till dom med din beställning. Jag beställde därifrån i höstas, och det gick alldeles utmärkt. Frakten var på 5 euro om jag minns rätt. Jag betalade via paypal, vilket gick bra.

Väldigt billigt pris med tanke på att en burk räcker i nästan tre år. Det blir inte många ören per dag om man slår ut det.

lil-sis
0

#18 Jo det kan man visst det, maila dem. Totalt blev det 46.5 EURO.

Medlem
0

Jag tar cirka 5000 IE året runt eftersom jag bär slöja.

pippilotta2003
0

Tack för tipsen,

har beställt!

Ja det är verkligen billigt, hoppas det är bra.