Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: övrigt
Läst 871 ggr
fiskenihavet
0

Förskjutning av omställningsbesvär?

Om man äter för många kolhydrater (dvs så att personen ligger över lågkolh. gränsen) vid enstaka tillfällen i omställningsperioden, kan omställningsbesvären skjutas uppo då? Dvs att det skjuts upp gång på gång om man ex "fuskar" (ensataka ggr.). Allst så att man mår dåligt längre och att det tar längre tid för omställningen för kroppen till fettdrift?

greensis
0

Så har jag förstått det på vad en del har skrivit här, även om jag inte råkat ut för det själv.

Fabricati diem, pvnc!

Zepp
0

Rent teoretisk kan man förklara omställníngsbesvären med att en del biologiska processer skall ändras och att den sk Homeostasen skall stabiliseras vid en ny jämnviktspunkt.. det kan ta en tid för kroppen att göra dessa justeraingar!

Bland annat skall leverns förmåga att bilda glukos uppregleras, man skall öka sin lipolytiska förmåga och annat det är detta som händer först och består till stora delar av en uppreglering av vissa ensymer och andra ämnen som krävs för detta.. kroppen gör alldrig mer ensymer o de andra ämnena än vad den behöver.. oså går du o byter bränsle så där helt oföhappandes.. inte undra att kroppen inte hänger med!

Vad gäller musklerna så är det lika där.. för att bränna mer fett krävs mer mitocondrier och för att bränna långa fettsyror krävs mer Carnitin, för att tranpotera dessa in genom cellmembranen!

Det krävs mer homonkänsligt Lipas för att bränna allt fett osv.. musklernas anpassning tar längre tid på sig.. hjärnan är prioriterad!!

När du väl är fullt fettkonverterad tror jag inte det gör så mycket med tillfälliga avsteg.. det tar som sagt ett tag att nedreglera allt igen!!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

fiskenihavet
0

#2, Går det att säga något om när man är "fullt fettkonverterad"?

fiskenihavet
0

FORTS. PÅ FÖRRA INLÄGGET: alltså hur lång tid det kan tänkas taga och kännetecken.

babo
0

Zepp - dum fråga kanske - är benen, fötterna sist då - att bli konverterade? eller man kanske inte kan tänka så uppifrån och ned, utan inifrån och ut…Skrattande

Zepp
0

Leverns förmåga och hjärnans anpassning till nytt bränsle är det som sker först.. det är prio 1, samtidigt sker antagligen förändringen i Homeostasen!

Musklerna skall bilda mer mitocondrier för att kunna bränna allt fett, för att få mer mitocondrier skall du använda musklerna.. du har alldrig mer mitocondrier än du behöver.. mitocondrietätheten ökas genom lågintensiv träning.. dvs promenader, cykling stavgång men framförallt genom sk vardagsmotion!!

Man är fullt fettkonverterad när dina övergångsbesvär typ illamående har gått över, och när du en dag känner att du kan gå länge utan att tappa orken.. teoretiskt iallafall!

Jag tror inte att man kan säga vilka muskler som tar längst tid.. antagligen de man använder minst!??

Tycker mig ha läst att de som är relativt vältränade.. dvs de som redan hade en bra fettförbräningsförmåga i musklerna klarar detta rätt fort!!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

babo
0

Det är lite "över mitt huvud" Zepp, men jag hänger med. Så bra att du har kunskap och kan förklara. Glad